"אני חושב שצמודי קרקע צריכים להיות רק בפריפריה"

ירון ביבי, מנהל מינהל מקרקעי ישראל, בפגישה של מועדון המנהלים של איגוד התעשייה הקיבוצית שהתקיימה ברמת אפעל: "את הביקורת הצינית על המינהל אני מכיר ויכול לכתוב טוב יותר מכל אחד אחר"

ירון ביבי, מנהל מינהל מקרקעי ישראל, אמר היום (ה') בפגישה של מועדון המנהלים של איגוד התעשייה הקיבוצית שהתקיימה ברמת אפעל כי "אני חושב שצמודי קרקע צריכים להיות רק בפריפריה, מי שרוצה לגור בצמודי קרקע שיתכבד ללכת לפריפריה. אתה לא יכול למתוח את התשתיות לאורך כל השטחים במרכז בשביל צמודי הקרקע. אין לי שום בעיה שצמודי קרקע ישווקו רק בפריפריה ואולי זה יעשה דווקא טוב לפריפריה", אמר ביבי שהציג בפני אנשי המגזר החקלאי את ההשלכות של הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל על המגזר ההתיישבותי.

ביבי הוסיף כי הוא מקווה שחלק מהמדיניות של רשות המקרקעין החדשה שתקום תהיה לשים דגש על שיווק קרקעות בפריפריה. "בעיית הפריפריה היא לא רק של מגורים וקרקע, אלא הרבה יותר שאלה מה המדינה נותנת לפריפריה", הבהיר ביבי. "אוי ואבוי אם האטרקטיביות של הפריפריה תהיה רק בזכות מחירי קרקע נמוכים, וזה מה שישלח לשם אנשים משכבות האוכלוסייה הנמוכות. יש ישובים בפריפריה שהצליחו ומשכו תושבים מהמרכז בגלל חינוך טוב או נגישות למרכז למשל בשל כביש חוצה ישראל. אני מקווה שירידת בסיסי צהל לנגב תשפיע לטובה גם היא. לאחרונה פרסמנו מכרזים על מגרשים בירוחם, ואם היינו רגילים בעבר לא לקבל כלל הצעות, הפעם על כל מגרש היו 12 מציעים".

אנשי המגזר ההתיישבותי הרבו בשאלות הנוגעות לבעיות הייחודיות למגזר זה, כולם שאלו גם שאלות שעלו במהלך הוויכוח הציבורי על הרפורמה שהתקבלה בכנסת. לשאלה מדוע לא הוחלט על חוזי חכירה ארוכי טווח במקום העברת הקרקעות העירוניות לבעלות אמר ביבי: אם משהו מתנהג כמו בעלות והולך כמו בעלות, בואו נקרא לו בשמו. הייתה הצעה לחכירה ארוכת טווח, ואז ניתן לבן אדם לעשות ככל העולה על רוחו בקרקע ולקרוא לזה חכירה. אני מעדיף אם כך לקרוא לזה בעלות. אני לא מבחין בהבדל בין חכירה מהוונת לבין בעלות, ואם אני לא מבחין חבל להחזיק צבא של פקידים כדי להתעסק עם החוזים האלה".

ביבי דחה את החששות וכן דיווחים שונים על כך שהעשירים במדינות ערב רוכשים קרקעות בגליל באמצעות אזרחים ערבים ישראלים. "יש איסור למכירת קרקעות למדינות אויב, ואם יש חשש מהשתלטות של גורם עוין היה ועדיין ניתן להטיל וטו על המכירה. כל הדיווחים על מכירות כאלה הם לא אמיתיים. להזכירכם, למשל בת"א, בכפר סבא ומטולה הקרקעות הן פרטיות, ואני לא רואה את הקרקע הזו נודדת לשייחים במפרץ או לעשירים האמריקאיים. גם אני גדלתי על אמונה שקרקע יהודית פרושה מדינה יהודית. אבל ברגע שיש מדינה יש לריבונות על הקרקע ועל שטחה מעצם היותה מדינה, ולא מעצם בעלותה בקרקע".

בתגובה לטענות רבות מהנוכחים על הביורוקרטיה במינהל והטיפול הבעייתי בענייניהם אמר ביבי: "את הביקורת הצינית על המינהל אני מכיר ויכול לכתוב טוב יותר מכל אחד אחר. יש הרבה החלטות לא מובנות ונגישות של מועצת מקרקעי ישראל ואנחנו נאחד אותם לפי נושאים ובשפה ברורה. המינהל שיהפוך לרשות מקרקעי ישראל יהיה ידידותי יותר לסביבה, תרתי משמע".