איכות על חשבון כמות: הראל פיא התאהבו בשיטה של קובי שמר

שמר הבעלים של AlphaBeta, הוא גם הבעלים של רשת "ארקפה" ולשעבר שותף בחב' אנליסט ■ מנכ"ל הראל פיא, סמי בבקוב: "הבנו שהצרכן הסופי מעדיף לרכוש מניות באמצעות תעודות סל"

מבחינת המשקיע הישראלי, בחירת מניות להשקעה וניהול נכסים פיננסיים מתבצעים לפי הנתונים הפונדמנטליים: שואבים נתוני מחיר, צמיחה ופרמטרים נוספים מהדו"חות והמסחר, מחשבים מכפילים, עושים כמה השוואות וקובעים עם כדאי להשקיע או לא.

בעולם מקובלות שיטות ניהול השקעות נוספות, שלאט לאט מחלחלות לארץ. מי שמנסה להביא אחת מהן לארץ הוא קובי שמר, ממייסדי אנליסט, שפרש ממנה. אנליסט דווקא היה מחלוצי המחקר הפונדמנטליסטי בארץ, וכעת שמר מאתגר את השיטה שהיה ממביאיה בעבר, ומקדם רעיון מנוגד.

"העולם מתקדם ומתפתח, גם בהשקעות. מה היה נכון פעם לא בהכרח נכון היום", הוא אומר. "אני מטבעי אוהב חידושים. גם אנליסט התחילה ב-19895 כששוק ההון היה סדום ועמורה. זו הייתה תקופת ויסות מניות הבנקים, כשברקע היפר אינפלציה. לא הייתה שום אנליזה ושום התייחסות לתוכן הפונדמנטלי-כלכלי של החברות. שמואל (שמואל לב - ת.ק) ואני ראינו שניתן לקבל תמורה משמעותית ממחקר. אבל מה שהיה נכון ללפני 24 שנים, כבר לא נכון היום".

שמר מכר את חלקו באנליסט ב-2002, ופנה פנייה חדה לעולם העסקים, כשהקים עם אשתו את רשת בתי הקפה "ארקפה", מהראשונות שהביאו את האספרסו אל עמישראל. אם תרצו, עוד מימד חלוצי-ראשוני במיזמים של שמר.

ועכשיו הוא חוזר לעולם ההשקעות. לפני שנתיים וחצי שמר הקים את AlphaBeta, חברה שעוסקת בפיתוח מדדים המתבססים על פרמטרים איכותיים ולא כמותיים, עליהם נשענת השיטה הפונדמנטלית. השיטה מתבססת על אינדקסים של מניות שנבחנות לפי סגנון ההשקעה שלהן - מניות ערך או מניות צמיחה.

"קודם שייתנו את הביטא"

"ההתייחסות בניתוח היא על קבוצות שלמות של ני"ע, ולא לפי בחירה פרטנית (המכונה בונד וסטוק פיקינג - ת.ק). זה תחום שלם שנקרא Quantitative Equity Portfolio Management, וחד משמעית זה הדור הבא בניהול ההשקעות. בעוד חמש שנים עולם ההשקעות ייראה אחרת", קובע שמר.

כדי להתאים את השיטה לשוק המקומי, AlphaBeta פיתחה מספר מדדי מניות ערך ומניות צמיחה המותאמים לשוק הישראלי. מדד "AlphaBeta תל אביב 100 Value" מורכב מ-30 מניות הערך הגדולות מתוך מדד תל אביב 100, וביצועיו המצטברים לאורך השנים (ראו גרף) אכן מכים את מדד תל אביב 100.

כך, למשל, מדד AlphaBeta ת"א 100 Value, רשם תשואה של 119.8% מתחילת השנה, בעוד שמדד ת"א 100 הסתפק בכ-60%. גם בשנים קודמות השיג המדד של AlphaBeta ביצועים עודפים. ב-2006, למשל, הוא הניב 23% לעומת 12% שהשיג ת"א 100. ב-2008 לעומת זאת, רשם המדד של AlphaBeta תשואה שלילית של 58%, לעומת תשואה שלילית של 51% שרשם מדד ת"א 100.

הראל ממנפת את שמר

החדרה של שיטת השקעות חדשה איננה טריביאלית. "כדי שהשיטה תוטמע בארץ קודם כל המשקיע צריך לקבל את הביטא, כלומר את תשואת המדדים. אחר כך, אם מנהל השקעות רוצה לתת יותר מזה, את האלפא (כלומר להכות את המדדים - ת.ק), שכל אחד יראה מה היכולות שלו. כעת לא מספקים - לא את זה ולא את זה - בחבילה אחת".

אחד מגופי ניהול ההשקעות הראשונים שהרים את הכפפה של שמר הוא הראל פיא, חברת הקרנות של הראל פיננסים, שמנוהלת על ידי סמי בבקוב. לפני כחודש השיקו בהראל פיא שלוש קרנות נאמנות מנייתיות, שמנוהלות לפי האינדקסים של AlphaBeta: הראל AlphaBeta ת"א 100 Value, שעוקבת אחרי 30 מניות הערך הגדולות בת"א 100, AlphaBeta מניות Value שעוקבת אחרי מניות הערך בבורסה בת"א, והראל AlphaBeta מניות פונדמנטלי, שמשקיעה במניות לפי הגודל הכלכלי של החברות ולא לפי שווי השוק שלהן.

"התאהבנו במחשבה של קובי", אומר בבקוב. "הבנו שהצרכן הסופי, באמצעות היועץ בבנק, מעדיף לרכוש מניות באמצעות תעודות סל. לכן החלטנו לתת להם מכשיר שלאורך זמן ייתן להם אלפא על הביטא".

*איך זה מסתדר עם שיטת ניהול ההשקעות הקיימת שלכם?

"אחד לא סותר את השני. סטוק ובונד פיקינג לא יעלמו מהעולם, ואנחנו מנהלי השקעות שימשיכו לנהל כך את כספי הלקוחות. לצד המוצרים שלנו, יהיו גם קרנות שמנוהלות לפי תפיסה נוספת שקיימת בעולם, וכעת גם בישראל".

*השיטה מתאימה לקרנות נאמנות?

"אלמנט הניהול עדיין נדרש, והכלי הנוח ביותר הוא קרן נאמנות. קשה היום לפנות לכל 300 הלקוחות שלך ולשנות להם את התיק. צריך מישהו שיעשה את זה עבורך, וקרן נאמנות נותנת את הפתרון המושלם".