אושרה תביעה ייצוגית נוספת נגד חברת שמירה בגין אי-הפרשה לקרן פנסיה

ביה"ד לעבודה אישר לדיון תביעה ייצוגית נגד חברת השמירה והניקיון "מרחב" בגין אי-תשלום הפקדות לקרן פנסיה ודמי חגים ■ ביולי השנה אושרה תביעה ייצוגית בעילה דומה נגד חברת השמירה "יבטח"

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב אישר לדיון תביעה ייצוגית נגד חברת השמירה והניקיון "מרחב", בגין אי-תשלום הפקדות לקרן פנסיה ודמי חגים (תשלום עבור ימי חג בהם העובד לא עבד). זוהי התביעה הייצוגית השנייה המאושרת באחרונה בעילות אלה, לאחר שביולי השנה אושרה ייצוגית נגד חברת השמירה "יבטח".

התובע רומן ספרנסקי, המיוצג בידי עו"ד רם גורודיסקי, ייצג את כל מי שעבד ב"מרחב" מאז פברואר 2002 במשך לפחות חצי שנה - כשומר, כמאבטח או בתפקיד אחר. התובע העריך את הקבוצה המדוברת בכ-500 עובדים בכל שנה, לרבות עובדים שעזבו את החברה מכל סיבה שהיא לאחר מועד תחילת התקופה הקובעת, ובסך-הכל כ-1,750 עובדים.

תביעתו האישית של ספרנסקי היתה לשורת זכויות סוציאליות המגיעות לו, לטענתו. הוא ביקש להכיר בעילות הנוגעות להפרשות לקרן פנסיה, תוספת ותק, דמי חגים ורכיב אש"ל, כייצוגיות.

חברת "מרחב" טענה, באמצעות עו"ד טובי יעקובי, כי היא אינה חברה בארגון השמירה, ולכן לא חל עליה ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה.

עו"ד גורודיבסקי טען מנגד כי צו ההרחבה בענף חל גם עליה, והשופטת הדס יהלום קיבלה את עמדתו. "נקודת המוצא לדיוננו היא שעל הנתבעת חל צו ההרחבה בענף, וכי לא חל עליה ההסכם הקיבוצי בענף זה", נקבע.

יהלום ציינה כי רכיב פנסיה בענף השמירה הוכר לא אחת בבתי הדין האזוריים כרכיב שניתן להכיר בו בתביעה ייצוגית. עם זאת, סוגית הזכאות לתוספת ותק וכן אופן חישובה לא הוכרה כייצוגית, שכן צו ההרחבה עורך הבחנה בין כלל העובדים לבין עובדי אבטחה, מה שיצריך לערוך חישוב פרטני לגבי כל עובד ועובד.

גם לגבי הוצאות אש"ל נקבע כי צו ההרחבה חל רק על חלק מחברי הקבוצה - עובדי אבטחה - ומשכך אין להכיר בו כייצוגי. (בש"א 3139/09).