האם הרשתות החברתיות מאיימות על חברות ההשמה?

חלק מחברות ההשמה כבר גילו את הרשתות החברתיות, המאפשרות להן לעדכן את מחפשי העבודה הפאסיביים והאקטיביים ■ הדעות חלוקות, אך בינתיים כולם ממהרים להראות נוכחות

חלק מחברות ההשמה כבר גילו את עולם הרשתות החברתיות, המאפשרות להן לעדכן את מחפשי העבודה הפאסיביים והאקטיביים. בשבוע שעבר הצטרפה MIT לחברות השמה כמו נישה, המאפשרות מציאת מועמדים דרך אתר המיקרו-בלוגינג טוויטר.

השירות של MIT ושל נישה מציע ממשק ישיר למערכת של החברה בטוויטר ואפשרות להגיש מועמדות למשרות המפורסמות או לשלוח את המשרה לחבר. המשרות המפורסמות בטוויטר הן עדכניות, וברגע שמשרה נתפסת - היא נמחקת מיידית מהשירות.

"הרשתות החברתיות מאיימות על חברות ההשמה ומצליחות לפגוע בהן", אומר רועי שילוח, מנהל השיווק בקבוצת נישה. "זו הסיבה שרוב חברות ההשמה היום מצטרפות לרשתות החברתיות ומפרסמות שם. בנישה יש פורומים של תעסוקה באתרים שונים, כאשר הכלי האחרון שנוצר הוא טוויטר, כדי לגרום לכמה שיותר אנשים לעקוב אחרינו".

לדברי שילוח, נושא גיוס העובדים בטוויטר עדיין בחיתוליו, אבל הוא מתחיל לתפוס תאוצה. כל משרה שקיימת באתר האינטרנט של נישה - מתפרסמת גם בטוויטר.

ארז בנוביץ', מנכ"ל MIT, לא חושב שהרשתות החברתיות מהוות איום על חברות ההשמה - אלא להיפך. "הרשתות החברתיות הן חלק מהאבולוציה שעובר שוק ההשמה. כשפרצה מהפיכת האינטרנט, היו כאלה שגרסו כי האינטרנט יהרוג את שוק ההשמה.

"הטענות היו שיהיה הרבה יותר מידע על משרות ועל מועמדים שיהיה נגיש לכולם, וזרימת המידע החופשי נתפסה כאיום על חברות ההשמה. מה שקרה בפועל הוא שהאינטרנט יצר שווקים חדשים ונפח שוק הרבה יותר גדול לחברות ההשמה", הוא אומר.

"הערך המוסף של חברת ההשמה הוא ביכולת לבצע התאמה בין הלקוח המגייס לבין המועמדים המתאימים. לבצע סינון, לאתר את המועמדים המתאימים וללוות באופן מקצועי את התהליך", אומר בנוביץ'.

"הרשתות החברתיות לא מחליפות את המקצועיות של יועצי ההשמה. הן כלי טכנולוגי מצויין עבור המועמדים ועבורנו לקבל ולהעביר מידע ולהיות מהירים יותר עבור הלקוחות שלנו.

"חברות ההשמה שישכילו לנצל את הכלים כמו Linkedin ולבנות על הפלטפורמה של טוויטר את הקשרים שלהם עם הלקוחות המגייסים ועם המועמדים יביאו ערך מוסף גדול ללקוחות, יוזילו את תהליכי הגיוס וההשמה עבור החברות ויתנו שרות מהיר יותר ומקצועי יותר ללקוחות ולמחפשי העבודה", הוסיף.

"יש תחרות בין חברות ההשמה לבין הארגונים שמבינים שהם יכולים להציע את אותו שירות בעצמם, דרך הרשת", אומרת מורית רוזן, מנכ"לית משותפת ב-HRD, בית-ספר לגיוס עובדים. "אם בעבר מאגרי המידע על מחפשי העבודה והתפקידים היו אצל חברות ההשמה, היום הם חופשיים ברשתות החברתיות. הדבר הזה מלחיץ את חברות ההשמה".

רוזן מוסיפה כי חברות ההשמה מראות נוכחות ברשתות החברתיות, בעיקר כדי שהארגונים יראו שהן כבר נמצאות שם.