להושיב מתנחלים על אדמות הקיבוץ

כך נקל על הפינוי וגם נגשים את החלום על בית קטן עם גג רעפים במרכז הארץ

מכיוון שלעמדות ראש רשות מקרקעי ישראל יש משקל מכריע במגמות הנדל"ן והמקרקעין במדינה, חשוב להבין את עמדותיו הבסיסיות.

ירון ביבי, ראש רמ"י (השם החדש של רשות מקרקעי ישראל, שבאה בעקבות החוק החדש במקום ממ"י), אמר בסוף השבוע בנחרצות: "אני חושב שצמודי קרקע צריכים להיות רק בפריפריה". ביבי נימק את עמדתו בטענה: שאי אפשר "למתוח את התשתיות לאורך כל השטחים במרכז בשביל צמודי קרקע".

בדברים שאמר ירון ביבי יש בעיה - גם בגישה וגם במישור המעשי.

בגישה - מה זאת אומרת האמירה שלו "מי שרוצה לגור בצמודי קרקע שיתכבד ללכת לפריפריה"? יש עשרות אלפי משפחות המעוניינות לגור בבית צמוד קרקע במרכז הארץ. החלום של בית קטן עם רעפים וגינה קטנה במרכז הארץ הוא רצון לגיטימי לחלוטין. רמ"י של ביבי, כמו ממ"י לפניה, לא צריכה וגם לא תוכל להילחם בחלום הזה, כי חלומות סופם לנצח. צריך לנקוט דווקא בגישה ההפוכה מזו שהציג ביבי: רמ"י צריכה להתארגן כדי לאפשר את הגשמת החלום של צמוד קרקע, גם בפריפריה וגם במרכז, בתכנון ובמחיר הנכון.

במישור המעשי - יש פתרון.

כל הקיבוצים והמושבים במדינה, ללא קשר למיקומם במרכז או בפריפריה, יכולים בקלות להפוך ליישובים קהילתיים. במקום 200 או לכל היותר 300 משפחות הגרות ביישוב כיום, אפשר לשווק קרקע ולהגיע ליישובים שגודלם 500 יחידות דיור. 500 משפחות יכולות לקיים ישות מוניציפלית בריאה יותר.

הפוטנציאל: הרחבות כאלה אפשריות בלפחות 600 קיבוצים ומושבים, שדינם נחרץ להפוך ליישובים קהילתיים. הקיבוצים והמושבים פרושים בכל המדינה, ואפשר לשווק בהם לפחות עוד 120 אלף מגרשים לצמודי קרקע, כדי להפוך לקהילות של 500 משפחות (למספר זה יש משמעות, כי רק קהילה של עד 500 משפחות יכולה לקיים ועדת קבלה לסינון המועמדים לרכישת מגרש).

הכנה לפינוי יהודה ושומרון

אולי לא נעים לדבר על זה, אבל יש סיבה נוספת מדוע המדינה חייבת להיות עם פוטנציאל גדול של מגרשים לצמודי קרקע. אחד הלקחים המרכזיים של כישלון קליטת מפוני עזה היה חוסר המוכנות במגרשים לבנייה עצמית מהירה. אם וכאשר יהיה פינוי גדול מיהודה ושומרון, יהיה זה רק הוגן אם המפונה יקבל מיד מגרש צמוד קרקע בקהילה כפרית, מוכן לבנייה, רק שיבחר את היישוב.

ראש רשות מקרקעי ישראל אחראי צריך לחשוב על זה.

איך פותרים את זה? מציעים לחקלאים פשרה היסטורית: אם תפסיקו את העבריינות של השכרות בלתי חוקיות ועסקים ללא היתר, תוכלו לבנות או למכור יותר מגרשים לצמודי קרקע באזור המגורים וסביבו. רמ"י יכולה אפילו לממן את התכנון הכולל לקהילה של 500 משפחות, וחלק גדול מהמגרשים רמ"י עצמה תשווק כדי למנוע ספסרות, ובתנאי שאתם, החקלאים, תרדו גם מהחלומות שלכם על הקרקעות החקלאיות שמחוץ ליישוב ותפסיקו את השטיקים של גביית כספים בלתי חוקית מרוכשי המגרשים.

ירון ביבי מתעקש בתגובה על עמדתו: "אם זו מדינה שפויה ותומכת בעידוד הפריפריה ופיזור אוכלוסין, תוספת צמודי קרקע במרכז משמעותה עוד שתי מכוניות בממוצע ליחידת דיור. העומס במרכז הארץ, שבמקור נוצר מהפרבור, יגבר לרמה בלתי אפשרית. מבחינה תכנונית זה לא נכון. בנוסף, זה מוגזם גם לאפשר לקיבוצים ולמושבים לגבות כספים אסורים במרכז הארץ".

אפשר לנמק עד אין סוף, אבל עובדה היא, שהמינהל ניסה תמיד להילחם בצמודי קרקע במרכז - אבל הפסיד, כי החלום חזק יותר.