תופעה: מניות פושטות הרגל חוזרות - "נואשים להשיב הפסד"

קרוב לשנה לאחר שבנק ההשקעות האמריקני פנה לבית המשפט כדי להעניק לו הגנה של פושט רגל, בשבוע שעבר עלתה מניית ליהמן לשיא של 32 סנט, לאחר שבמשך השנה נסחרה המניה בפחות מ-5 סנטים

קרוב לשנה לאחר שבנק ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס פנה לבית המשפט כדי להעניק לו הגנה של פושט רגל, זינקה מניית הבנק על רקע הגאות בנפח המסחר בה.

בימים האחרונים נרשמו עליות חדות גם בנפח המסחר במניותיהן של חברות פושטות רגל אחרות, שבדרך-כלל שוויין קרוב לאפס, מכיוון שבעלי המניות הם האחרונים בתור של הנושים לקבלת החוב שלהם.

לדברי בראד גולדינג, מנהל השקעות ב-CRC פייננשלס אופורטוניטי, "אנשים הפסידו כל-כך הרבה כסף בשנה שעברה, והם כל-כך נואשים להשיב לעצמם את ההפסדים, שהם מוכנים להשקיע בכל דבר. כולם רוצים כרטיס לוטו".

לאחר קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008, רכשו ברקליס הבריטי ונומורה היפני חלקים נכבדים מפעילותו. עסקאות אלה הותירו את חברת האחזקות בעיקר עם נכסי משכנתאות רעילים ונגזרים ששוויים הפוטנציאלי מגיע למיליארדי דולרים. הנכסים הללו עדיין נמצאים בהליכי פירוק.

עלייה בנפח המסחר

בשבוע שעבר עלתה מניית ליהמן לשיא של 32 סנט, לאחר שבמשך השנה היא נסחרה בפחות מ-5 סנטים. כשהחלה ההתאוששות במניית ליהמן בסוף אוגוסט, נרשמה עלייה חדה בנפח המסחר במניה, שזינק ליותר מ-100 מיליון מניות ביום, לעומת נפח של קרוב לאפס במועד מוקדם יותר השנה. בשבוע שעבר נסגרה מניית ליהמן ב-14 סנט, וביום ו' שעבר הגיע נפח המסחר ליותר מ-11 מיליון מניות. גם המניות של שני מוסדות פיננסיים אחרים המצויים בפשיטת רגל, וושינגטון מיוצ'ואל ואינדימק, זינקו גם הן בימים האחרונים.

סוחרים אומרים שלליהמן ולוושינגטון מיוצ'ואל יש יותר אג"ח מאשר מזומנים, ופירושו של דבר הוא, שאין למניה שלהם שום ערך מניה. כלומר, שרכישה של המניות שלהן היא "הימור אבוד". "זו בועה מטורפת" אומר גולדינג. "אנשים החליטו, ללא שום הצדקה, שמניה מסוימת שווה משהו, למרות שהעובדות מצביעות בכיוון ההפוך".

בעקבות פאני ופרדי

המסחר במניות של חברות שנמחקו מהמסחר בבורסה בעקבות הכרזה על פשיטת רגל, מתבצע בעסקאות פרטיות שמעבר לדלפק (OTC), ולא בבורסה רשומה.

לעתים קרובות משקפת עלייה חדה במחיר המניה של חברה כזו שמועות וספקולציות באשר להתאוששותה ולעלייה בערך הפירעון של הנכסים שעדיין לא נקבע להם פיצוי.

ההתאוששות במחיר מניית ליהמן נובעת ככל הנראה מהנסיקה במחירי המניות של פאני מיי ופרדי מק, חברות מימון המשכנתאות שעליהן השתלט הממשל אשתקד. מניית AIG, ובמידה פחותה יותר מניית סיטי, שתי חברות שחלק נכבד מהן נמצא בבעלות הממשל, רשמו גם הן עליות חדות בשבועות האחרונים.