הדולר היציג נקבע ללא שינוי - 3.781 שקלים

פעיל בשוק מט"ח שעובד עם הזרים: "הרמה המכרעת היא 4.02 שקלים - ממוקמות שם פקודות רבות" ■ הדולר ממשיך להיחלש בשוק המט"ח העולמי ■ ורד דר תוקפת את בנק ישראל: "לא מבינה למה הם חושבים שזה יעבוד"

יום אחרי ההתערבות האגרסיבית של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר בשוק המט"ח המקומי, הדולר היציג נקבע היום (ד') בעלייה קלה של 0.03% ל-3.781 שקלים. האירו היציג עלה ב-0.19% ל-5.488 שקלים.

בנק ישראל רכש אתמול, לפי ההערכות בשוק, כ-800 מיליון דולר ומנע המשך הידרדרות המטבע האמריקני. הדולר התחזק מול השקל למרות שבעולם הוא דווקא נחלש, ויש לציין כי היחלשותו נמשכת גם היום בשוק המט"ח העולמי. הדולר נסחר ביציבות מול האירו סביב 1.447 ד' לאירו.

המסחר בשוק המט"ח היה דליל למדי היום. פעילים בשוק מוסרים כי המשקיעים הזרים ממשיכים להחזיק בפוזיציות שורט על הדולר וקונים שקלים, בעיקר בגלל נתוני המאקרו הטובים יחסית בישראל. נזכיר כי בנק ישראל העלה בתחילת החודש את תחזיות הצמיחה לשנתיים הקרובות והעריך כי השנה צפוי עודף גדול בחשבון השוטף, אשר עשוי להגיע ל-6.9 מיליארד דולר. טרם התחזיות המעודכנות של בנק ישראל נסחר הדולר סביב 3.81 שקלים, אולם בימים שלאחר מכן הוא הידרדר אף עד 3.735 שקלים, קרי היחלשות של כ-2% - ואז בנק ישראל התערב.

"המוכרים עשויים להגיח סביב ה-3.8 שקלים", אומר פעיל בשוק אשר עובד עם הזרים. "להערכתי, רק אם הדולר יעלה מעל 3.86 שקלים נתחיל לראות כמה פקודות סטופ-לוס (Stop-Loss) של הזרים, אך הרמה המכרעת היא ה-4.02 שקלים, שם הציבו הזרים פקודות סטופ-לוס רבות והוראות לקניית דולרים. אך כידוע, אנחנו מאוד רחוקים מהרמה הזו".

מי שלא מרוצה מהמהלך של פישר הוא ורד דר, כלכלנית המאקרו בבית ההשקעות פסגות. בכנס CFO שנערך בכפר בלום, תקפה דר את מדיניות ההתערבות בשוק המט"ח של פישר, בטענה כי עכשיו כבר ברור שלא מדובר בהגדלת יתרות המט"ח של ישראל אלא בפיחות השקל.

"בהתערבות בשוק המט"ח בנק ישראל מנסה לשנות משהו, הם כבר לא מתכסים מאחורי יעד רזרבות כמו שטענו כשהתחילה ההתערבות, אלא הנגיד סטנלי פישר ואנשיו פשוט קונים וקונים כמה שרוצים", אמרה דר. "אני לא יודעת להסביר מה בנק ישראל מנסה לעשות. לא יודעת להסביר מה הוא עושה, לא מבינה מה היעד, לא המטרה ולא למה הם חושבים שזה יעבוד".

[לאתר המט"ח]