ברייטסורס ובכטל בפעילות משותפת בתחנה הסולארית ב-Ivanpah

בכטל תספק לברייטסורס שירותי תכנון, רכש ובנייה לפרויקט, המיועד להפיק 440 מגוואט מ-3 תחנות כוח תרמו-סולאריות נפרדות במזרח קליפורניה ■ ברייטסורס מחפשת שותפים לפרויקטים בהודו-סין

חברת BrightSorce Energy, החברה האם האמריקנית של ברייטסורס תעשיות הישראלית (לשעבר לוז 2) ולמעשה זרוע הביצוע של הקבוצה, הודיעה כי חתמה עם חברת Bechtel על הסכם שיתוף פעולה במסגרתו תהיה בכטל הקבלן בבניית תחנת הכוח הסולארית ב-Ivanpah, במזרח קליפורניה שבארה"ב.

בכטל היא חברה בולטת בתחומי הנדסה, בנייה וניהול פרויקטים, שמרכזה בארצות-הברית ויש לה סניפים ברחבי העולם. בתחנה המדוברת מיועדת ברייטסורס, המפתחת תחנות להפקת אנרגיה תרמו-סולארית, להקים שלוש תחנות כוח תרמו-סולאריות שמיועדות להפיק 440 מגה-ואט.

שתי החברות גם הכריזו כי חטיבת הפיתוח והפיננסים של תעשיות בכטל, תהיה שותפה במימון שלוש תחנות הכוח הסולאריות באיוונפה.

בנוסף, הודיע אתמול מנכ"ל ברייטסורס אנרג'י, ג'ון וולרד, כי החברה מחפשת שותפים בסין ובהודו כדי להקים פרויקטים גם במדינות הענק הללו. את הדברים אמר במסגרת כנס שינוי האקלים ואנרגיה נקייה שהתקיים בסן פרנסיסקו. לדברי וולרד, החברה מכוונת לשותפות עם חברות תשתית גדולות בסין והודו. הוא העריך שבתוך שנה החברה תוכל להכריז על שותפות כזאת.

במסגרת סדרת הסכמי קבלנות, אשר נחתמו על ידי שתי החברות, תספק בכטל שירותי תכנון, רכש ובנייה לפרויקט איוונפה - מתחם שמיועד להפקת 440 מגה-ואט שיופקו משלוש תחנות כוח תרמו-סולאריות נפרדות במזרח קליפורניה. האנרגיה שתופק במתקן זה מיועדת להימכר במסגרת חוזים נפרדים שייחתמו על-ידי ברייטסורס אנרג'י עם חברת החשמל והגז מהגדולות בארה"ב, PG&E, ועם סאות'רן קליפורניה אדיסון, חברת החשמל של דרום קליפורניה, בהיקף כולל של 2.6 גיגה וואט.

ברייטסורס מעריכה כי פרויקט איוונפה ייצור כ-1,000 מקומות עבודה בתקופת הבנייה ולאחריה 86 משרות קבועות. בחברה ציינו כי המתקן אמור להביא לחסכון שנתי של יותר מ-450 אלף טון של פחמן דו-חמצני, וכי זה שווה ערך להורדת למעלה מ-75 מכוניות מהכביש.

"הפעילות במתקן תסייע למדינה ולכלכלה המקומית באמצעות יצירת מקומות עבודה חדשים, יצירת סביבת עבודה נקייה, אנרגיה מתחדשת לקליפורניה בשנים הבאות והבטחה לעידן מתקדם של אנרגיה סולארית", אמר איאן קופלנד, נשיא לאנרגיה מתחדשת בחברת בכטל.

חברה מבטיחה

בניית פרויקט איוונפה מתוכננת לתחילת 2010, עד אז אמורה ברייטסורס להשיג את האישורים הנדרשים מהרשות לאנרגיה ומהרשות למנהל קרקעות של קליפורניה. בדצמבר 2008 החברה חתמה על הסכם עם חברת סימנס לרכישת טורבינת הקיטור הגדולה ביותר שתופעל במלואה באמצעות השמש, עבור מרכז האנרגיה הסולארית באיוונפה.

מתחם האנרגיה הסולארית של חברת ברייטסורס באיוונפה, מבוסס על טכנולוגיית מגדל הכוח של לוז ההיסטורית (LPT - Luz Power Tower 550). המערכת מייצרת חשמל באותו אופן שמייצרים חשמל בתחנות כוח קונבנציונליות - על ידי ייצור קיטור בטמפרטורה ולחץ גבוה בכדי לסובב את הטורבינה, אולם במקום השימוש בדלקים פוסיליים ברייטסורס משתמשת באלפי מראות קטנות, המכונות הליוסטאטים (מראות פרבוליות), להכוונת קרני השמש לדוד המצוי בראש מגדל לשם הפקת קיטור בטמפרטורות גבוהות.

הקיטור מוזרם לטורבינה קונבנציונאלית לצורך הפקת חשמל. החשמל מחובר לרשת החשמל הראשית וזמין לצריכה. את הקיטור מקררים באמצעות אוויר, שמוזרם חזרה אל תוך המערכת בתהליך סגור וידידותי לסביבה. ברייטסורס טוענת כי המערכת מתאפיינת ביעילות.

טכנולוגיית מגדל הכח של לוז, LPT 550, מצויה היום בשימוש במרכז הפיתוח של החברה בנגב, בישראל. המרכז שלמעשה משמש לחברה כפיילוט תעשייתי ושנחנך לפני כשנה, מייצר קיטור סולארי בטמפרטורה שהחברה טוענת שהיא הגבוהה ביותר בעולם.

בכטל, שהמטה שלה ממוקם בארצות-הברית, היא אחת מהחברות המובילות בעולם המתמחה בהנדסה, בנייה וניהול פרויקטים. מאז הקמתה, בשנת 1898, הייתה מעורבת ביותר מ-22 אלף פרויקטים ב-140 מדינות, כולל מאות מתקני כוח.

ברייטסורס אנרג'י מספקת אנרגיה תרמו-סולארית לחברות חשמל. הצוות של ברייטסורס אנרג'י נשען על הידע והניסיון של לוז ההיסטורית, שהייתה חלוצה בעולם בהקמת תחנות כוח תרמו-סולארית. היא הקימה בשנות ה-80 תשע תחנות שפועלות עד היום במדבר מוהאבי בקליפורניה בהפק כולל של 350 מגה-ואט.

החברה חתמה על חוזים לאספקת עד 2,200 מגה-ואט חשמל באמצעות טכנולוגיית השמש שלה. ברייטסורס תעשיות (ישראל) היא חברה בת בבעלות מלאה של ברייטסורס אנרג'י, אבל כאמור מדובר למעשה רק בפורמליקה. החברה שמתוכה נולדה ברייטסורס היא החברה הישראלית, שנקראה במקור לוז 2, והיא הקימה את ברייטסורס האמריקנית כזרוע ביצוע. מטעמי נוחות החברה בארצות-הברית קיבלה מעמד של חברה אם.

החברה, הפועלת מירושלים, אחראית לפיתוח הטכנולוגיה התרמו-סולארית, הנדסת המתקנים, פיתוח ואספקת השדות הסולאריים לכל המתקנים של ברייטסורס. מאיישים אותה המייסד של לוז המקורית, ארנולד גולדמן, ומנהל אותה ישראל קרויזר, גם הוא מאנשי לוז המקורית, ועוד שורה של אישים מהחברה ההיא.

ברייטסורס תעשיות (ישראל) ודלקיה, זרוע האנרגיה של קבוצת ויאוליה בישראל, מתמודדות במכרז בשיטת ה-BOT להקמת תחנה סולארית באשלים שבנגב.