קונצרן דוסאן: חברת החשמל מונעת מאתנו להתמודד במכרז ענק

גוברת הביקורת במשק החשמל לגבי תנאי מכרז הענק שפרסמה חברת החשמל להמשך רכישת הציוד לתוכנית החירום ■ ההיקף הכספי של המכרז עומד על כ-400-500 מיליון דולר

גוברת הביקורת במשק החשמל לגבי תנאי מכרז הענק שפרסמה חברת החשמל להמשך רכישת הציוד לתוכנית החירום. ל"גלובס" נודע כי קונצרן הענק הדרום קוריאני דוסאן פנה באחרונה לחברת החשמל והעלה טענות קשות לגבי המכרז לאספקת תוספות קיטוריות במסגרת תוכנית החירום, בהיקף כספי של 400-500 מיליון דולר.

החברה הקוריאנית שרכשה את מסמכי המכרז טוענת כי חברת החשמל מונעת ממנה להתמודד וקבעה תנאי סף שמפלים אותה ביחס לספקיות אחרות. לטענת דוסאן, היא מתמודדת למעלה מ-10 שנים במכרזי חברת החשמל, ולכן תמוה שלא נעשתה אליה פנייה בנוגע למכרז.

במכתב ששיגר סגן נשיא דוסאן העולמית, סונג-סו קים למשנה למנכ"ל חברת החשמל, משה בכר, נכתב כי "דוסאן יכולה להציע לחברת החשמל חבילה כוללת של תכנון ואספקת טורבינות קיטוריות כפי שהיא עושה בפרויקטים רבים בעולם. זה מצער לראות שחברת החשמל ניסחה את התנאים בצורה כזו שלא מאפשרת לנו לגשת למכרז", כתב.

סגן נשיא החברה הוסיף כי "בהתחשב בתנאי השוק קיימת סבירות גבוהה שחברת החשמל תמצא את עצמה עם מספר מוגבל של מציעים (הצעה אחת או שתיים לכל היותר)".

בתנאי הסף דרשה חברת החשמל ניסיון מוכח בתכנון, הקמה ואספקה של טורבינות קיטוריות (מסוג F המתקדם ביותר) בהספק של לפחות 100 מגה ואט עד נובמבר 2009. החברה הקוריאנית ציינה כי יהיה לה את הניסיון בהתקנה ואספקת הטורבינות הדרושות במכרז החל מאמצע 2010. יש לציין כי מועד הגשת ההצעות לשלב הטכני נדחה באחרונה לאוקטובר, כך ששלב הגשת הצעות המחיר יהיה רק החל מ-2010.

גורמים במשק החשמל הביעו פליאה על כך שחברת החשמל אכן לא פנתה לדוסאן. לדברי הגורמים, החברות הקוריאניות נוהגות להגיש הצעות תחרותיות במכרזים מה שעשוי להוזיל את עלות רכישת הציוד.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה אינה מוסרת מידע על מכרזים בתהליך".