האם החברה לישראל עלולה לאבד את השליטה בצים?

הסדר החוב בצים - תמונת מצב: יש הבנות עם חלק מהנושים, בחברה מעריכים שהסיכוי להסכם "סביר" ■ מיהם נושי צים, באיזה שלב נמצא הסדר החוב ובאיזה תרחיש עלולה החברה לישראל לאבד את השליטה בצים?

הודעתה של החברה לישראל הלילה בדבר כינוס אסיפת בעלי המניות בנושא הסדר החוב בצים לא הפתיעה את השוק. מזה זמן מה מדברים על הסדר חוב בחברת הספנות, אשר צפויה להיקלע לגירעון תזרימי של כמיליארד דולר עד שנת 2013, ובעוד כחודש יובא ההסדר לאישור באסיפה. אך כידוע, בעלי השליטה בחברה לישראל, משפחת עופר, לא רק באים בבקשות לנושי צים, אלא גם מכניסים את היד לכיס ומתכננים להזרים לה עוד 350 מיליון דולר, שמתוכם 100 מיליון דולר כבר אושרו וכעת יש לאשר העברה של 250 מיליון דולר נוספים.

צים ממשיכה במגעים עם נושיה, אולם עם חלקם היא כבר הגיעה להבנות בפועל ולא בכדי היא מזמנת את בעלי המניות לאסיפה. "הערכת צים, לאור התקדמות מגעיה עם נושים פיננסים וגורמים אחרים, הינה כי קיים סיכוי סביר שהמגעים יבשילו לכדי הסכם בתקופה סמוכה לכינוס האסיפה הכללית", נכתב בהודעת החברה לבורסה.

מיהם נושי החברה ובאילו שלבים נמצאים הסדרי החוב? ובכן, צים מנהלת מגעים עם קבוצות שונות של נושיה, הכוללים בנקים בחו"ל ובישראל, מחזיקי האג"ח של החברה וחברות חכירה (בעלי אוניות, מפעילי מכולות ועוד). היקף החוב של החברה בשנות תוכנית ההבראה מסתכם ב-3.6 מיליארד דולר, לא כולל התחייבות בגין זכויות עובדים בהיקף כ-100 מיליון דולר. משנת 2014 עומד סך התחייבויות החברה על 430 מיליון דולר. החברה חייבת למחזיקי האג"ח בישראל כ-350 מיליון דולר.

קודם הנושים המובטחים

קבוצת הנושים הראשונה היא בעלי החוב המובטחים כנגד ציוד שנרכש וקיים כבר בחברה, כגון אוניות ומכולות. עם קבוצה זו הצליחה צים כבר להגיע להבנות אשר ככל הנראה יגובשו לכדי הסכם של ממש. כחלק מההבנות שגובשו, צים משלמת לקבוצה זו רק תשלומי ריבית ולא תשלומי קרן ההלוואות. "תשלומי הקרן שאינם משולמים בשלב זה נדחים למועד מאוחר יותר", צוין בהודעת החברה. עוד עולה מהודעת החברה, כי ההסכם שייחתם עם קבוצה זו יכלול כנראה פריסה של החוב לתקופה ארוכה יותר ובתמורה תשלם צים ריבית גבוהה יותר בעתיד.

הקבוצה השנייה היא הנושים שאינם מובטחים, כדוגמת מחזיקי האג"ח. צים מבקשת לדחות את מועד פירעון הקרן לעוד מספר שנים, לאחר שתחזיר את מלוא החוב לנושים המובטחים או לאחר ירידה מהותית בחוב הכללי. עד להחזר החוב לנושים הבלתי מובטחים, צים תשלם להם ריבית מסוימת ותקנה להם את הזכות להשתתף ברווחי החברה בעתיד, על-פי מנגנון שייקבע אשר פרטיו אינם ידועים כעת. כמעט כמו בכל הסדר חוב, גם הפעם צים מציעה למחזיקי האג"ח להמיר חלק מהחוב למניות צים, מה שיביא לדילול בעלי המניות הקיימים, החברה לישראל. נזכיר כי בחודש שעבר מינו מחזיקי האג"ח של צים נציגות שנמצאת במו"מ עם החברה.

קבוצה נוספת של הנושים היא בעלי האוניות המחכירים אוניות לצים. המדובר בחברות ספנות פרטיות של משפחת עופר, אשר הסכימו להפחית דמי החכירה לצים בהיקף 150 מיליון דולר תמורת שטרי הון המירים למניות החברה בשנת 2016 או בעת הנפקת מניות צים. נזכיר כי ערב המשבר דיברו בחברה לישראל על הנפקת מניות צים בבורסת הונג-קונג לפי שווי של יותר ממיליארד דולר, אך ברור לכל כי שווי זה דמיוני במצב של היום. במידה ועד ספטמבר 2016 לא תצא ההנפקה של צים לפועל, שווייה של צים לצורך ההמרה ייקבע על ידי ממוצע שתי הערכות שווי של שני מעריכים שימונו על ידי הצדדים.

דילול החברה לישראל

כאן מגיע חלק מעניין במיוחד, שכן המרת שטרי ההון למניות תביא לדילול ההחזקה של החברה לישראל בצים והשאלה העיקרית היא עד כמה תדולל ההחזקה. שאלה זו תלויה כמובן בשווייה של צים, אולם בתרחיש בו ההתאוששות לא תתנהל כמתוכנן, ייתכן אף מצב בו החברה לישראל תאבד ב-2016 את השליטה בצים (במידה והשווי של צים לא יהיה גבוה מ-300 מיליון דולר, שכן ערך שטרי ההון הינו 150 מיליון דולר). בתרחיש אחר, אופטימי הרבה יותר, בו השווי של צים יעמוד על כמיליארד דולר (שווי ההנפקה המתוכנן אד בהונג-קונג, כאמור) יעמוד שיעור הדילול של החברה לישראל על כ-15%. יש להדגיש כי בכל אופן השליטה תיוותר בידי משפחת עופר, שכן שטרי ההון נמצאים כאמור בידיהן של חברות ספנות שבשליטת משפחת עופר.

קבוצה נוספת עימה מנהלת צים מו"מ היא מספנות מהן הזמינה החברה אוניות. החברה נמצאת "במו"מ מתקדם", כדבריה, עם המספנות ואף הגיעה עימן להבנות הכוללות, בין היתר, דחיית בנייה או מסירה של אוניות שהוזמנו ושינוי מבנה מימון ורכישת האוניות לרבות קבלת מימון מהמספנות עצמן בהיקף 155 מיליון דולר.

"הנחת היסוד העומדת בבסיס תוכנית ההבראה של צים היא כי המצב הבעייתי הנוכחי בשוק ההובלה הימית יימשך בשנים 2009-2010 וכי רק ב-2011 תחל התאוששות הדרגתית אשר תתאפיין בשיפור שיעורי הניצולת של האוניות ובעליית דמי ההובלה באופן שיאפשר החזר הון ורווחיות", נמסר בהודעת צים לבורסה. החברה מיהרה לסייג באותו דף, כי "אין ודאות" שתחזיות אלה יתממשו.