הסדר המוצע בלידקום: הבנקים יעמידו ערבויות חדשות, בעלי האג"ח ימתינו

היקף הערבויות: 11 מיליון דולר ■ המזומנים שתייצר החברה מעבר לסכום הערבויות ישמשו לפירעון חובותיה

לא פשוט הוא מצבה של לידקום . החברה, הבונה מגדלי תקשורת עבור מפעילי רשתות סלולר בשווקים מתעוררים, נקלעה לאחרונה למצוקת נזילות קשה. פירמת רואי החשבון של החברה - קסלמן וקסלמן - אף הצמידה הערת אזהרת "עסק חי" לדו"חות החברה לרבעון השני של השנה.

הבוקר פרסמה החברה, הנסחרת בשוק ההון המקומי לפי שווי של 28 מיליון שקל, מתווה להסדר האג"ח שהנפיקה . לידקום תקיים את אסיפת בעלי האג"ח ביום שני הקרוב, וסביר להניח שאלו יביעו לא מעט תרעומת על מתווה ההסדר לעיל: לא רק שהבנקים שפרו את מצבם מול החברה, בעלי האג"ח יאלצו להסכים לדחייה של מועדי הפירעון כלפיהם עד סוף שנת 2010.

חובות של 65 מיליון דולר

לידקום נזכיר, גייסה לפני כמעט שלוש שנים 120 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח סטרייט. בהמשך, רשמה החברה את האג"ח למסחר - וזו נסחרת כרגע בתשואת זבל של 125%, שממחישה את חששו של ציבור המשקיעים מיכולת ההחזר של החברה.

לפי דו"חות הרבעון השני של החברה, ללידקום יש אשראי מתאגידים בנקאיים וחוב לבעלי אג"ח לטווח קצר של 43.8 מיליון דולר, וחוב נוסף לבעלי האג"ח לטווח ארוך של 21.1 מיליון דולר. כתוצאה מהפסדים כבדים שרשמה החברה במחצית הראשונה של השנה, בסך 33.6 מיליון דולר, נוצר ללידקום גרעון בהון העצמי של 10.2 מיליון דולר.

הסיפור בלידקום, מלבד המצב הפיננסי, הוא המאבק בין בעלי האג"ח לבין הבנקים המממנים. באופן כללי, בעלי האג"ח תמיד מצויים במצה נחות אל מול הבנקים, שלזכותם עומדים ביטחונות שהחברה מעמידה עבורם. במקרה של לידקום, הדבר בולט עוד יותר.

בתור חברת פרויקטים בעלת פריסה בינלאומית, עבדה לידקום עד כה תוך שימוש בערבויות בנקאיות שהונפקו לחברה כדי שזו תממש את הפרויקטים. גם בטווח הקצר עד הארוך תיאלץ לידקום לעשות שימוש באותן ערבויות, ולכן מו"מ מול הבנקים המממנים נעשה במקביל למו"מ מול בעלי האג"ח.

לפי המתווה הראשוני, בכוונת לידקום לפתוח מיד במו"מ עם הבנקים; פועלים, דיסקונט, לאומי, בינלאומי והבנק הצרפתי פאריבה, וכן לפתוח במו"מ עם בעלי האג"ח במטרה להגיע להסדרים שיאפשרו את המשך פעילות החברה כ"עסק חי".

המתווה מתבסס על העקרונות הבאים. ראשית, ההסכמים בין החברה ונושיה יהיו רלוונטיים לפעילות החברה עד סוף 2010 - ולא מעבר לכך.

שנית, הבנקים המממנים יסכימו להעמיד מסגרת של ערבויות חדשות שתגדל באופן הדרגתי עד לסכום כולל של 11 מיליון דולר בסוף 2010, כנגד פיקדון שיוגדל באופן הדרגתי עד לאותו סכום כולל.

עם זאת ולהבדיל מבעבר, לאור קרבת החברה למצב של חדלות פירעון יתייחסו הבנקים המממנים לערבויות כאל הלוואה במזומן. לכן, אם וכאשר יהיו לחברה עודפי מזומנים, לאחר הפקדת אותם 11 מיליון דולר, ישמשו העודפים לפירעון חובות החברה כלפי הבנקים וכלפי בעלי האג"ח, בהתאמה ליחס שבין סכום החובות כלפי הבנקים לבין סכום החובות כלפי בעלי האג"ח.

תנאי נוסף הוא קבלת התחייבות מהנאמן לבעלי האג"ח כי אלו לא ידרשו פירעון מיידי ולא ינקטו מהלך משפטי נגד החברה.

במילים אחרות, נושי לידקום ייאלצו לחכות עד סוף 2010 כדי לראות את כספם, אך עד אז תמשיך החברה לשלם להם ולבנקים את תשלומי הריבית של האג"ח במועדים הקבועים.

עופר בלוך, מנכ"ל לידקום הנכנס, בחר שלא להתראיין בנושא על רקע הזמן הקצר שהוא מכהן בחברה. בלוך, נזכיר, נכנס לתפקידו רק בתחילת החודש הנוכחי כשהוא מחליף את אריק אלקלעי, מי שכיהן כמנכ"ל החברה במשך כעשור.