אין מימון, אין פרטנר, אבל לפחות התכנון מתקדם

בעוד הזוכה במכרז הרכבת הקלה בגוש דן שקועה בצרות, תמליץ השבוע עו"ד תלמה דוכן, החוקרת המיוחדת שמונתה ע"י משרד הפנים לבדוק את 170 ההתנגדויות שהוגשו כנגד הרכבת, לדחות את מרביתן ולאשר את התוכנית

הרכבת הקלה של תל אביב תקועה. הקו הראשון (האדום), מפתח תקווה ועד בת ים, מנסה כבר שנתיים להגיע לסגירה פיננסית מול משרד האוצר והבנקים. ובינתיים, הזוכה במכרז, קבוצת אפריקה ישראל (בראש קבוצת MTS), נקלעה לקשיים פיננסיים ולצרות אחרות, וכלל לא בטוח שיש למדינה פרטנר להקמת הרכבת, שנועדה לפטור את מצוקת התחבורה במטרופולין תל אביב.

ובכל זאת, מסתבר שלפחות החסמים הסטטוטוריים ממשיכים להיפתר. ל"גלובס" נודע, כי מחרתיים (ג') תוגש לוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע) של המועצה הארצית לתכנון ובנייה במשרד הפנים המלצה לאשר את תוכנית הרכבת הקלה בת"א, תוך פסילת מרבית ההתנגדויות שהוגשו כנגד התוכנית.

עו"ד תלמה דוכן, החוקרת המיוחדת שמונתה על-ידי הוועדה לבדוק את 170 ההתנגדויות שהוגשו בנושא מערכת התחבורה עתירת הנוסעים במטרופולין גוש דן, ממליצה לאשר את התוכנית, לדחות את רוב ההתנגדויות ולקבל אחרות במלואן או בחלקן. התוכנית מדברת על רכבת קלה בעלת קיבולת של עד 520 נוסעים הנעה על מסילה, ובאוטובוס ארוך בעל קיבולת של עד 140 נוסעים, הנע בתוואי דרך המיועד לתחבורה ציבורית.

התוכנית כוללת שבעה קווים בערי גוש דן (14 ערים), מרחובות ורמלה בדרום ועד כפר סבא והרצליה בצפון. ההתנגדויות לתוכנית הוגשו על ידי הערים שבתחומן עוברים הקווים, הוועדות המחוזיות, וגופים נוספים כמו פארק אריאל שרון (חירייה), בי"ס החקלאי מקווה ישראל, מינהל מקרקעי ישראל ורשות התעופה.

"מצמצמת מפגעים סביבתיים"

העיריות השונות הגישו התנגדויות שנוגעות לחשש מפני פגיעה אפשרית של קו הרכבת הקלה באיכות הערים ביישוב. דוכן, כאמור, פסלה את מרבית ההתנגדויות בטענה שההיפך יקרה - הרכבת הקלה תשפר את איכות החיים הן של התושבים והן של המבקרים ביישובים לצורכי עבודה וכד'.

עיריית גבעת שמואל, לדוגמא, התנגדה להעברת התוואי של הרכבת בשני מקומות בתוך היישוב, בטענה שמעבר הקו נועד לשרת בעיקר את משתמשי רמת גן ופתח תקווה ולא את תושבי היישוב.

דוכן התעקשה שהרכבת הקלה תעבור בגבעת שמואל (ברחוב קרן היסוד), על אף התנגדות המועצה המקומית. לדבריה, "הגיונו של הקו הוא ביכולתו לספק אמצעי נגישות נוחים ומהירים למוקדים רבי משתמשים. המוסדות האקדמאים, ובעיקר האוניברסיטאות, הם מוקדים מסוג זה. קמפוס בר אילן מהווה מוקד שירות מרכזי ואין ספק שיש לתת לו שירות טוב", ציינה במסגרת הדוח שיוגש לוועדה השבוע.

על טענת הפגיעה סביבתית משיבה דוכן כי גם טעם זה תומך במערכת הסעה המונית. "מערכת הסעה המונית נועדה לשרת צפיפות גבוהה ומוקדי שירות רבי משתמשים והיא מצמצמת מפגעים סביבתיים (רעש מכלי רכב רבים וזיהום אוויר ומים מכלי רכב)", מציינת דוכן בדו"ח.

איזה סוג של הערות דוכן כן קיבלה? היא קיבלה הערות ספורות של רשויות, וביניהן הערתה של עיריית ראשון לציון, לפיה תוכנית שימור חלה לא רק על מבנה שנועד לשימור אלא גם על המגרש שעל גביו מוצב המבנה לרבות הגדרות המקיפים אותו. הערה זו נוגעת לתוואי של הרכבת בסמוך לאתר לשימור שבתחומה.

דוגמה נוספת נוגע להערת עיריית חולון באשר לקו האדום. דוכן המליצה לקבל חלקית את הערת עיריית חולון ולהאריך את הרצועה לתכנון של הקו האדום בהמשך לרחובות יוספטל והופיין בכ-300-350 מטרים עד ההצטלבות של רחוב גולדה מאיר עם רחוב פנחס אילון בחולון. "הארכה מומלצת זו, שמתבטאת בתוספת תחנה אחת, מוצעת כדי לאפשר נגישות לקניון חולון ולמדיטק - מוקדים רבי משתמשים", צוין בדו"ח.

אבל דוכן קיבלה בעיקר את הערותיהם של הגופים שאינם רשויות מקומיות הנוגעים לתוכנית הרכבת הקלה, והם בית הספר החקלאי מקווה ישראל, פארק אריאל שרון (חרייה), מנהל מקרקעי ישראל ורשות התעופה האזרחית.

בהערות שהוגשו מטעם בית-הספר החקלאי מקווה ישראל, ושהתקבלו על-ידי דוכן בהסכמה, צוין למשל, כי "הרכבת הקלה בתוואי המוצע תהווה פגיעה חמורה ובלתי הפיכה בפעילות החקלאית של מקווה ישראל עקב הפקעת קרקע וזיהום כתוצאה מתחבורה ציבורית. יש למצוא פתרון ראוי שיאזן את האינטרסים העומדים על הפרק", נטען.

אריק טפיירו, רכז תחבורה ותשתיות בחברה להגנת הטבע, מסר בהתייחס להמלצות דוכן: "אנו רואים חשיבות עליונה בקידום מיידי של המערכת המוצעת וקוראים למשרדי הממשלה השונים לפעול לאישורה ולתקצובה ללא עיכובים. אין ספק כי מימושה המיידי של המערכת יביא לשיפור מיידי בנגישות בין חלקי המטרופולין השונים, לשינוי הרגלי הנסיעה של הנהג הישראלי, ישפרו את רמת השירות בתחבורה הציבורית ויתרמו ישירות לשיפור המערכת הסביבתית במרחב". *