התאחדויות הקבלנים במגעים מתקדמים לקראת איחוד מחודש

המהלך יבוצע כשנתיים וחצי לאחר הפיצול בין ההתאחדויות ■ בראש ההתאחדות החדשה עומד יאיר ביטון, הבעלים של חברת ב.יאיר

כשנתיים וחצי לאחר שפרשו ממנה, צפויים חברי ההתאחדות הארצית של בוני ומפתחי ישראל ("ההתאחדות החדשה") להתאחד עם התאחדות הקבלנים והבונים בישראל ("ההתאחדות הוותיקה"). בפברואר 2007 פרשו ארגוני הקבלנים של ירושלים, פתח תקוה ובאר שבע והדרום פרשו מההתאחדות והבונים הוותיקה, תוך מאבק סוער וחם עם ההתאחדות הוותיקה שנבע בעיקר ממה שראו כאינטרסים שונים של הקבלנים והיזמים הגדולים מול האינטרסים של הקבלנים הקטנים יותר, שהם עיקר חברי ההתאחדות החדשה. בראש ההתאחדות החדשה עומד יאיר ביטון, הבעלים של חברת ב.יאיר .

לאחר מו"מ ארוך ומגעים מתמשכים סיכמו ההתאחדויות על מתווה שבאמצעותו מקווים הצדדים ליישר את ההדורים ולאחד מחדש את שני הפלגים לתוך התאחדות הקבלנים והבונים, על מנת ליצור גוף מאוחד וגדול שייצג את האינטרסים של הקבלנים. את המהלך לחזרתם של הארגונים להתאחדות הובילו שמואל לוי יו"ר ארגון קבלני ירושלים ועומרי גלבאום יו"ר ארגון קבלני פתח תקוה מול נשיא התאחדות הקבלנים ניסים בובליל ומנכ"ל ההתאחדות יוסי גורדון. מספר קבלנים מארגון באר שבע שפרשו מההתאחדות הארצית והארגון המקומי הרשמי יחזרו אף הם להתאחדות הקבלנים הארצית. בכך יסתיים הפיצול בענף וכל ארגוני הקבלנים בישראל (ארגונים מקומיים, קבלני תשתיות וקבלני שיפוצים) יאחדו פעילותם בהתאחדות הקבלנים והבונים.

בובליל שנבחר לתפקידו בספטמבר 2006 השקיע מאמצים רבים באיחוד הכוחות בענף הבנייה. בשלב הראשון אוחדה פעילות התאחדות קבלני התשתיות בראשותו של אייל גבאי בהתאחדות הקבלנים הארצית ובשלב השני הצטרפה התאחדות קבלני השיפוצים בראשותו של ערן סיב. כעת מקווה בובליל להשלים את המשימה על ידי החזרתם של ארגוני הקבלנים המקומיים וחברי ההתאחדות החדשה להתאחדות הוותיקה. בין הנושאים שעמדו בסלע המחלוקת בין ההתאחדויות היה מתן קול שווה לכל קבלן בעת קבלת החלטות בהתאחדות וכן ביטול זכות הוטו על החלטות של הקבלנים החוזיים (הקבלנים הגדולים המתקשרים בחוזים עם המדינה). בחודשים האחרונים אף הוגשו תביעות הדדיות כספיות של ההתאחדויות, והייתה תחושה של מלחמה מתקרבת, אבל לאור המצב המדרדר הוחלט על קידום המו"מ שבסיומו הוחלט על הקמת ועדה מיוחדת בראשות בובליל וביטון.

מאידך בהתאחדות החדשה מסרו ל"גלובס" כי מדובר רק במתווה לקראת איחוד "וכרגע שום דבר לא נסגר. המצב הנכון והאמיתי הוא שיש מו"מ בין שתי ההתאחדויות ויש שני צוותים היושבים על תקנון משותף, כל אחת בנפרד. אם יאושר המתווה נקבע כי בסוף דצמבר השנה יאשרו כל הגופים את התקנון ואז יתבצע האיחוד ויתקיימו בחירות כלליות לנשיאות ההתאחדות המשותפת, אשר בה לכולם יהיה סיכוי שווה, כולל למועמדים שכיום בהתאחדות החדשה", מסרו בהתאחדות החדשה שציינו כי חברים בה כ-600 קבלנים.