ללא ספק, מדובר במגיפה

"איך מנצחים את שפעת החזירים", ב' 21:55, ערוץ 2

בכל פעם שנדמה שנאמר כבר הכול על המחלה הזו, צצה לה איזו ידיעה חדשותית, שלא לומר תוכנית, שמכניסה בחזרה את שפעת החזירים לראש מצעד המחלות המתוקשרות ביותר במאה ה-21.

רק לפני כמה שבועות תהו בערוץ המקביל ("אורלי וגיא בע"מ") שמא כל המגיפה-כביכול הזאת, היא לא יותר מגחמה יח"צנית שנועדה ללבות היסטריה, אבל אולי אפילו בכך אפשר למצוא הוכחה לשוני בין שני הערוצים: בעוד הערוץ ההולך ונעלם ממגדל הוורד שאל כמה שאלות קשות (גם אם לא ענה על כולן בצורה מניחה את הדעת) הרי שבערוץ 2 ראו את "עמישראל" מטלטל את הרוקח השכונתי בצווארו ותובע מלאי של "תמיפלו" לו ולמשפחתו.

והחליטו לתת לעם את מה שהוא רוצה: העם רוצה היסטריה? העם רוצה לפחד? העם רוצה לזעוק שלא מחסנים, או כן מחסנים, או שצריך לחבוש מסיכות או שלא - אז למה לא ניתן לו את ליטרת הנגיפים שהוא כל כך זקוק לה?

אין באמור לעיל בכדי לגרוע ממה שייאמר הערב בתוכניתו של גלעד עדין על השפעת והדרכים לנצחה (תוכנית שכוללת גם מסע מסקרן אל "מקורות השפעת", כולל ביקור במקסיקו וחיפוש הילד שנחשב לחולה הראשון במחלה ובאופן פרדוקסלי, אולי גם מי שיגאל את כפרו מעוני ויהפוך אותו למוקד עלייה-לרגל...).

מיטב המומחים ישאלו שם שאלות שמטרידות את מר וגברת ישראלי, והרי גם אם כתוצאה מהשידור ימצא אפילו צופה אחד שינקוט במשנה זהירות, ועל-ידי כך יציל את חייו - דיינו.

הבעיה שלי היא לא עם עדין ומרואייניו, אם כי עם טמטמת החושים, מחלה מסוכנת בהרבה משפעת החזירים, שמייצרת את הפאניקה שתושיב הערב לפחות 25% מצופי הטלוויזיה מול המסך. העולם המערבי, שהוא מיעוט של האנושות, הצליח להדביר כמעט כליל את המגיפות שפעם היו מדללות את אוכלוסייתו.

מנגד הוא קיבל עליו בהשלמה מגיפות מסוג חדש: מתאונות-דרכים ועד למחלות שנובעות, למשל, מהסטרס שהוא כמעט מובנה בחיים המערביים-המודרניים, או להבדיל - מהשמנת יתר. אנחנו "מוכנים" למות בצבא, בתאונות דרכים, מסוגים שונים של סרטן שמקורו בקרינה סלולרית, במזון מהונדס או סתם בגלל חיים שלמים בצל המשכנתא, אבל לא משפעת! זה הרי כל-כך עולם שלישי.

תסמונת הכשל החיסוני הנרכש של הישראלים, זו שמוטטה כבר את מערכת החינוך, השחיתה את מערכת הבריאות, החלישה את הרווחה וסופה שתכחיד גם את מערכת הביטחון, לא תעלה כאן לעולם לדיון טלוויזיוני בפריים-טיים, אבל שפעת ש(אולי) תקטול מעט יותר חיים מאשר שפעת עונתית רגילה - זה כבר נושא להיסטריה לאומית. ועל זה נאמר: שרק נהיה בריאים.

ערוץ הילדים

כדורגל מליגת-העל, ב' 20:00, ערוץ 1

הנה כי כן חברים, דווקא בשבוע העגום שלו, בא לכדורגל הישראלי גואל: מעתה כל אחת ואחד מכם משלמים כסף (באמצעות אגרת הטלוויזיה) כדי שהמשחק המרכזי של ליגת-העל ישודר בשידור חי.

ברוממה לא היו סגורים על העניין: בכל זאת מדובר בלא מעט כסף. אבל אז החליטו שהמשחק המרכזי הוא דרך נהדרת למשוך צופים צעירים בחזרה לערוץ הראשון. יתרה מזאת, בערוץ הראשון הכריזו גם שלא יסקרו רק את משחקי הקבוצות המובילות, אלא יביאו ממשחקיהן של כל קבוצות ליגת-העל: מעכו ועד לבאר-שבע, בשם קירוב הפריפריה.

אז מה הבעיה? שהכדורגל הישראלי כבר אינו סחורה לצופי הטלוויזיה בערוצים הארציים, שבערוץ 10 הוא הביא בקושי 13% רייטינג, ובערוץ 1 - ספק אם יעבור הממוצע את ה-10%. צעירים מתעניינים בעיקר בליגת האלופות ולא בכדורגל ישראלי, קבוצות הפריפריה (להוציא את באר-שבע) לא מביאות למגרשים אלא כמה מאות בודדות של צופים. אוי לנו אם על זה בונים ברוממה כעתודה.