הנהלת לידקום: "הגענו לסוף, אין לנו יותר גמישות"

באסיפת בעלי האג"ח הצטיירה תמונה של חברה המפרפרת בין חיים ומוות, שכבר בימים הקרובים יוכרע גורלה

אם עד היום נראה היה כי מצבה של חברת ציוד התקשורת לידקום איננו פשוט, ומדובר בעוד חברה שמנסה להגיע להסדר חוב על רקע ירידה בעסקיה, הרי שבאסיפת בעלי האג"ח שלה היום הצטיירה תמונה של חברה המפרפרת בין חיים ומוות, שכבר בימים הקרובים יוכרע גורלה.

"בשבועות האחרונים, מאז הערת ה'עסק חי' שצורפה לדו"חות החברה, המצב הפך להיות קשה", אמר באסיפה מייק לילו, סמנכ"ל הכספים של לידקום (ובעבר של אודיוקודס וליפמן). "הספקים עובדים במזומן, בבנק הפסיקו מתן פקטורינג (מימון מוקדם שניתן לה בבנק אוצר החייל, ר.ש.), ואנחנו עובדים על תזרים מזומנים יומי. בתור חברה פרויקטאלית", מסביר לילו, "זה קריטי עבורי שאני צריך לשלם עכשיו במקום בעוד 90 יום. הגענו לסוף, אין לנו יותר גמישות".

הנהלת לידקום התייצבה בהרכב מלא לאסיפה, שנוהלה בידי היו"ר, יצחק אנג'ל. אנג'ל, למי שהספיק לשכוח, ניהל בעבר את חברת התוכנה ליפמן, והפך אותה לחברה גלובלית עד שנמכרה בשנת 2006 ל-וריפון, תמורת 793 מיליון דולר. תחת אנג'ל התחלפה לאחרונה הנהלת לידקום, כשעופר בלוך מונה למנכ"ל במקומו של אריק אלקלעי. בלוך ניהל בעבר את חברות הענק נטפים ותנובה.

בפתיחת האסיפה הציג אנג'ל את ההנהלה החדשה, וציין כי "כל האנשים שהצטרפו, ראו בארגון משהו שאפשר לשפר. הבאנו אנשים כדי להרים את החברה, אך ראינו בשבועות האחרונים שמצבה קשה יותר שחשבנו. לפיכך, גיבשה ההנהלה החדשה מתווה פעולה שמותאם למצב החדש. הפסקנו פרויקטים מפסידים, צמצמנו את כוח האדם מ-1,800 ל-1,000 עובדים, מהם 150 בישראל, והורדנו את מספר המדינות שאנחנו פועלים בהן מ-42 ל-20", פירט אנג'ל. "ישנן מדינות קשות, כמו בורקינה-פאסו, שאפילו לא ידעתי איפה הן על הגלובוס".

לא עמדה בתשלום של אוגוסט

לידקום, המקימה מגדלי תקשורת עבור מפעילי רשתות סלולר בשווקים מתעוררים, נקלעה לקשיים במשבר האחרון, עם הפסדים כבדים ומצוקת נזילות שהובילה להערת "עסק חי" בדוחותיה לרבעון השני. רואי החשבון של החברה העריכו כי תתקשה לעמוד בהחזר חובותיה לבנקים ולמחזיקי האג"ח, שהיקפם כ-65 מיליון דולר (מתוכו כ-25 מיליון דולר לבעלי האג"ח). לחברה גירעון בסך 10.2 מיליון דולר בהון, לאחר הפסד מצרפי של 41 מיליון דולר בשנה וחצי האחרונות.

ביולי האחרון הגיעה החברה להסדר עם מחזיקי האג"ח שלה, לפיו תשלום הקרן שהיה אמור להיות משולם באותו חודש ייפרס לשני תשלומים. התשלום הראשון הועבר לידי מחזיקי אג"ח, אולם התשלום השני, בגובה 7.8 מיליון שקל שהיה אמור להיות משולם בסוף אוגוסט, לא בוצע. החברה מסרה אז כי לא תשלם אותו עד להגעה להסדר כולל.

לקראת האסיפה היום פרסמה לידקום מתווה להסדר, שנתקל בהתנגדות מחזיקי האג"ח - ולפיו תפתח במו"מ מיידי עם חמשת הבנקים הממנים אותה - הפועלים, דיסקונט, לאומי, בינלאומי ובנק פאריבה הצרפתי. בבסיס המו"מ, הבנקים יעמידו ערבויות חדשות באופן הדרגתי עד סכום של 11 מיליון דולר בסוף 2010, כנגד פיקדון שיוגדל באופן הדרגתי עד לאותו סכום.

לפי המתווה, הן הבנקים והן מחזיקי החוב יקבלו ריבית שוטפת מן החברה, כאשר בשלב הזה החובות הקיימים שלה למחזיקי האג"ח ולבנקים לא ייפרעו. בעתיד, אם לחברה יהיה הכסף להחזר חובות, הוא יתחלק בצורה שווה בין בעלי האג"ח לבנקים. אחד התנאים שהציבו הבנקים כנגד מתן אותן ערבויות, הוא קבלת התחייבויות מנאמן האג"ח כי מחזיקיה לא ידרשו פירעון מיידי או ינקטו מהלך משפטי נגד החברה.

באסיפה הסביר אנג'ל את חשיבותן של הערבויות הבנקאיות לחברה, ואמר כי "לידקום היא חברת פרויקטים, וכל פרויקט בו אנו זוכים מגיע עם מקדמה של 15%-40%, שמולה החברה צריכה להציג ערבויות. אחרת, הפרויקט מתבטל. הודענו לבנקים שלא נוכל לוותר על הערבויות, כיוון שלא נוכל לקבל פרויקטים ולהמשיך להתגלגל, ומדובר בפרויקטים רווחיים שנבחרו על-ידי ההנהלה החדשה, שאינם מצריכים הון חוזר".

פירעון מיידי הועלה להצבעה

בעוד הבנקים מסכימים להעמיד ערבויות, בעלי האג"ח, שלמעלה מ-80% מהם הגיעו לאסיפה, לא נשמעו מרוצים. אחד מהם אמר הטיח בהנהלה: "אתם אומרים לנו 'שבו בבקשה ותמתינו תקופה ארוכה, ובסוף נזרוק לכם עצמות'. מה גודל העצמות, ומתי יגיעו - לא ידוע". מחזיק אג"ח אחר הוסיף כי "יש בהנהלה החדשה אנשים טובים, אך הם נכנסו לחברה מאוחר מדי. אם הם היו מעורבים מוקדם יותר, ייתכן שמצב החברה היה טוב יותר".

בלוך, המנכ"ל מזה שבועיים, אמר למשתתפים כי "ההידרדרות מהירה ביותר. אני מאמין שאפשר להציל את החברה, אבל בלי הסדר בין בעלי החוב זה לא יהיה אפשרי". הוא ציין כי "הסכמתי לקבל על עצמי את ניהול החברה, למרות שהיה ברור שמתווה ההסדר עלה על שרטון. זאת, משום שלא התקיים מו"מ רצוף וענייני לסיים את הסאגה הזו".

בסיום, הציב בלוך אולטימטום למחזיקי האג"ח, לפיו "אם עד סוף השבוע אין הבנה על הסכם, אני לא מתכוון להישאר בתפקיד". אנג'ל סיכם את האסיפה באומרו: "אנחנו כאן כדי לעזור ולהבריא, ואם יתנו לנו - נעשה את זה. אם לא, אז תודה רבה ושלום".

בסיום האסיפה, החליטו מחזיקי האג"ח להעלות להצבעה הצעה לפירעון מיידי של איגרות החוב - הצעה שלאישורה דרוש רוב של 75%. תוצאות ההצבעה יתבררו בימים הקרובים.

בתוך כך, אחר הצהריים היום צפויים נציגי הבנקים ומחזיקי האג"ח להיפגש כדי לנסות ולגשר על הפערים ביניהם. עו"ד עופר שפירא, המייצג את חמשת הבנקים הנושים, אמר היום ל"גלובס" כי "עמדת מחזיקי האג"ח כרגע היא בלתי הגיונית, שהרי הבנקים הסכימו לבקשת החברה להעמיד אשראי חדש לצורך ערבויות, באופן שמאפשר את המשך פעילותה. כרגע, החברה אינה מציעה לפרוע חובות עבר לבנקים, ולכן לא מובנת דרישת בעלי האג"ח לפרוע אותן ולקבל הטבות אחרות לפני הבנקים". *