אובמה תוקף בחריפות את שוק ההון: מתעלם מלקחי המשבר

אומר בנאום בול סטריט: "הקשיבו היטב למילותי: איננו חוזרים לימים של התנהגות פוחזת והפרזות בלתי מבוקרות, שבהם המניע של רבים היה תיאבון לרווחים מהירים ולבונוסים מנופחים" ■ מציע גוף פדרלי להגנה על צרכנים פיננסיים

בנאום בבנין ההיסטורי פדרל הול, כמה צעדים מהבורסה של ניו-יורק, מתח הערב (ב') הנשיא ברק אובמה ביקורת חריפה על מגזר הפיננסים בארה"ב והודיע על שורת צעדים שימנעו הישנות "התנהגות פוחזת והפרזות בלתי מבוקרות" שחוללו את המשבר הפיננסי ושהשכיבו על הקרשים את וול סטריט ובורסות אחרות ברחבי תבל.

"הקשיבו היטב למילותיי", הכריז אובמה. "איננו חוזרים שוב לימים של התנהגות פוחזת ושל הפרזות בלתי מבוקרות, ימים שבהם המניע של רבים (בקהיליה הפיננסית) היה תיאבון לרווחים מהירים ולבונוסים מנופחים".

הנשיא אמר עוד, כי תוכניות החילוץ של הממשל, כמו גם אילוץ הבנקים לפתח לפני רגולטורים את ספריהם, הצליחו לייצב את המערכת הפיננסית. "על-ידי בדיקת הספרים של החברות הפיננסיות הגדולות סייענו לחידוש האספקה של שני הדברים שהיו חסרים: הון ואמון".

"למעשה, בעוד שעדיין קיים צורך במעורבות ממשלתית כדי לייצב את המערכת הפיננסית, הנחיצות הזו הולכת ומתמעטת", הכריז אובמה.

מכל מקום, את עיקר נאומו הקדיש הנשיא לצורך להידוק הרסנים הרגולטוריים על המערכת הפיננסית.

"האנשים בוול סטריט אינם יכולים לחזור ולקחת סיכונים בלי להביא בחשבון את התוצאות, ולצפות שגם בפעם הבאה יבלום משלם המיסים את הנפילה שלהם", הצהיר אובמה. "ההתעלמות מלקחי ליהמן בראדרס אינה מסכנת רק את אלה שנוהגים כך אלא את האומה כולה".

"זו הסיבה לכך שאנו זקוקים לתקנות חזקות להסדרת הנסיעה בכביש הפיננסי, תקנות שימנעו התממשות מחודשת של הסיכונים הסיסטמיים שבהם התנסינו", אמר הנשיא. "מוטלת עלינו אחריות לכתוב ולאכוף את התקנות האלה כדי להגן על צרכנים של מוצרים פיננסיים, על משלמי המיסים ועל הכלכלה שלנו בכללותה".

"אכן, אנו צריכים למצוא דרך שלא תחניק חדשנות ויזמה; ואנו רוצים לעבוד עם המגזר הפיננסי כדי להשיג את המטרה הזו", הוסיף אובמה. "אבל להתנהלויות הישנות שהובילו למשבר הזה שוב אין מקום... אי אפשר להתיר להיסטוריה לחזור על עצמה".

הנשיא הגדיר את הרפורמות שהוא מבקש להנהיג כ"אוברול השאפתני ביותר במערכת הפיננסית מאז המיתון הגדול של שנות ה-30" והדגיש כי ביסוד הרפורמות יהיו מונחים שני עקרונות פשוטים: שקיפות ואחריותיות (accountability).

הנשיא מציע להקים גוף פדרלי להגנה על צרכנים פיננסיים.

"המשבר היה לא רק תוצאה של החלטות שנתקבלו בחברות הפיננסיות הגדולות ביותר; הוא היה גם תוצאה של החלטות שעשו אמריקנים מהשורה לפתוח חשבונות של כרטיסי אשראי ולקחת משכנתאות... רבים מהם לא הבינו את משמעות החוזים שהם חותמים עליהם ואת ההצעות שנתנו להם מלווים שלא תמיד אמרו את האמת".

הגוף החדש ייקרא "הסוכנות להגנה פיננסית של הצרכנים" והוא יהיה אחראי לכך שמוסדות פיננסים יספקו לצרכנים מידע מדויק ובהיר ולא יישתמשו בכוחם כדי לנצל לרעה את לקוחותיהם. הנשיא הזים טענות שתקנות כאלה יצמצמו את חירות הבחירה של צרכנים. "להיפך, אנו נגדיל את התחרות לאספקת שירותים רבים יותר וטובים יותר לצרכנים; חברות ייתחרו ביניהן על המוצר הטוב ביותר ולא על החוזה המסובך ביותר והמבלבל ביותר".

אובמה הכריז עוד, כי ממשלו יסגור את כל הפרצות במערכת הרגולטורית. כך, למשל, מוסדות פיננסיים שוב לא יוכלו לבחור איזה גוף רגולטורי יבקר אותם.

"אחת הסיבות העיקריות למשבר היא, שרשויות ורגולטורים רבים היו אחראים לפיקוח על חברות פיננסיות ספציפיות ועל החברות הבנות שלהן, אבל שום גוף רגולטורי לא היה מופקד על המערכת כולה", אמר הנשיא. "במילים אחרות, הרגולטורים היו מופקדים על פיקוח על העצים, אך הם לא ראו את כל היער... התוצאה היא, שנפילת חברה אחת סיכנה רבות אחרות".

הנשיא אמר, כי בעוד שפדרל ריזרב יוסיף להיות מופקד על הרגולציה של המוסדות הפיננסיים הגדולים והמרושתים ביותר, "אנו נקים 'מועצת פיקוח' שתכנס תחת קורת גג אחת רגולטורים מכל קצווי המערכת הרגולטורית כדי לחלוק מידע, לזהות פערים ברשת הרגולטורית ולהתמודד עם נושאים שאינם משתלבים בנקל במשבצות המערכת הארגונית".

אובמה הודיע עוד, כי ממשלו ידרוש מבנקים להגדיל את רמות הלימות ההון שלהם ולקבל מגבלות על מדיניות נטילת הסיכונים שלהם.

הנשיא הכריז שאין די בכך שארה"ב תאמץ רפורמות במערכת הפיננסית שלה. כל מדינות תבל צריכות לנהוג כך. הוא אמר, שהנושא יעלה בפסגת ה-G-20, שתיערך בשבוע הבא בפיטסברג, פנסילווניה.

בפנותו לאנשי הקהילייה הפיננסית אמר אובמה: "לאחר שהצלחתם להתאושש בסיועה של הממשלה שלכם, לא יהיה זה הוגן, ואף לא אחראי, לחמוק מהמחויבות שלכם לממש את המטרות של התאוששות רחבה יותר, מערכת יציבה יותר ונכונות לחלוק את העושר באופן רחב יותר".