חשש מהרחבת הקמפיין למשיכת השקעות בחברות ישראליות

גורמים ישראליים חוששים: דו"ח גולדסטון ייתן דחיפה לקמפיין משיכת ההשקעות מחברות ישראליות וזרות שקשורות ב"כיבוש" ■ שטייניץ נועד עם נציגי קרנות גידור ומשקיעים אחרים

גורמים ישראלים בארה"ב חוששים, שדו"ח גולדסטון יתן דחיפה חזקה לקמפיין גלובלי של משיכת השקעות מחברות ישראליות וזרות שנתפסות כקשורות ב"כיבוש" השטחים או בהתהנהלויות בלתי הוגנות כלפי פלסטינים.

קמפיין משיכת ההשקעות נמשך כבר שנים. מארגניו, קבוצות כנסייתיות בארה"ב וארגונים שמאלניים באירופה, מנסים לבנות את הקמפיין במתכונת המסע למשיכת השקעות מחברות זרות שהשקיעו בדרום אפריקה בתקופת האפרטהיד או סחרו עמה. מסע זה נחל הצלחה גדולה והוא אחד הגורמים שתרמו לקריסת המשטר הלבן שם.

המסע למשיכת השקעות מחברות ישראליות או אחרות החשודות בהפקת רווחים מהשטחים מעולם לא תפס תאוצה גדולה בארה"ב, בין השאר בגלל העובדה שהמארגנים נתפסו כגופים שוליים המזוהים עם הימין או השמאל הקיצוניים.

אבל דו"ח גולדסטון נהנה מהגושפנקה ומהיוקרה של או"ם וגם מהעובדה שהוא קיבל תהודה תקשורתית אדירה, שמעולם לא ניתנה למאמצים קודמים למשוך השקעות מחברות ישראליות. נוסף לכך, הדו"ח התפרסם זמן קצר אחרי החלטת ממשלת נורווגיה למשוך השקעות מחברת אלביט בגלל חלקה בהקמת גדר ההפרדה.

"אני חושש שהדו"ח, יחד עם החלטת ממשלת נורווגיה, שבהחלט אינה גוף שמאלני שולי, עלולים לתת לגיטמציה לקמפיין מחודש נגד חברות ישראליות ונגד אלה שמשקיעים בהם", אמר לגלובס גורם כלכלי ישראלי שביקש לא לנקוב בשמו.

בתשובה לשאלה בנושא זה, אמר אמש לגלובס צבי חלמיש, נציג משרד האוצר בארה"ב, שהוא אינו מבחין בשם סימנים לקמפיין נגד חברות ישראליות. חלמיש, שנילווה לשר האוצר, יובל שטייניץ, בביקורו בניו-יורק ובוושינגטון, אמר, כי בכל הפגישות שקיים השר עם משקיעים ואנליסטים, הוא שמע רק שבחים על כלכלת ישראל.

כך, למשל, בחלק ניכר מהראיון שהעניק אתמול שטייניץ לרשת פוקסניוז נדון דו"ח נלהב של ברקליס על כלכלת ישראל, שבו נאמר, בין השאר, שישראל מובילה את כלכלות תבל בהיחלצות מהמשבר הפיננסי הגלובלי.

שטיניץ סרב להגיב על הדו"ח ועל השפעותיו הפוטנציאליות בטענה שהוא טרם קרא אותו, לדברי דוברתו.

שר האוצר נועד אמש בניו-יורק עם נציגי קרנות גידור ומשקיעים אחרים בארוחת ערב פרטית. קודם לכן הוא נפגש עם נציגי גולדמן זקס וברקליס ונעל את המסחר בבורסת נאסד"ק. הוא עומד לחזור לישראל היום.