יבואן מכוניות הוציא מיליוני שקלים ממזרחי-טפחות בתרגיל עוקץ

הבנק טוען כי מאיר רותם-חכמון, בעלי "אקסלוסיב מוטורס", הציג לו מצגי שווא ומסמכים מזויפים לפיהם ביכולתו להביא לקוחות רבים שיפתחו חשבונות בסניף בהרצליה-פיתוח וייטלו הלוואות למימון רכישת רכבים

בנק מזרחי-טפחות טוען כי נפל קורבן לתרגיל "עוקץ" מתוחכם, במסגרתו "הצליח" שלום מאיר רותם-חכמון, בעליה ומנהלה של חברת אקסלוסיב מוטורס, להוציא מהבנק מיליוני שקלים על סמך מצגי-שווא ומסמכים מזויפים.

בכתב תביעה שהגיש הבנק נגד החברה ובעליה ו-18 נתבעים נוספים, נטען כי רותם הציג בפני הבנק את החברה שבבעלותו כסוכנת משנה של חברת "מכשירי תנועה ומכוניות", שהינה יבואנית ידועה ומוכרת של כלי רכב מסוגים שונים. כמו כן, הציג את עצמו כמי שביכולתו להביא מספר גדול של לקוחות שיפתחו חשבונות בסניף הבנק בהרצליה-פיתוח וייטלו הלוואות למימון רכישת רכבים, כאשר בין הצדדים סוכם כי ללקוחות אלה יינתנו תנאי אשראי מועדפים.

לדברי הבנק, במהלך 2009 הפנו החברה ורותם לבנק עשרות לקוחות שרכשו רכבים מיבואנים מוכרים. 18 מהרוכשים, הנתבעים בכתב התביעה, פתחו חשבונות בבנק לצורך נטילת הלוואות למימון רכישת רכבי יוקרה, שמחיר כל אחד מהם הוא מאות אלפי שקלים. הרוכשים הציגו לבנק מסמכים המלמדים כי הרכבים נרכשו מחברת "מכשירי תנועה", ובהסתמך עליהם העמיד הבנק לרוכשים הלוואות של מאות אלפי שקלים, והעביר את הכספים לחשבון חברת "מכשירי תנועה" בבנק הבינלאומי.

מסמכים מזויפים

בדיעבד, טוען הבנק, התברר לו כי המסמכים שהוצגו בפניו כמסמכים רשמיים של חברת "מכשירי תנועה" היו זיוף, שבוצע תוך שיתוף-פעולה אקטיבי או פסיבי של הרוכשים.

מבדיקה שנערכה מול "מכשירי תנועה" התברר כי הרכבים כלל לא נרכשו ממנה ולא הוזמנו באמצעותה. עוד התברר כי מסמכים נוספים שהציגו הרוכשים, כגון תלושי שכר ודפי בנק, היו גם הם מזיופים.

הבנק טוען כי העסקאות שהוצגו בפניו היו פיקציה, וכך התברר כי חלק גדול מהרוכשים הינם חסרי אמצעים לרכישת רכבי יוקרה, ולפחות שתיים מהרוכשות אינן מחזיקות ברישיון נהיגה.

הבנק מציין כי הוא הגיש תלונה למשטרה, וכי רותם אמר למנהל הסניף בהרצליה-פיתוח כי הרכבים אכן לא הוזמנו באמצעות "מכשירי תנועה" אלא בייבוא אישי.

הבנק תובע מהנתבעים לפרוע את יתרת החובה בחשבונותיהם, הנאמדת ב-4.3 מיליון שקל. עוד מבקש הבנק צו מניעה זמני האוסר למסור לנתבעים את כלי הרכב שרכשו.

טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א 1972/09).