ב-UBS אגרסיביים: הריבית בישראל ל-1.75% עד סוף השנה

הבנק השוויצרי מצטרף לברקליס ומורגן סטנלי וצופה צמיחה חיובית השנה ■ UBS צופה צמיחה של 3% בשנה הבאה וריבית בגובה 3.75% - התחזית האגרסיבית ביותר בשוק ■ הדולר ייחלש ל-3.5 שקלים

בנק ההשקעות השוויצרי UBS מצטרף היום (ב') למורגן סטנלי וברקליס וצופה צמיחה חיובית בישראל השנה. בסקירה עדכנית שהוציא ריינהארט קלאוס, כלכלן ראשי וראש דסק שווקים מתעוררים ב-UBS, הוא מעלה את תחזית הצמיחה של המשק הישראלי ומכנה את כלכלת ישראל כיציבה ביותר מבין כלכלות ה-EMEA (מזרח אירופה, המזרח התיכון ואפריקה).

"הכלכלה הישראלית הפגינה איתנות נוכח המשבר העולמי", אומר קלאוס, תוך שהוא מכנה את המיתון בישראל "מיתון קל". ברבעון השני של השנה צמחה הכלכלה הישראלית ב-1% ובכך יצאה, לפחות מבחינה טכנית, מהמיתון. בנק ישראל כבר העלה את תחזיות הצמיחה לשנתיים הקרובות בתחילת החודש והוא צופה צמיחה אפסית השנה, הוא UBS מעריך כי ישראל תצמח ב-0.3% השנה (לעומת צמיחה שלילית של 0.8% בתחזית הקודמת) וב-3% בשנה הבאה (לעומת 2.7% בתחזית הקודמת).

בכך, מצטרף הבנק השוויצרי לברקליס ומורגן סטנלי - ואלה הגופים היחידים שצופים צמיחה חיובית השנה. התחזית של קלאוס ל-2010 מעניינת במיוחד כיוון שהיא החזקה ביותר בשוק, אולם הוא מדגיש כי נתון זה הינו "מתחת לפוטנציאל הצמיחה של ישראל, המוערך על ידנו ב-4%". לזכותו של קלאוס נאמר כי גם בשיא המשבר התחזית שלו הייתה החיובית ביותר בשוק: כאשר בבנק ישראל ציפו לצמיחה שלילית של 1.5% השנה והגופים בשוק כינו תחזית זו "אופטימית", קלאוס צפה צמיחה שלילית של 0.8% בלבד ואמר ישראל תצא מהמשבר מהר יותר משאר המדינות ב-EMEA.

במקביל להאצת הצמיחה בישראל, גם קלאוס מעריך שבנק ישראל ימשיך להפחית את ההתערבות בשווקים ויעבור למדיניות הידוק מוניטרי. להערכתו, הבנק יעלה את הריבית ל-1.75% עד סוף השנה מ-0.75% - כלומר העלאה אגרסיבית של 1%. זאת, בעוד שבשוק מצפים להעלאה של 0.25% בלבד השנה, לרמה של 1%. גם במקרה זה מדובר בתחזית האגרסיבית ביותר בשוק. קלאוס אף מעריך כי עד סוף 2010 תגיע הריבית בישראל ל-3.75%.

ומה צופה קלאוס לשקל נוכח נתוני הצמיחה? ובכן, כמו מרבית הזרים שמחזיקים בעמדה שורית על השקל, גם UBS מעריך שנתוני הצמיחה והעודף בחשבון השוטף ימשיכו לתמוך בייסוף השקל מול הדולר. לפי נתוני בנק ישראל, השנה צפוי עודף גדול של 6.9 מיליארד דולר בחשבון השוטף. במחצית הראשונה של השנה הסתכם כבר העודף ב-4.4 מיליארד דולר. קלאוס מעריך כי הדולר ייחלש ל-3.5 שקלים עד סוף שנת 2010, הן בשל נתוני המאקרו החזקים בישראל והן לאור הערכתו כי הדולר ייחלש גם בעולם ויגיע ל-1.5 ד' לאירו בשנה הבאה.