לידקום בדרך לצ'פטר 11? מתקשה להגיע להסדר אג"ח

מחזיקי האג"ח והבנקים הנושים לא הגיעו להסכמות ■ המנכ"ל עופר בלוך נענה לבקשת הדירקטוריון והשהה את התפטרותו עד לישיבת הדירקטוריון שתתקיים השבוע

מיום ליום נראה כי לידקום עומדת למצוא עצמה באולם הדיונים של השופטת ורדה אלשיך, כשזו תצטרך לקבוע מי יפרק את נכסיה וכיצד. החברה, הבונה מגדלי תקשורת עבור זכייני רשתות סלולריות בשווקים מתעוררים, נקלעה להפסדי עתק , גרעון בהון העצמי והערת "עסק חי".

דירקטוריון לידקום, כך זה נראה, הרים ידיים, ורק מחכה לרגע שבו יוכל להחזיר את המפתחות. עופר בלוך, המנכ"ל הנכנס - שטוען שלא ידע שהכניס את ראשו למיטה חולה - כבר איים בהתפטרות, ובעלי האג"ח "מתקוטטים" עם הבנקים המלווים על השאריות שנותרו בקופת החברה.

אם לא די בכך, ביום חמישי האחרון, פרסמה החברה הודעה שעלולה להפוך למסמר האחרון בארון הקבורה שלה. לידקום, הנסחרת לפי שווי של 26 מיליון שקל, ציינה בהודעה כי בדיונים שהתקיימו בין נציגות מחזיקי האג"ח (סדרה א' ) של החברה לבין נציג הבנקים הנושים במהלך שלושת הימים שקדמו לחג, לא הגיעו השצדדים להסכמות בכל הנושאים שעל הפרק.

כזכור, לפי מתווה ההסדר אותו הציעה לידקום, הבנקים הממנים יעמידו לחברה מסגרת של ערבויות חדשות שתגדל באופן הדרגתי עד לסכום כולל של 11 מיליון דולר בסוף 2010, כנגד פיקדון שיוגדל באופן הדרגתי עד לאותו סכום כולל. באשר לבעלי האג"ח, דרשה מהם החברה התחייבות כי לא יידרשו פירעון מיידי ולא ינקטו במהלך משפטי נגד החברה, ולבסוף - יחכו עד סוף 2010 כדי לראות את כספם בחזרה.

מטבע הדברים, בעלי האג"ח הרגישו נחותים בהסדר המוצע. לפי הודעת החברה, פנתה האחרונה לנציגות מחזיקי האג"ח ולנציג הבנקים הנושים בטיוטת הצעת מתווה להסדר שנועד לגשר על הפערים דרך הצעת פשרה, אך "על אף מאמציה של החברה, טרם התקבלה הסכמת נציגות מחזיקי האג"ח והבנקים הנושים להצעת הפשרה. החברה ממשיכה במאמציה להגיע להסדר עם נושיה", נכתב בהודעה.

כזכור, לפי דו"חות הרבעון השני של החברה, ללידקום יש אשראי מתאגידים בנקאיים וחוב לבעלי אג"ח לטווח קצר של 43.8 מיליון דולר, וחוב נוסף לבעלי האג"ח לטווח ארוך של 21.1 מיליון דולר. כתוצאה מהפסדים כבדים שרשמה החברה במחצית הראשונה של השנה, בסך 33.6 מיליון דולר, נוצר ללידקום גרעון בהון העצמי של 10.2 מיליון דולר.

אך לא זו הבעיה היחידה של לידקום. כפי שפורסם בלעדית ב"גלובס", באסיפת בעלי האג"ח שהתקיימה לפני שבוע ימים, איים עופר בלוך, המנכ"ל הטרי של החברה, בהתפטרות אם לא תגיע החברה להסדר שיהיה מקובל על כל הצדדים, ואף קבע דד ליין - סוף השבוע שעבר. לידקום, כאמור, לא הגיעה להסדר, ודירקטוריון החברה, שעדיין רואה בבלוך מועמד ראוי לניהול החברה, ביקש מבלוך להשהות את התפטרותו עד לישיבת הדירקטוריון שתתכנס השבוע. לפי ההודעה, בלוך נעתר לבקשה בהתחשב במגעים שעדיין מתקיימים בין הצדדים.

כך או אחרת, לידקום ממשיכה להותיר באוויר לא רק את בעלי האג"ח והבנקים הנושים כי אם גם את אלפי עובדיה (שלבטח מודעים למצב החברה) וגם ציבור של משקיעים שרכש את מניותיה (אם נותרו כאלו).