משפחת עופר ממשיכה להעביר נכסים מהפרטי לציבורי : החברה לישראל תשקיע בתחנת הכוח במישור רותם

אחרי שבעבר כבר מכרו לחברות הציבוריות שבשליטתם עסקים בתחום הספנות והנדל"ן, מבקשים כעת בני משפחת עופר להעביר מתיקם הפרטי לזה הציבורי גם פעילות בתחום האנרגיה. היום הודיעה החברה לישראל, שבשליטת סמי ועידן עופר, כי תרכוש 80% ממניות חברת OPC רותם מידי האחים עופר. OPC רותם היא חברת פרויקט תחנת הכוח במישור רותם.

במסגרת העסקה, שפרטיה נחשפו לראשונה ב"גלובס" כבר לפני שנה, תקבל החברה לישראל את מניות חברת הפרויקט ללא תמורה, אך תיקח על עצמה את הלוואת הבעלים שהעמידו האחים עופר ל-OPC בהיקף של 15.5-16.5 מיליון שקל. ההלוואה צמודה למדד ונושאת ריבית של כ-4%.

וזוהי רק ההתחלה: היקף ההשקעה בפרויקט נאמד בכ-300-400 מיליון דולר, מתוכם 20% אמורים להגיע מהון עצמי, כך שהיקף ההזרמה של החברה לישראל צפוי לעמוד על כ-50 מיליון דולר.

OPC זכתה בשנת 2003 במכרז שפרסמה המדינה להקמת תחנת כוח פרטית במישור רותם, בהספק של 370 מגה ואט, שתופעל על בסיס גז טבעי. תחנת הכוח אמורה לקום עד שנת 2013, ובהמשך למכור את החשמל שתייצר בעיקר לחברת החשמל (לרשת הארצית).

במקביל לרכישת המניות על ידי החברה לישראל, חברת דלקיה - זרוע האנרגיה של תאגיד ויאוליה הצרפתי - צפויה לרכוש 20% ממניות הפרויקט שהוחזקו בעבר על ידי סימנס.

מהחברה לישראל נמסר היום, כי הכניסה לתחום החשמל הפרטי בארץ היא המשך טבעי ומתבקש לפעילות החברה בתחום בחו"ל. "ההשקעה בתחנת הכוח במישור רותם מהווה מימוש והמשך לתוכנית האסטרטגית של החברה לישראל, לייעד את החשמל הפרטי כתחום מרכזי נוסף בליבת הפעילות של הקבוצה", נמסר מהחברה.

נזכיר, כי החברה לישראל נכנסה בשנת 2007 לפעילות בתחום האנרגיה בחו"ל, לאחר שרכשה את יצרנית החשמל הפרטית גלובלק, הפועלת בעיקר בדרום אמריקה, תמורת כחצי מיליארד דולר. הרכישה נעשתה באמצעות חברת הבת אינקיה (100%), שמחזיקה כיום בשבע חברות לייצור חשמל.

זו, כאמור, איננה הפעם הראשונה בה מעבירה משפחת עופר נכסים מהתיק הפרטי לחברות הציבורית שבשליטתה. ניתן להזכיר את עסקת בעלי העניין בענף הספנות מלפני כחמש שנים, במסגרתה רכשה צים וחכרה 12 אוניות מחברת הספנות הפרטית של המשפחה בסכום של 820 מיליון דולר.

מעלות מורידה דירוג החברה

בתוך כך, חברת הדירוג S&P מעלות הורידה היום את דירוג החברה לישראל בדרגה אחת, לרמה A פלוס. הסיבה היא מצבה הרעוע של חברת הבת צים וכוונותיה של החברה לישראל לתמוך בחברת הספנות בסכומים גבוהים משמעותית מאלו שלהם התחייבה בתחילת השנה. כן מציינים במעלות, כי הורדת הדירוג נובעת מהתלות של החברה לישראל בדיבידנדים שמחלקת החברה הבת כי"ל. *