קוד פתוח

היצירתיות שכובשת את עולם הפרסום לאחרונה היא זו שנובעת משיתופי-פעולה

בעולם השיווקי של היום, יצירתיות אמיתית טמונה ביכולת לשתף פעולה, ביכולת להיפתח לשותפים ולחבר בין המומחיות שלך למומחיות של מישהו אחר כדי ליצור יחד שלם הגדול מסך חלקיו.

מגוון הדיספלינות הקיימות וההתמחות הנדרשת בכל אחת מהן מביאים חברות, שחדשנות וקריאטיביות הן נר לרגליהן, להבין כי אפשר תמיד לטפס עוד מדרגה בסולם החדשנות באמצעות פיתוח מוצרים חדשים - אבל אפשר לבצע קפיצות נחשוניות ולהשיג את השוק ב-10 צעדים, באמצעות שיתופי-פעולה.

תפיסה זו עומדת בבסיס שיתוף-הפעולה המוצלחים ביותר בין נייקי לאייפוד, בין ניסן לסוני פלייסטיישן, אדידס וסטלה מקארתני ועוד ועוד.

ענף הפרסום מתנהל לו במשך שנים באסטרטגיית "הגן הסגור", מתוך רצון לתת ללקוחות שירות מקיף ומעודכן ככל האפשר - תחת קורת-גג אחת. כל דיספלינה תקשורתית חדשה שהופיעה בשוק, גררה הקמת מחלקות מקצועיות חדשות במשרדי הפרסום: תוכן, אינטראקטיב, יחסי ציבור, קידום מכירות, קידום בגוגל ועוד.

ואולם, לאור הקצב ההולך ומואץ של ההתפתחויות, החידושים והשינויים המתחוללים בכל רגע נתון סביבנו, נראה כי משרדי הפרסום שירצו להמשיך ולהוביל מהלכי חדשנות וקריאטיביות, יאלצו לאמץ מודל יצירתי חדש ולפתוח את שערי הגן הסגור לטאלנטים מתחומים שונים ומגוונים.

חדשנות המבוססת על שיתופי-פעולה דורשת מספר שינויי תפיסה: לפני הכל פתיחות למהלכים אקספרימנטליים שהתוצאה שלהם לא בהכרח ידועה מראש. כמו כן, נדרשת הכרה במומחיותם של אחרים, עבודה קריאייטיבית משותפת, ויתור חלקי על השליטה ומעבר למודלים עסקיים חדשים (שכן לא מדובר בפרילאנסרים אלא בשותפים לכל דבר).

את המגמה של שיתופי-הפעולה מובילות החברות החדשניות ביותר ומשרדי הפרסום הקריאייטיבים ופורצי הדרך. משרד הפרסום "ווידן אנד קנדי" פנה לחברת אנימציה מובילה שפיתחה עבורו את הפרסומת לקוקה-קולה, happiness factory, ל"מיני סרט אנימציה" ומשחק מחשב.

AT&T הפיקה עם ג'סטין טימברלייק את סדרת האקשן ריאליטי - "הטלפון". משרד הפרסום AMV BBDO בלונדון שיתף פעולה עם "גאראג' הפיתוח" של פייסבוק בפיתוח משחק ה"מחניים" הווירטואלי בקמפיין לדוריטוס. יוניליוור השתתפה השנה לראשונה בשוק הטלוויזיה "מיפ" וביקשה לרכוש תכנים לנשים בתחומי הטלוויזיה, האינטרנט, הסלולר והמשחקים.

בשנה האחרונה צצות, כפטריות אחרי הגשם, חברות המספקות מגוון שירותי קריאייטיב ברשת, המבוססות על עיקרון "חוכמת ההמונים". על כל בריף מתמודדים מאות אלפי כישרונות מרחבי העולם - הרבה מעבר למה שאי-פעם תוכל להציע מחלקה קריאטיבית ממוצעת.

שום משרד פרסום לא יוכל להחזיק ב"טופ טאלנטים" בכל התחומים החדשים הנדרשים היום: כותבי תוכן מכל הסוגים, עורכים ומפרמטי תוכניות, מומחים לעיצוב ומיתוג דיגיטלי, מאפייני אתרים, מפתחי משחקים, מתכנתים, גיקים, מומחי אפליקציות סלולר, מפיקי גרילה ועוד ועוד.

שיתופי-פעולה הינם הזדמנות אדירה לפריצות דרך קריאייטיביות, ליציאה מהקופסאות להן הורגלנו ולחשיבה יצירתית ללא גבולות ומגבלות של יכולת הוצאה לפועל.

רמת החדשנות תהיה בעתיד הקרוב תוצאה ישירה של רמת הפתיחות לשיתופי-פעולה ולרעיונות מבחוץ. מי שידע לרתום את אנשי המקצוע הטובים ביותר בכל תחום, ולנהל אותם היטב בהתאם לרוח המותג ויעדיו - יוכל להביא חדשנות אמיתית כבר מחר בבוקר.

* הכותבת היא סמנכ"ל במשרד הפרסום גיתם BBDO.