5. לפ"ם

שילוב לפ"ם, לשכת הפרסום הממשלתית, במדד משרד השנה של "פירמה" יעורר כעס אצל רבים בתעשייה. גם אנחנו התלבטנו רבות

בעלים: מדינת ישראל

מנכ"ל: נתן מאיר

שנת יסוד: 1948

עובדים: 50

לקוחות בולטים: צה"ל, משרד התיירות, רשות המים, משרד החינוך, משרד האוצר

תקציבים מנוהלים יוני 2009: 52.6 מיליון שקל

צמיחה מחצית ראשונה 2009: 25%

השנה שהייתה: שילוב לפ"ם (לשכת הפרסום הממשלתית) במדד משרד השנה של "פירמה" יעורר כעס אצל רבים בתעשייה. גם אנחנו התלבטנו רבות אם לכלול אותו בדירוג המשרדים, ולבסוף החלטנו שלא ניתן להתעלם ממנו, אך צריך לציין את כל ההסתייגויות. אחרי הכל, בתוך שוק כה תחרותי ודינאמי כענף הפרסום, מדובר במשרד שאיננו כפוף כמעט לאף חוק של שוק תחרותי. הוא איננו צריך להילחם על לקוחותיו, והם אינם יכולים לעזוב אותו - חלק ניכר מהם מטופלים במשרד מתוקף החוק. עובדה זו מסבירה את הציון הגבוה (מקום רביעי) שקיבל המשרד בפרמטר נאמנות הלקוחות - כ-50% מעשרות הלקוחות שלו עובדים עם לפ"מ חמש שנים ומעלה.

אבל פרמטר הנאמנות הוא רק סיבה אחת לכך שהמשרד התמקם השנה במקום כל כך גבוה במדד. הוא נהנה מצמיחה חזקה של 25%, בזמן שהשוק איבד בממוצע 5% מתקציביו במחצית הראשונה של 2009. הגידול הנאה בהיקף התקציבים ביחס לפעילות המשרד, הביא אותו למקום הרביעי בפרמטר הצמיחה.

וזה לא הכל. רוב הלקוחות שלו אומנם נמצאים איתו מכורח החוק, אבל עדיין אין חוק שמכריח את המשרד להפיק קמפיינים מצליחים. לפ"ם הצליח השנה לנפק לא מעט קמפיינים שנחרתו היטב בתודעה הציבורית, דוגמת הקמפיין הארוך והקשה למלחמה בתאונות הדרכים, פורטל gov.il, ומעל לכולם הקמפיין המאסיבי האחרון לנציבות המים: ישראל מתייבשת. לא פחות מעשרה שבועות שהתה הפרסומת בראש רשימת סקר "הזכורות ואהובות" של "גלובס" וגיאוקרטוגרפיה - מה שמיקם את לפ"ם מקום אחד בלבד מאחורי משרד ענק, כמו מקאן אריקסון, שהכניס לראש הטבלה 12 פרסומות, שהספיקו לו כדי לזכות במקום הרביעי.

עם הפנים ל-2010: היתרון של לפ"מ הוא גם חסרונו - המשרד איננו יכול להתמודד על תקציבים מסחריים, לסמן לקוח ולחזר אחריו, או להיפרד מלקוח בעייתי. גם קצב הגידול שלו איננו תלוי רק בו עצמו. בשנה בה יש למדינה אינטרס בקמפיינים רחבי היקף, המשרד עמוס בעבודה, אבל כשמצמצמים, גם המשרד מצטמצם.

אגב, אחת לכמה שנים מתעוררים בתעשייה וקוראים לפרק את המשרד - ניסיונות שמעולם לא צלחו ויש להניח שגם לא יצליחו. לכן סביר להניח שלפ"מ ימשיך להתנהל בביטחון, ויישאר אי שם בין 15 המשרדים הגדולים מבחינת היקף תקציבים.

לדירוג המלא של "משרד השנה": כל המשרדים, כל הנימוקים