רשות ני"ע ביקשה מביוליין להסביר הצהרת המנכ"ל על השווי

המנכ"ל אמר כי החברה שווה מיליארד דולר ■ ביוליין: לא הערכנו את שווי החברה אלא את השווי הכלכלי של המוצרים המובילים ■ בעבר ביקשה הרשות הבהרות דומות ממנהלי אפריקה ישראל, אזורים, אלרוב, שטראוס עלית ורבות אחרות

מנהלי חברות בורסאיות יודעים בדרך כלל להיזהר בנקיבה בשווי רצוי למניות, או אפילו מהתקרבות לטריטוריה הזו, ובכל זאת פעם בכמה זמן הערה כזו מגיעה לאזני רשות ניירות ערך ומעוררת שאלות.

היום ביקשה הרשות מחברת ביוליין , הנסחרת בתל-אביב, הבהרות להצהרות שלכאורה נתן המנכ"ל מוריס לסטר כאילו החברה צריכה להיות שווה מיליארד דולר (לעומת כ-350 מיליון שקל במסחר בתל אביב היום). בתגובה פרסמה ביוליין הודעה לבורסה בה הסבירה כי המנכ"ל העריך את השווי הפוטנציאלי של שני המוצרים המובילים של החברה, ולא התכוון להעריך את שווי החברה. בכל זאת אסרה הרשות על החברה להנפיק ניירות ערך נוספים עד הודעה חדשה (ממילא לא הייתה מתוכננת הנפקה כזו).

בשנת 2007 התרחשה לראשונה פרשה דומה, בכיכובו של לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל. רשות ניירות ערך ביקשה מלבייב הבהרות, לאחר שאמר כי יכפיל את שווי החברה תוך שנה. דבריו הביאו את מניית החברה לעליות של 100%. בפברואר השנה עשה לבייב טעות דומה והרשות עצרה את הנפקת האג"ח של החברה.

בעבר ביקשה הרשות הבהרות בנסיבות דומות מבעלי אלרוב, אלפרד אקירוב ומבעלי פוקס, הראל ויזל, מנכ"ל שטראוס-עלית ארז ויגודמן ורבים אחרים.

מניית ביוליין נסחרה היום בעליות של 20% ובהיקפי מסחר גבוהים פי 20 מן הרגיל. העליות הללו אינן נובעות בהכרח מן ההצהרות לגבי שווי המוצרים: ביוליין פרסמה אתמול תוצאות טובות בניסוי שלב II במוצר לסכיזופרניה. בעבר נרשמו עליות משמעותיות בהרבה בחברות ביומד אחרות, בעקבות הודעות דומות לבורסה וללא כותרות הנוגעות לשווי.