גולדמן זאקס: הריבית בישראל תעלה ל-3% בשנת 2010

האנליסטים מכנים את הודעת הריבית של בנק ישראל "יונית" ומעריכים כי תהליך העלאות הריבית יהיה איטי יותר מכפי שחשבו

החלטתו של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, להותיר את הריבית במשק על כנה ברמה של 0.75% הפתיעה את כלכלני בנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס. בעקבות ההחלטה, האנליסטים החליטו לעדכן את תחזיות הריבית שלהם. הם עדיין מעריכים כי עד סוף הרבעון השלישי של 2010 הריבית במשק תגיע ל-3%, אולם הם סבורים כי התהליך יהיה איטי יותר ובחודשים הקרובים לא צפויות העלאות ריבית.

"הודעת הריבית של בנק ישראל הייתה יונית", אומרים האנליסטים. "הבנק מסרב לבצע הידוק מוניטרי בטרם עת, בייחוד נוכח ייסוף השקל".

בהודעת הריבית שפרסם בנק ישראל בשבוע שעבר עולה, כי הבנק לא מוטרד מהאינפלציה ומעריך כי לאחר שתפוג השפעת העלאות המסים בחודשים האחרונים, האינפלציה תחזור לאמצע תחום היעד, כלומר כ-2%. ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה הנגזרות משוק ההון עומדות גם כן על כ-2.4%. בהודעת הבנק ניכרת דאגה לצמיחה הכלכלית, בעיקר בשל מצב הכלכלה העולמית.

"הצמיחה הנמוכה בתוצר בשלושת הרבעונים האחרונים הביאה לפער תוצר המשתקף, בין היתר, בשיעור האבטלה הגבוה, ופועל למיתון הלחצים האינפלציוניים", נכתב בהודעת הריבית. "בנוסף, קיימת אי ודאות לגבי עוצמת ההתאוששות במשק הישראלי, בין היתר, בגלל חוסר הודאות בנוגע להתאוששות במשק העולמי".

גולדמן זאקס מעריך כי החלטת הריבית מחזירה את השוק לחודשים מאי-יוני, אלא שהפעם תנאי האינפלציה טובים יותר. "במבט קדימה, קשה להעריך כיצד ינהג בנק ישראל", אומרים האנליסטים. "אנו ממשיכים להעריך כי הבנק ימשיך להפחית את מדיניות ההרחבה המאסיבית שלו והריבית תעלה ל-3% ברבעון השלישי של 2010. אך קשה לחזות מה יקרה בטווח הקצר. בנק ישראל ינסה להמשיך למנוע את ייסוף השקל באמצעות התערבויות אקראיות בשוק המט"ח. אך בכל הקשור לריבית - הרבה מאוד תלוי בנתונים הכלכליים ובציפיות האינפלציה".