מיכאל צ'רנוי דורש את העודף מהתמורה ממכירת מניות זאבי בבזק

לדבריו, הבנקים מימשו כחלק מפירעון החוב של גד זאבי כלפיהם את הערבויות שהוא העמיד לעסקה

איש העסקים מיכאל צ'רנוי פנה היום (ג') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בבקשה לקבל לידיו את העודף מהתמורה ממכירת מניות בזק של גד זאבי. זאת, לאחר שהן יימכרו על-ידי כונס הנכסים מטעם קונסורציום הבנקים, שהעמיד לזאבי מימון לצורך רכישתן.

תביעה זו כלולה בבקשה למתן הוראות שהגיש צ'רנוי, באמצעות עו"ד יעקב וינרוט, במסגרת הליך פשיטת-הרגל המתנהל בפני השופטת ורדה אלשיך.

לטענת צ'רנוי, לאחר שמניות בזק יימכרו על-ידי הכונס ולאחר שייפרע חובו של זאבי לבנקים, יש להפקיד את היתרה לחשבונו, ששימש להוצאת הערבויות הבנקאיות בסך 160 מיליון דולר, שמומשו על-ידי הבנקים ב-2001 כחלק מפירעון חובו של זאבי.

לטענת צ'רנוי, להבטחת ההלוואה בסך 643 מיליון דולר, שנתן קונסורציום הבנקים לזאבי ב-1999 לצורך רכישת מניות בזק, העמיד צ'רנוי את סכומי הערבויות הבנקאיות בבנק בשווייץ בסך 143 מיליון דולר. ב-2001, לאחר שזאבי לא החזיר את ההלוואה, מימשו הבנקים את הערבויות בצירוף ריבית בסך כ-160 מיליון דולר. בנוסף מונה עו"ד אלקס הרטמן ככונס נכסים של מניותיו של זאבי בבזק, לשם אכיפת יתרת חובו לבנקים.

בבקשה נטען כי לאחר שהבנקים ייפרעו את חובם, זכאי צ'רנוי, כמי שהעמיד את הערבויות הבנקאיות להלוואה שנתנו הבנקים, לבוא בנעלי הבנקים לעניין העודף עד לגובה סכום הערבויות שמומשו. זאת בניכוי 36.5 מיליון דולר, שאותם קיבל צ'רנוי מזאבי בשנת 2000 כחלק מהפחתת סכום הערבות.

מטרת הבקשה היא למנוע מזאבי לקבל את העודף לידיו, ולסכל בכך את האפשרות של צ'רנוי לקבל בחזרה את כספי הערבות.

הכרעה בבוררות

לאחר שכונס הנכסים מכר 5.85% ממניות בזק בחודש שעבר, ובעקבות עליית ערך מניות בזק באחרונה, הודיע צ'רנוי כי כעת קיימת אפשרות שמכירת מניות בזק הנותרות על-ידי כונס הנכסים תוביל לקבלת עודף מעבר לחוב לשבעת הבנקים בעלי החוב - הפועלים, לאומי, הבינלאומי, דיסקונט, מרכנתיל, איגוד ומזרחי-טפחות. לכן מבקש צ'רנוי כי ככל שיישאר עודף ממכירת המניות, הרי שעודף זה יושב לחשבון ב"פיבי בנק" בשווייץ, שעל בסיסו הוצאו הערבויות הבנקאיות, ולא לחברות של זאבי.

עוד מבקש צ'רנוי כי ההכרעה הסופית ביחס גורלו של עודף זה תוכרע בבוררות שתתקיים בין זאבי לצ'רנוי, ושתחל בסיומו של המשפט הפלילי שמנהלת המדינה נגד זאבי וצ'רנוי במחוזי בתל-אביב בפני השופט עודד מודריק. השניים מואשמים כי הונו את משרד התקשורת והבנקים, כשלא חשפו כי צ'רנוי עומד מאחורי מימון עסקת בזק.

במאי השנה הגיש כונס הנכסים של החברות, עו"ד הרטמן, בקשה למתן הוראות לאישור תוכנית מכירת המניות הנמצאות בכינוס נכסים. ביולי הגישו החברות הודעה על התנגדותן למתווה שאותו הציע כונס הנכסים. אך עוד לפני שהתקבלה החלטה על-ידי בית המשפט, פנה הרטמן בחודש שעבר בבקשה דחופה לבית המשפט, כדי שיאשר מכירת 5.85% ממניות בזק לבית ההשקעות UBS Limited. השופט איתן אורנשטיין קיבל את הבקשה עוד באותו יום, והמכירה התבצעה כמבוקש.