יש חיילים, לא צריך גנרל

מאבקי אגו בתוך הצוות המקצועי של המבורג השאירו את הקבוצה בלי האיש הכי חשוב שלה - המנהל הספורטיבי דיטמר ביירסדופר ■ בינתיים זה לא מפריע לה להוביל את הבונדסליגה

ערוץ 1 קיבל בחינם מצ'רלטון את זכויות השידור של המשחק

בסוף העונה שעברה נשמו בהמבורג לרווחה. אחרי עונה מותחת, בה הובילה הקבוצה את הבונדסליגה, היא נקלעה למשבר ובסיום מרתק גירדה את המקום החמישי ואת הזכות להשתתף, זו השנה החמישית ברציפות, בגביע אירופי.

עם סגל צעיר ומאמן מצליח ופופולארי בדמותו של מרטין יול ההולנדי, הכל נראה מבטיח לקראת עונת 2009/10. להבדיל משנים קודמות, נאלצה המבורג לוותר בקיץ האחרון על שירותיו של שחקן בכיר אחד בלבד, איביצה אוליץ' שעבר לבאיירן מינכן ללא תמורה. זאת אחרי שבשנה שלפניה נאלצה למכור את רפאל ואן דר וארט לריאל מדריד ואת נייג'ל דה יונג ו-וינסנט קומפאני למנצ'סטר סיטי.

מחלקת הרכש של המבורג, בראשות המנהל הספורטיבי דיטמר ביירסדופר, תמיד ידעה איך לכפר על החורים. כך שגם הקיץ נראה היה שלא צפויות בעיות. אלא שאז החלה התמונה הוורודה להשתנות. עד כדי כך שהורסט בקר, יו"ר הדירקטוריון במועדון הפאר, הודה: "מילאנו עבור התקשורת את עונת המלפפונים".

מי הבוס?

הצרות החלו במאי, כאשר מיד עם סיום העונה החליט מרטין יול לשנות כיוון ולחתום לפתע כמאמן אייאקס. המבורג נלחצה, ושבוע מאוחר יותר הסכימה לשלם מיליון אירו לבאייר לברקוזן, כדי שתשחרר לה את ברונו לבאדיה, מאמנה הנתון לביקורת. ברנד הופמן, "הבוס", יו"ר הוועד המנהל, הסביר: "רצינו אותו תמיד. אנחנו מקווים איתו להגיע סוף סוף להמשכיות בתפקיד המאמן". קצת קשה להאמין, לאור העובדה שבשנתו השלישית כמאמן - והשנייה בליגה הראשונה - לבאדיה מאמן כבר קבוצה שלישית.

אבל זו היתה רק ההתחלה. שבועיים מאוחר יותר הגיעו הופמן וביירסדורפר למסקנה שהם לא יכולים לעבוד יותר ביחד. זה דרש פיתרון מהדירקטוריון, והמנהל הספורטיבי נאלץ לפרוש. העזיבה של ביירסדורפר, שחזר למועדון אחרי הקריירה שלו כשחקן ב-2002, היא מכה למועדון. במהלך השנים הוא ידע איך לבצע רכש מדויק ולא יקר, וכך אספה המבורג במשך שמונה שנים גירעון מצטבר של 34 מיליון אירו בלבד בשוק ההעברות ובתוך כך חזרה לקביעות בצמרת הבונדסליגה. כהשוואה, באיירן מינכן באותן שנים הגיעה למינוס 183.5 מיליון אירו בשוק ההעברות.

משם זה רק הלך והידרדר. בסוף אוגוסט התכנס הדירקטוריון כדי למנות מנהל ספורטיבי חדש. החיפוש לא עלה יפה בינתיים, ויו"ר הדירקטוריון בקר מסר כי הוא יימשך "עוד מספר חודשים". בינתיים לקח עליו לבאדיה חסר הניסיון את כל המטלות.

מי זאת באיירן?

מצד שני, החיסרון במנהל ספורטיבי טרם הורגש. בארבעת המחזורים האחרונים המבורג מובילה את הטבלה כשהיא מבקיעה 17 שערים בשבעה משחקים, יותר מכל קבוצה אחרת. המשחק הטוב ביותר שלה הגיע בשבת האחרונה, דווקא מול באיירן על שלל כוכביה. את אריאן רובן ובמחצית השנייה את ריברי, שיתק מגן העתודה של גרמניה, ז'רום בואטנג. מקדימה עשה אליירו אליה, הקשר העולה של הולנד, שמות בקישור הדפנסיבי של באיירן. אבל על הניתוח הקליני ניצח אחד, זה רוברטו, בן 35, עד העונה שחקן באיירן.

בהתאם לעקרונותיהם סירבו הבווארים לתת לברזילאי הארכת חוזה של שנתיים, והוא נפל לידיהם הלא מאמינות של "הצפוניים". הוא מנהל מאז בחוכמה את המשחק של המבורג ומפגין כושר התמדה מעורר השתאות. "זה מאלוהים. זה מה שהוא נתן לי, הגוף שלי", מסביר זה רוברטו. בשבת הגיעו 100% מהמסירות שלו ליעדן, כולל הבישול לשער הניצחון. ובאיירן חזרו הביתה בזנב מקופל. "זה לא אכזבה להפסיד להמבורג בחוץ, צריך להפסיק לעשות מהפסד כזה עניין", הצהיר אולי הנס. וכנראה שמחמאה גדולה מזו לא יכולה להיות בגרמניה.

אחרי הניצחון ולפני המשחק הקשה אצל הרטה ברלין ביום ראשון, לבאדיה מזכיר: "קודם כל יש לנו משחק מול הפועל ת"א". הציפיות בקבוצה הן להמשיך את התנופה, אבל המאמן בכל זאת ניסה להנמיך ציפיות השבוע: "על קבוצות ישראליות ידוע שהן מסוגלות לשחק כדורגל", אמר באירוניה. אבל בטלוויזיה הגרמנית הבהירו מה חושבים באמת הגרמנים: "בכל סגל שהוא המבורג פייבוריטית ברורה מול הקבוצה חסרת השם האירופי".

בגלל ציפייה למשחק חד-צדדי, נמכרו רק 22 אלף כרטיסים עד ליום שני, מתוך 50 אלף אפשריים. אז מה אפשר לעשות? פטר פאקולט, מאמן ראפיד וינה שניצחה את המבורג במחזור הראשון של הליגה האירופית (3-0), טוען שיש דרך לפצח את הגרמנים. "ההגנה של המבורג נכנסת לבעיה כשהמשחק הופך מהיר". ולהפועל יש כמה שחקנים מהירים במיוחד בחלק הקדמי.