הדור הבא של המשקאות: בירה ללא אלכוהול וקולה מרכיבים טבעיים

תערוכת המשקאות דרינטק 2009 שנערכה בשבוע שעבר במינכן הפגישה את החדשנות עם המיתון ועם אורח החיים הבריא ■ התוצאה: חזרה לאריזות גדולות, פפסי מרכיבים טבעיים בלבד ומשקאות מסוכרים שאינם מזיקים לגוף

תערוכת דרינטק 2009, שקיבצה את כל שחקני המשקאות בעולם לחגיגת טכנולוגיה, שיווק ומפגשים, הפגישה השנה בין פסגת החדשנות לבין שפל המיתון. 1,405 מציגים, 60,000 מבקרים מקצועיים, מ-170 מדינות התכנסו ב-132,000 מ"ר של "גני התערוכה" של גרמניה, לתצוגת ענק של פתרונות טכנולוגיים של קווי ייצור, אריזות, תוויות ואף חומרי גלם מתקדמים למשקאות שונים. החיבור השנה היה בין הטכנולוגיות החדשות בעולם המשקאות לבין המצב הכלכלי, הורגש בכל שיחה.

סימני המיתון באירופה, עדיין ניכרו בתערוכה זו. אם בעבר שטח התערוכה השתרע על 3 מתחמי ענק, הרי שהשנה נפתחו רק שני מתחמי תצוגה בלבד. ז'ק בר, יו"ר טמפו, שכבר חווה מאות משאים-ומתנים בתערוכות המשקאות, חזר ממשא-ומתן מוצלח במיוחד וסיפר על הרושם שלו שהמיתון באירופה רחוק מסיום. לפי תחושתו, ישראל נמצאת במקום הרבה יותר טוב אירופה וארה"ב.

הבקבוקים גדלו במיתון

כעומק המיתון כך גודל הבקבוקים. מעולם לא נראה מגוון כזה של בקבוקים ענקיים שצמחו עם העמקת המיתון.יותר מכולם בלטו בתערוכה בקבוקים של שניים, שניים ורבע ליטר, קרטונים של שני ליטר ומעלה ואפילו ג'ריקנים ענקיים של 3 ליטר, כמו בישראל בתקופת הצנע, ועכשיו מיובאים ממדינות מתפתחות לאירופה.

אם בארץ אנו רגילים לאריזות של מספר בקבוקים, בשלישיות או שישיות, הרי בתערוכה ראינו מעבר לאריזות כפולות בגודלן, כסימן נוסף למיתון. ואפילו ארגזי פלסטיק כמו פעם חזרו למודה.

הסימן הצבעוני ביותר לשינוי הצרכני כיום, הוא ההתפתחות החדשה בשוק התרכיזים למבוגרים. גם צרכני הקוקטיילים מעדיפים לחסוך, להישאר בבית, ובמקום לשלם בבר יקר - מוזגים לעצמם בבית אלכוהול עם תרכיזים מגוונים שפעם יועדו לילדים וכיום מופיעים עם אריזה שעליה ציור או צילום של קוקטייל אלכוהולי.

שילוב עולמות

כשחנויות הסלולר של מינכן, לונדון וניו-יורק נראות כמו חנויות אופנה יוקרתיות ומותגים נמתחים מתחום לתחום, אין פלא שבתערוכה מעמיקה המגמה של יצירת קטגוריות סופר פרימיום על-ידי העתקת בקבוקים מעולם יוקרתי לתחומים אחרים. כך, למשל, נצפו בתערוכה מותגי מים בבקבוקי וודקה או ויסקי, מותגי סודה בבקבוקי יין, משקאות טבעיים בבקבוקי ריבה, ואפילו משקאות אורגניים בבקבוקי בית-מרקחת.

מוצר מעניין נוסף שכיכב בתערוכה הוא בירה ללא אלכוהול. מסתבר כי בחצי השנה האחרונה במעוז הבירה הבווארי, מכירות בירה ללא אלכוהול עלו ב-9% בעוד שמכירות בירה רגילה ירדו ב-4%. בירה ללא אלכוהול מאפשרת לאנשים שאוהבים את טעם הבירה, לשתות אותה מבלי לגמור את הערב שיכורים לחלוטין. המציגים בתערוכה סיפרו לנו שבירה זו, תאמינו או לא, הפכה לסוג של משקה ספורטאים! היא גם מספקת להם נוזלים שהולכים לאיבוד במהלך האימון, וגם מספקת לגוף רכיבים מזינים וטובים: סוכרים, חומצות אמינו ומינרלים וכל זה במחיר קלורי נמוך יחסית. יחד עם זאת, במרתון ברלין שהתקיים 3 ימים לאחר מכן, לא ממש הצלחנו להבחין באצנים שלוגמים בירה ללא אלכוהול.

יש שתי שיטות לייצור בירה ללא אלכוהול: הראשונה היא לקחת בירה רגילה ולסנן מתוכה את האלכוהול עד שרמתו מגיעה לאפסית; השנייה היא להפסיק את תהליך התסיסה מוקדם יותר, כאשר רמת האלכוהול מגיעה למקסימום 0.5%.

דואגים לאיכות הסביבה

גם לתערוכת המשקאות הגיע הטרנד של שמירת הסביבה. בתערוכה הוצגו יותר אריזות אורגניות המשמשות לייצור בקבוקי משקה מסוגים שונים: מתחליפי פלסטיק אורגניים ועד אריזות מרדידי נייר רב שכבתי שעמידות בפני התחמצנות והתאיידות וחומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה.

בלטו לעין שני מוצרים: משקה קל בבקבוק קובייה ממוחזר מאה אחוז, וקולה טבעית של פפסי עם רכיבים טבעיים בלבד.

בשנים האחרונות, ענף המשקאות מנסה להתמודד עם סוגיית הסוכר. כידוע, סוכר אינו בריא לשיניים או לגוף, ובכל זאת, הצרכנים אוהבים משקאות ממותקים. חברות רבות מנסות לחפש סוגי ממתיקים בריאים יותר במקום גלוקוז. בתערוכה ניכר שיותר יצרנים עוברים להשתמש בגלוקוז בעל מקדם גליקמי נמוך (בעוד שהסוכר הרגיל הנו בעל מקדם גליקמי גבוה). סוכר בעל מקדם גליקמי נמוך נספג לאט יותר בגוף, ופחות משפיע על רמת האינסולין בגוף. כתוצאה מכך, לא מתפתחת תחושת רעב (אלא מתחזקת תחושת השובע), ולכן המשקאות הללו אינם מעודדים השמנה. מחקרים מציינים כי סוכרים אלה אף עשויים לתרום לשריפה טובה יותר של שומנים.

ישראל על המפה

פרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב וטמפו קטפו את תואר "קמפיין השנה" עם עבודה לג'אמפ.

לקראת סיום התערוכה התקיימה התחרות הבינלאומית היוקרתית BIA שבוחרת זוכים ב-24 קטגוריות: מאריזות ותוויות ועד קמפיינים פרסומיים.

לאירוע הגיעו כאלף בכירי ענף המשקאות בעולם. נציגי משרד הפרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב הגיעו עם ז'ק בר, יואש בן-אליעזר, קרן ספיר ודניאל בר מטמפו, ללא ציפיות. אולם הקמפיין הישראלי הצנוע של ג'אמפ מבית היוצר של גליקמן-נטלר-סמסונוב, ניצח את כל מותגי הענק העולמיים כשזכה בתואר "קמפיין השנה". הקנגורו בדמותו של המתאגרף האגדי רוקי, ניצח את קוקה-קולה, נסטלה, אורנג'ינה ושוופס. גאווה ישראלית.

* גיל סמסונוב הוא מבעלי משרד הפרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב. יובל גרופי הוא מנהל מחלקת האסטרטגיה בגליקמן-נטלר-סמסונוב.