העליות החדות בבורסה התמתנו בסיום בשל הפתיחה השלילית בוול סטריט

סאני שבשליטת אילן בן דב רוכשת 0.66% ממניות פרטנר ■ צים מבקשת מחברות קשורות לחברה לישראל להקדים תשלומים בסך כ-17 מיליון דולר - חברה לישראל עלתה ב-5.7% ■ אפריקה נפלה ב-5.6%

לאחר שהבורסה נפלה אתמול (ה') בשעת הסגירה בשל עדכוני משקל המניות במדדים השונים וההתאמות שביצעו בעקבות כך הגופים הפיננסים בשוק, המדדים המובילים ננעלו היום בעליות של כ-1.4% למרות שבוול סטריט נפתח המסחר בירידות של עד 1.6%. עם זאת, יש לציין כי העליות התמתנו בסיום בשל הפתיחה השלילית בוול סטריט, כך שבסיכום שבועי עלה המעו"ף ב-2% ומדד הבנקים עלה ב-2.4%. נזכיר כי בשבוע המסחר הבא, עקב חול המועד סוכות, ייסגר המסחר בבורסה בשעה 14:43.

ת"א- 25 ת"א-100 ת"א-בנק

היום פורסם מדד מלניק, המאבחן בזמן אמת רמת הפעילות ואת התפניות בפעילות המשקית בישראל, שעלה ב-0.3% בחודש אוגוסט 2009. מדד מלניק פותח ע"י פרופ' רפי מלניק והוא מורכב מנתונים בסיסיים, שמתפרסמים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

לדברי פרופ' מלניק, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים במרכז הבינתחומי הרצליה, "הירידה בפעילות המשקית נבלמה אך עדיין לא מסתמן מעבר לצמיחת המשק".

בנק לאומי: "מהלך התיקון ברמת הריבית בישראל הוא רק עניין של זמן"

בסקירת המאקרו השבועית של בנק לאומי מציין ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של הבנק, כי רמת הריבית של בנק ישראל יוצאת דופן בהשוואה בינלאומית של שיעורי אינפלציה וצמיחה. האינפלציה ישראל במהלך שנים עשר החודשים האחרונים הסתכמה ב-3.1%, שיעור גבוה במידה ניכרת מזה שנרשם במדינות מפותחות אחרות. כמו כן, המיתון בישראל היה קל יחסית למדינות אחרות. למרות זאת, רמת הריבית של בנק ישראל היא בין הנמוכות שבעולם המפותח.

"מהלך התיקון ברמת הריבית בישראל הוא רק עניין של זמן. במידה והתנאים יאפשרו זאת, מהלך העלאת הריבית יהיה הדרגתי ומתון עד להגעת הריבית הריאלית חזרה לרמה חיובית של כ-2-3%. במידה וגורמי הרקע יפתיעו - לדוגמא כתוצאה מזינוק גדול ולא צפוי באינפלציה - מהלך העלאת הריבית עלול להיות מהיר בהרבה מהגלום כיום בתוואי ההדרגתי שצופה השוק", כותב בפמן.

פישר: "לדעתי רצוי שמי שמנפיק את האג"ח ישלם את הריבית והקרן"

בראיון מורחב לגלובס התייחס נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, לנושא הבוער של הסדרי חוב ואמר כי "אני לא רוצה להתייחס ספציפית לאפריקה ישראל, אולם לדעתי רצוי שמי שמנפיק את האג"ח ישלם את הריבית והקרן. במצב הנוכחי, כיוון שהתהליכים המשפטיים ארוכים ומסובכים, יש יתרון בניסיון להגיע להסדר חוב, אבל יש גם סכנה בהסדר וצריך לדאוג שלא כל החברות יעשו את זה. לא רצוי שכל חברה תציע הסדר חוב רק כי נוח לה ותנסה לצמצם את היקף החוב שהיא צריכה לשלם. אם תהליך כזה יתפתח, אין היגיון באג"ח כי אז האג"ח יהפכו בפועל למניות, ותתקבע נורמה שלפיה 'אולי' מקבלים את התשלום".

בהתייחס לריבית הגיב פישר כי ""נראה שהאנליסטים מצפים שאתנהג כמו הפד בשנת 2003, שהעלה את הריבית באופן קבוע ברבע אחוז מדי חודש. לא התכוונתי לשלוח מסר כזה וכשעושים משהו, יש לזה השפעה רבה יותר מדיבורים בלבד. עכשיו כבר מבינים שלא נעלה כל חודש את הריבית. כל מה שאני יכול להגיד הוא כי סביר שעוד שלוש שנים, הריבית תהיה גבוהה יותר מהיום".

לאחר הראיון עם פישר, הוציא מנהל המחקר של אקסלנס, טרנס קלינגמן, המלצה לסקטור הפיננסי, בעיקר לבנק לאומי ולבנק פועלים : "מבלי להגיד את זה בפה מלא, בנק ישראל מנסה לרסן התנפחות פוטנציאלית במחירי נכסים פיננסים. הבנק עושה זאת תוך ניסיון להגביל את ההיצע של אשראי זול (במקרה של נדל"ן למגורים בנק ישראל הנחה את הבנקים להגביל את כמות המשכנתאות הצמודים לריבית פריים ובמקרה של אג"ח קונצרני הוא פועל יחד עם האוצר במטרה להקשיח את תנאי החיתום). אבל בסך הכל בנק ישראל לוחץ על הבלמים באופן מתון ביותר".

אילן בן דב ממשיך לעשות עסקאות - הפעם בסאני

אפריקה נכסים פרסמה אמש, לבקשת הרשות לניירות ערך, את חשיפותיה לנעשה בחברה האם אפריקה ישראל . בין החשיפות ניתן למצוא את העובדה כי אפריקה ישראל שוכרת חלק מבניין משרדים ביהוד, בו מחזיקה החברה יחדיו עם צד ג'.

חברה לישראל דיווחה הבוקר לבורסה כי חברת הספנות צים שבשליטתה ביקשה מחברות קשורות לחברה לישראל להקדים תשלומי חכירת אוניות בסך מוערך של כ-17 מיליון דולר עקב מצבה התזרימי.

כלכלית ירושלים הודיעה כי חברה בת קנדית שלה חתמה על כתב התחייבות עם בנק קנדי לחידוש הלוואה בסך של 26.9 מיליון דולר קנדי כנגד שעבוד מרכז מסחרי בקנדה שבבעלותה.

סאני שבשליטת אילן בן דב הודיעה כי תרכוש 0.66% ממניות פרטנר מישיר ניהול קופות גמל שתמורה ל-3.9% ממניות סקיילקס .

איירפורט סיטי הודיעה כי קיבלה הלוואה בגובה 40 מיליון שקל מיואל , בעלת השליטה בחברה. ההלוואה נלקחה לתקופה של עד חצי שנה בריבית שנתית של 1.54%.

אסים נסחרת היום על רקע הודעת בעלת השליטה החדשה בחברה (במקום עדי קייזמן), חברת נץ בונדס, בראשות צבי איציק, כי היא דורשת להשהות את המשך תהליך העמדה לפירעון מיידי של האג"ח. לחברה חובות של 23 מיליון שקל לבעלי האג"ח ורק 4 מיליון שקל בקופה.