מבחן דרכים: טויוטה "ורסו" תנסה לכבוש את פלח המיניוואנים

היבואנים זיהו את הביקוש היציב בפלח, ובשנתיים האחרונות הוא הפך להיות מוקד פעילות לייבוא שלל דגמים חדשים

דמוגרפיה היא עניין של גיאוגרפיה. ביפן ובסין, למשל, משפחות בנות יותר משני ילדים נחשבות "מרובות ילדים". לעומת זאת, בכמה מהמדינות המזרח-תיכוניות השכנות לנו, משפחה עם פחות מחמישה ילדים נחשבת לתא-משפחתי-קטן-וחסכוני. גם בתוך ישראל הקטנה קיימים הבדלים מהותיים בהגדרות הדמוגרפיות בין מגזרים אזוריים וחברתיים שונים. במגזר ההיי-טק הישראלי, למשל, ההגדרה הנפוצה למשפחה מרובת ילדים היא "שלושה ילדים, כלב ומיניוואן".

אזכור קהילת ההיי-טק אינו מקרי. ציי הליסינג של חברות הטכנולוגיה הם הלקוחות הגדולים ביותר של מיניוואנים עם יותר מ-5 מושבים בישראל, ובזכותם הפכו דגמי נישה כמו "מאזדה 5" ללהיט מכירות מקומי. לקוחות המיניוואנים במגזר זה גם נחשבים נאמנים מאוד, נדיר שהם חוזרים אל הצפיפות של רכב פרטי מקובל.

היבואנים זיהו את הביקוש היציב בפלח, ובשנתיים האחרונות הוא הפך להיות מוקד פעילות ליבוא שלל דגמים חדשים. המצטרף האחרון הוא הוורסו של טויוטה, שבנוי על פלטפורמה מורחבת של הקורולה המשפחתית.

זהות לא מוגדרת

מחלקת העיצוב של טויוטה מחפשת בשנים האחרונות אחרי כיוון מוגדר וזהות עצמית. אם לשפוט עפ"י עיצובו של הוורסו, נראה שהחיפוש טרם הסתיים. לרכב מראה תכליתי ומעט כבד, עם חרטום שמזכיר את האוונסיס מהדור האחרון, ופרופורציות רחבות ומוצקות שמסוות את אופיו ה"מיניוואני". צריך הצצה פיזית לתוך הרכב כדי להאמין שהוא אכן מאכלס 3 שורות מושבים.

כל מילימטר פנוי בתא הנוסעים מנוצל בוורסו ביעילות מרשימה, וכל רכיב מתוכנן לניצול מרבי. לוח המחוונים והקונסול המרכזי, למשל, קומפקטיים מאוד ומרוכזים בחלק העליון של עמדת הפיקוד. השטח שהם מפנים משמש למגוון פתרונות אחסון מקוריים כמו מדף לקירור בקבוקים. שורת המושבים השנייה מסוגלת לאכלס 3 מבוגרים, וכל אחד מהמושבים בשורה נע על מסילה נפרדת, מתקפל לרצפה או נשלף.

כמקובל בז'אנר 5+2, צמד המושבים בשורה ה-3 מיועד בעיקר לפעוטות. למרות זאת, הצלחנו לדחוק לתוכו לנסיעה ממושכת צמד ילדים בני 8, ללא תלונות מיוחדות. קרוב לוודאי שאפשר לאכלס מאחור גם בני נעורים עמידים, אך הגישה למושבים הללו והיציאה מהם דורשת גמישות רבה. עוד תופעה מוכרת בז'אנר היא מרחב מטען מוגבל מאוד כשכל המושבים פתוחים. שיטוח המושבים האחוריים לרצפה משפר משמעותית את המצב.

עמדת הפיקוד מציבה את הנהג גבוה ביחס לכביש ומעניקה לו תצפית פנורמית מבעד לחלונות הרחבים. הנדסת האנוש, כמקובל אצל טויוטה, מצוינת, וכל עזרי הפיקוד החיוניים נמצאים בטווח הושטת אצבע מההגה. הגוונים השולטים בתא הם שחור ואפור קודרים, אבל ניכר ניסיון רציני לשדרג את תחושת המגע של משטחי הפלסטיק.

מהתרשמות ראשונית, איכות הייצור של המפעל הטורקי בו מיוצרת הוורסו, לא נופלת מזו של המפעל היפני. המכונית משדרת איכות חרישית, ושומרת עליה גם במהירויות גבוהות ועל כבישים משובשים. הוורסו, שתוכננה בחטיבה האירופאית, מציעה איכויות דינמיות מלוטשות. יש לה מפשק גלגלים רחב ומרכז כובד נמוך, ולמרות הגג הגבוה יחסית היא שומרת על יציבות בפניות מהירות, מגיבה בצורה חלקה ונקייה לפקודות היגוי נמרצות, ומשדרת היזון חוזר טוב מההגה.

הנוסעים מאחור יעריכו את נוחות הנסיעה, שכנראה תוכננה גם במחשבה על כבישי העולם השלישי (טורקיה?). המתלים סופגים היטב את המהמורות מבלי להיות רכים מדי, ומתפקדים היטב על מכשולים עירוניים אופייניים למסלולי הובלת ילדים לביה"ס.

טויוטה גאה במיוחד בידידותיות לסביבה של מנוע ה-1.8 ליטר החדש והמתוחכם שלה לה, ואכן פליטת ה-CO2 מספקת לכך סימוכין. הידידותיות לסביבה לא באה ע"ח הביצועים. ללא צורך בטורבו ושאר עזרי ביצועים, זהו אחד המנועים המעודנים והנמרצים בפלח והוא מספק דחף מכובד בעליות, גם עם 350 קילו של נוסעים ומטען.

הפעולה החלקה של המנוע חוסכת את המפגע האקוסטי הטיפוסי למנועים קטני-נפח תחת עומס מלא, ומסתייעת בתיבת הילוכים אוטומטית רציפה (CVT) שמגיבה בצורה זריזה ואינטליגנטית בכל טווח המשימות שבין שיוט מהיר ונינוח ל"קיק דאון" אגרסיבי. לא הצלחנו לאמת את ההצהרה על צריכה ממוצעת של 14 ק"מ לליטר, אך בנהיגה "ריאלית" עם נוסעים ומטען במסלול לא קל השיגה המכונית ממוצע מכובד של כ-9.5 קילומטר לליטר.

בשורה התחתונה הוורסו היא מכונית רב-תכליתית נעימה וידידותית מאוד. מאפייניה ה"ירוקים" מעניקים לה בישראל בונוס של תמריץ מס "ירוק", שבזכותו היא מתומחרת במחיר סביר בהחלט של 158 אלף שקל. אמנם אבזור "סגנון החיים" שלה אינו עשיר כמו אצל חלק מהמתחרים, אבל עם מוניטין של אמינות ושמירת הערך הסולידי נראה שהמתחרות יצטרכו לעבוד קשה.

טויוטה ורסו
טויוטה ורסו

מתחרות

פלח ה-5+2 בישראל מתקרב לרוויה. כמה מהמתחרות:

פורד C-MAX

לפורד יש בארץ מיניוואן לארג' (גלקסי) ומדיום (S-MAX), ובסוף השנה הבאה עשוי להגיע אלינו גם דגם קומפקטי יותר שישתבץ בקבוצה 4. מדובר ב-C-MAX החדש, עם 7 מקומות ישיבה, דלתות אחוריות מחליקות לאחור על מסילה, מגוון אפשרויות לסידור מושבים, גג גבוה ואיכויות דינמיות של רכב משפחתי מודרני. לכלי יש גם מנוע בנזין ירוק וחסכוני, והחל מהשנה הבאה גם תיבה אוטומטית DSG עם 6 מהירויות

רנו סניק 2010

בימים הקרובים יחל בישראל שיווק הדור החדש של המיניוואן "רנו סניק". הרכב עבר שינוי עיצוב מקיף. הוא מרווח יותר, עם יותר מקום לרגליים ולראש בשורה השלישית, ועיצוב הפנים שלו שודרג יסודית מבחינת איכות הייצור והגימור. לישראל יגיע הדגם הארוך, עם מנוע 2 ליטר בנזין ותיבת הילוכים אוטומטית רציפה (CVT), שניהם מתוצרת החברה-האחות ניסן. המחירים יחלו בסביבות קבוצה 4

ניסן קשקאי 2

לקשקאי הנאה נוסף בשנה שעברה דגם "ארוך", עם שני מושבים מתקפלים נוספים מאחור. הוא ארוך ב-21 ס"מ מהדגם הקצר, כש-13 ס"מ מהאורך הנוסף הוקדש להארכת בסיס הגלגלים לטובת מרווח רגליים משופר. הרכב גם גבוה יותר, אך המושבים האחוריים עדיין מיועדים בעיקר לפעוטות. מכלליו המכניים זהים לקשקאי הרגיל, ויתרונו על פני המתחרים הוא בהנעה כפולה ובמרווח גחון מוגבה