מחיר המינימום לתדרי דור שלישי יעמדו על 180 מיליון שקל לרצועה

משרד התקשורת פירסם את עקרונות המכרז למפעיל סלולרי נוסף ■ ההנחה הרווחת היא שלא יהיה גורם מלבד מירס שירצה לרכוש את התדרים, בשל הקושי והבעייתיות בהקמת רשת סלולרית חדשה על כל הכרוך בכך

משרד התקשורת מפרסם היום (ה') את עקרונות המכרז למפעיל סלולרי נוסף, וזאת למרות שטרם הסתיימה עבודת ועדת המכרזים ועבודתה תארך עוד כ-3 חודשים לפחות. למרות זאת הוחלט לפרסם מסמך עקרונות כדי שהגורמים המתעניינים במכרז יוכלו להבין לאן נושבת הרוח ומה הכיוונים אליהם הגיעה הוועדה.

מהמסמך עולות כמה נקודות מעניינות שמהוות נקודות אור לגורמים שירצו להתמודד על התדרים, ובראשם חברת מירס. ההנחה הרווחת בשוק התקשורת היא שלא יהיה גורם מלבד מירס שירצה לרכוש את התדרים, וזאת בגלל הקושי והבעייתיות בהקמת רשת סלולרית חדשה על כל הכרוך בכך.

במסמך שפורסם מצוין שנאסר על שלוש החברות הסלולריות הגדולות להתמודד במכרז, שיהיה על שני רצועות תדרים בלבד של 2 X10 מגה הרץ בתחום ה-2.1 ג'יגה הרץ. מירס או מי שירכוש אותה, יוכלו להתמודד, וזאת בתנאי שהוא לא קשור באף צורה לחברה סלולרית.

הוועדה מפרסמת היום שבכוונתה לקבוע כללים לעניין אפשרות השבת אגרת תדרים ודמי רישיון, לזוכה במכרז אשר יגיע לנתח שוק בהיקף ובמועדים כפי שיוגדרו בתנאי המכרז. כמו כן, יוענקו הקלות בתשלום תמלוגים לתקופה מוגבלת שתיקבע. זאת על מנת להעניק תמריצים לגורמים מתעניינים.

בשלב הראשון יגיש המתמודד הצעה בסיסית שתידרש לעמוד, בין היתר, בדרישות תנאי השתתפות במכרז, איכות המערכת המוצעת (לרבות בדרישות מינימום לכיסוי, פריסה, איכות טכנית ורמת ביצועים, איכות השירות), מציע שהצעתו הבסיסית תאושר על ידי הוועדה יעבור לשלב ב', שלב המכרז הרב סבבי. ניקוד ההצעות בשלב ב' יתבצע אך ורק בהתבסס על המחיר שיוצע עבור התדרים. נזכיר כי כאן יש שינוי מדיניות שכן המשרד ניסה בעבר להציע את התדרים על בסיס המחיר הזול לדקת שיחה, וכעת הוועדה יורדת מזה.

מחיר המינימום יעמוד על 9 מיליון שקל למגה הרץ אחד, כלומר 180 מיליון שקל לרצועת תדרים אחת. 25% מהמחיר שיוצע עבור התדרים ("דמי הרישיון") ישולמו ביום הענקת הרישיון. תשלום היתרה יתבצע רק בתום תקופה של 5 שנים מיום קבלת הרישיון, כאשר במהלך התקופה תועמד ערבות בנקאית להבטחת דמי הרישיון שנותרו לתשלום. הערבות תופחת במהלך התקופה האמורה, מידי שנה, בהתאם להיקף החזר דמי הרישיון לו יהיה זכאי הזוכה, כמפורט במנגנון ההחזר.

הוועדה קבעה מנגנונים להחזר דמי הרישיון ואגרות התדרים שיתבסס על קריטריונים של נתח שוק שהשיג בשוק הפרטי. כמו כן, תעניק המדינה לזוכה פטור מתשלום תמלוגים למדינה בגין הכנסות מאספקת שירותי סלולר למשך 5 שנים מיום קבלת הרישיון.

כמו כן, בנושא קישורי הגומלין קבעה הוועדה שהזוכה ישלם את התעריף הזול ביותר שייקבע בעתיד הקרוב לאור בדיקת תעריפי הקישוריות בסלולר שעושה המשרד בימים אלה. עוד נקבע כי "שר התקשורת ישקול הפעלת סמכותו לפי סעיף 5 לחוק התקשורת לעניין מתן שירותי סלולר על-ידי זוכה במכרז, באמצעות שימוש בתשתיות תקשורת של מפעילים קיימים כאמור, כגון בדרך של שיתוף אתרים ו"שירותי-נדידה (roaming) פנים ארציים".

במקביל לעבודת הוועדה בוחן משרד התקשורת קביעת הסדרה מחייבת של שיתוף אתרים ושירותי נדידה פנים ארציים.