שנקר: איריס שטרק חברה בחבר הנאמנים של מכללה מתחרה

גורמים בוות"ת: ידענו אך לא ראינו בכך ניגוד עניינים ■ הדו"ח שחיברה רו"ח איריס שטרק מייחס התנהלות בעייתית למכללה ולעומד בראשה

גילויים חדשים בפרשה שמסעירה מאז אתמול (ד') את האקדמיה, לאחר שהוועדה לתקצוב ולתכנון (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה החליטה להפסיק את התקצוב של המכללה האקדמית שנקר, אלא אם נשיא המכללה, פרופ' אמוץ וינברג, יסיים את תפקידו עד סוף השנה.

ל"גלובס" נודע, כי מי שחיברה את דו"ח הביקורת החמור מטעם הות"ת שהביא להחלטה הנדירה, רו"ח איריס שטרק, יושבת בחבר הנאמנים של מכון לב - מוסד ציבורי לטכנולוגיה ולהנדסה, שמתחרה לכאורה בשנקר.

בהנהלת שנקר טוענים כי הדבר הוסתר מהות"ת, אולם גורמים בות"ת מבהירים כי הם ידעו על כך מראש ולא ראו בזה ניגוד עניינים, משום שמכון לב לא מתחרה של ממש במכללת שנקר. "אם היא הייתה יושבת בדירקטוריון של בצלאל, ברור שלא היינו לוקחים אותה", הבהיר אחד הגורמים. עוד טוען הגורם כי בהנהלת שנקר "נזכרו" להתלונן על ניגוד עניינים רק אחרי שקראו את דו"ח הביקורת, וזה כאשר שטרק עצמה ניהלה את הביקורת במשך עשרה חודשים. יצוין כי מכון לב פועל במתכונת של ישיבה גבוהה לציבור הדתי, ובות"ת מביעים ספק רב אם אפשר להשוות בין המוסדות.

החברה הבת בלונדון

"גלובס" חושף ממצאים מתוך הדו"ח של שטרק, שמייחסים להנהלת שנקר ולפרופ' וינברג התנהלות בעייתית מאוד לכאורה. כך למשל, בדו"ח נטען כי וינברג הקים חברת בת בשם "שנטק" שפעלה בלונדון, ושתפקידה היה למסחר ולשווק את הקניין הרוחני של שנקר, כאשר 50% מההכנסות יעברו לטובת היזמים הבריטיים, בראשות ריצ'רד בורצ'רד.

על פי הדו"ח, וינברג לא יידע את הוועד המנהל ואת חבר הנאמנים על עצם הקמת החברה, וגם לא קיבל את אישור המל"ג לכך. בנוסף, כאשר החברה נקלעה לגירעון של מיליון דולר, נאלצה המכללה לנתב תרומות שיועדו לצרכים אחרים כדי לכסות את הגירעון. ואולם, ל"גלובס" הגיע פרוטוקול מתוך ישיבת הוועד המנהל שהתכנס ב-17 ביוני 2001, וממנו עולה כי חברי הוועד המנהל עודכנו בנושא הקמת החברה.

יחד עם זאת, מן הפרוטוקול עולה כי פרופ' וינברג הציג בפורום הזה "טיוטת חוזה" שכבר גובשה בין הצדדים, ואף האיץ בחברי הוועד המנהל לאשר את המיזם מחשש שהיזמים הבריטים יפנו למוסדות השכלה אחרים.

באותה ישיבה הוחלט להקים ועדה מצומצמת שתבחן את היוזמה. במסמך נוסף שהגיע לידינו מבהיר ריצ'רד בורצ'רד ליו"ר הוועד המנהל של שנקר, יוסף לב, כי על פי ההסכם בין הצדדים שנקר לא חייבת לשלם את חובותיה של חברת הבת.

פרופ' וינברג אמר היום ל"גלובס" כי מסמכים אלה מפריכים לחלוטין את הטענות שמופיעות בדו"ח, וכי שטרק התעלמה מהם על אף שהובאו לידיעתה. לדבריו, מספיק שהוועד המנהל היה שותף לקבלת ההחלטות בעניין הקמת החברה, וכי אין צורך בשיתוף חבר הנאמנים, שמתכנס רק אחת לשנה. עד סגירת הגיליון הנהלת המכללה לא העבירה ל"גלובס" אסמכתא שמאשרת כי הוועד המנהל העניק אישור דה-פקטו להקמת החברה בלונדון

מינוי תמוה

מקרה אחר שמופיע בדו"ח של שטרק ומתפרסם כאן לראשונה קובע, כי ראש פקולטה בשנקר מינה את בן זוגו לתפקיד של ראש מחלקה באותה פקולטה - וזאת לכאורה על אף שאינו כשיר לתפקיד. על פי הדו"ח, פרופ' וינברג עודד את המינוי למרות שהמועצה האקדמית התריעה כנגד הדבר. גם על כך יש לפרופ' וינברג מה לומר: "מדובר בשני חוקרים להנדסה כימית ברמה גבוהה מאוד. היו במועצה האקדמית קולות שטענו לניגוד עניינים, אבל אז הוסכם כי בכל פעם שיצטרכו לקבל בפקולטה החלטה - רק אחד מבני הזוג יישאר בזמן קבלת ההחלטות".

פרופ' וינברג סבור כי ההתנהלות של הות"ת מבטאת אג'נדה אישית כנגדו, שבאה לידי ביטוי גם בדו"ח של שטרק.

כך למשל, הדו"ח מציג אותו כמנהל ריכוזי מאוד, כמי שיושב בעצמו בוועדות לביקורת שאמורות לבקר את התנהלותו, וכמי שמחזיק בתפקידו מאז 1994. הוראות המועצה להשכלה גבוהה קובעות כי נשיא של מכללה ציבורית לא יכהן מעל 10 שנים.

יצוין כי וינברג אינו היחיד שחורג מהוראה זו, שכן נשיאת מכללת עמק יזרעאל, נשיא מכללת יהודה ושומרון ונשיא מכללת ספיר מכהנים מעל עשר שנים. וינברג מציין כי ממילא הוועד המנהל החליט על סיום תפקידו באוקטובר 2010.

"זה גובל בשערורייה", טוען וינברג. "הות"ת יצאה בהודעה שלה למרות שהיא העניקה לנו זמן להגיב לטענות שבדו"ח עד סוף אוקטובר. עוד היום אנו נגיש לוועדה 300 מסמכים שיפריכו את הטענות".