תע"א משיקה מטוס מנהלים בשת"פ עם גאלפסטרים

המטוס שצפוי לצאת לשוק ב-2011 יימכר ב-24 מיליון דולר ■ יאיר שמיר: "הפיתוח נעשה בהשקעה של מאות מיליוני דולרים, כשחלקנו הוא כ-40%. קיבלנו כבר 9 הזמנות מהמטוס, שפיתוחו טרם הושלם. הפיתוח ייצר 1,000 משרות בארץ"

התעשייה האווירית (תע"א) וחברת גאלפסטרים אירוספייס האמריקנית, חברה בת של ג'נרל דיינמיקס, הציגו היום בנמל התעופה בן גוריון את מטוס המנהלים הסילוני החדש מתוצרתם בקטגוריית המטוסים הבינוניים-גדולים (Super mid-size), ה-G250. המטוס עבר למעשה רק את שלבי הפיתוח הראשוניים שלו, וטרם נעשתה בו טיסת ניסוי.

מדובר באירוע מהותי עבור תע"א, שרק לפני חודשיים דיווחה על צניחה של 73% בהכנסותיה מהמגזר האזרחי ברבעון השני של השנה, מה שתרם לירידה של 25% בסך המכירות שלה ברבעון ל-667 מיליון דולר.

מדובר היה בירידה במכירות כלי הטייס האזרחיים מ-177 מיליון דולר ברבעון השני של 2008 ל-47 מיליון דולר ברבעון השני השנה. יאיר שמיר, יו"ר החברה, ציין באוזני "גלובס" עם זאת, כי ניכרים ניצנים של צמיחה מחודשת בפעילות החברה במגזר האזרחי, והנה כאמור החברה יוצאת במפגן אמון בתחום שהניב לה קודם לכן 40% מהמכירות, ומשיקה מטוס חדש ומושקע. "אנחנו מקבלים הזמנות מהותיות למטוסים האזרחיים הוותיקים יותר שלנו, וקיבלנו כבר תשע הזמנות למטוס החדש שנמצא רק בפיתוח", הסביר שמיר את מקור האופטימיות.

"אנחנו עדיין מאמינים בתחום האזרחי ומשקיעים במטוסי המנהלים הסילוניים, כי אנחנו מקווים לאפסייד במצב הכלכלי", אמר יצחק ניסן, מנכ"ל תע"א.

כוונת תע"א וגלפסטרים היא להשלים את תהליכי הפיתוח, טיסות המבחן והרישוי כך שב-2011 ה-G250 יגיע לשוק. מדובר בדגם משופר לעומת מטוסי המנהלים הוותיקים יותר המשותפים לתע"א ולגאלפסטרים, ה-G150 וה-G200. לדברי שמיר מחיר המטוס יהיה 24 מיליון דולר בהשוואה לכ-15 מיליון דולר ל-G150 ולמחיר של כ-20 מיליון דולר למטוס ה-G200.

מטוס G250 תעשייה אווירית / צלם: יחצ

שיתוף פעולה ממושך

שיתוף הפעולה בין תע"א לגלפסטרים החל ב-2001. בכירי גאלפסטרים שנכחו היום במסיבת העיתונאים שליוותה את ההשקה הביעו שביעות רצון רבה ממנה. באשר ל-G250, הרי שכל הפיתוח והייצור נעשים בארץ וגם טיסות הניסוי מתבצעות פה, בעוד שגאלפסטרים אמונה על הרכבת פנים המטוס, שיווקו ומכירתו ואספקת השירות ללקוחות לאחר המכירה. באוכלוסייה כל-כך בכירה ועשירה השירות הזה הוא עניין קריטי.

לדברי שמיר ה-G250 הוא לא שידרוג של ה-G200 אלא מטוס שנבנה מאפס, מסיעור מוחות. כל כולו משופר לעומת המודלים הקודמים של מטוסי המנהלים הסילוניים של שתי החברות, כשחלק מהשיפורים נובעים מהערות שהתקבלו בגין ה-G200. מערכות האלקטרוניקה החדשות של המטוס משפרות את תנאי הטיסה שלו - המנועים חזקים יותר, מערכת ההגנה בפני הקרחה (מלשון קרח), מערכות הניהוג האוטומטי - כולן משופרות לעומת הקיים.

מתע"א נמסר כי "ה-G250 מתאפיין בנוחות נוסע מירבית: תא נוסעים גדול הכולל מעבר לתא המטען בזמן טיסה, עם שטח רצפה גדול ב-17%-35% לעומת הנהוג אצל המתחרים, 19 חלונות פנורמיים, מטבחון מתקדם, מערכת דיחוס אוויר משופרת העוזרת לנוסעים לרדת רעננים יותר מטיסות, ואביזרי יוקרה שונים המותקנים בדרך-כלל רק במטוסי מנהלים גדולים ויקרים בהרבה".

פרסטון (פרס) הנה, סגן נשיא בכיר בגאלפסטרים הבהיר כי ה-250 יחליף את ה-G200 והגדיר אותו כחוד החנית של מטוסי המנהלים הסילוניים, הטוב מסוגו.

השקעה אדירה

שמיר הבהיר, כי למרות שמדובר בהשקעה אדירה של מאות מיליוני דולרים, היה חשוב לתע"א להמשיך בתהליך בהכרה שכשהמשק הגלובלי ייצא מהמיתון יהיה מועיל מאוד תחרותית להיות עם המוצר המוביל בתחום. ההשקעה התחלקה בין שתי השותפות לפיתוח המטוס, ובין קבלניות משנה שלוקחות אף הן חלק בפיתוח, כמו למשל חברת ספיריט שמפתחת את הכנפיים ונושא בעלות הפיתוח שלהן, קולינס (Collins) והאניוול (Honeywell).

"מדובר בפרויקט שמייצר עבודה לעשרות ספקים וקבלי משנה ובסך-הכל 1,000 משרות רק פה בארץ", אמר שמיר. "זה מאמץ כלכלי אדיר עבורנו, אבל ברור לנו שהוא נכון, ואנחנו עושים אותו לא מתוך הישענות על בנקים אלא ממקורותינו ונושאים חלק בכ-40% מהסיכון הפיננסי", הוסיף.

לדבריו, לקוחות המטוס הם פרטיים וחברות בינוניות, כשהמטוס נועד להוות מענה ללוח זמנים עסקי צפוף. "איש עסקים רציני לא יכול להרשות לעצמו לשרוף זמן על שדות תעופה המוניים. מטוס כזה מאפשר לו שימוש בשדות תעופה פרטיים קטנים, דילוג בין יעדים מרוחקים בתוך זמן קצר וחיסכון קריטי של זמן", הסביר שמיר.

לדבריו מקובל גם שחברות השכרה רוכשות מטוסים כאלה ומשכירות שעות טיסה לחברות בקבלנות, כדי שאלה יעשו שימוש בשירותי המטוס ככל שיעלה בהם הצורך.