הקבלנים: "קבוצות הרכישה קונות בזול כדי למכור ביוקר"

סגן נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו: "נפגשתי עם גורמים באוצר והוכחתי להם שאם קבוצת רכישה תזכה בפרויקט השוק הסיטונאי מדינת ישראל תפסיד 660 מיליון שקל ממיסים" ■ ועדה ברשות המסים תבדוק האם קבוצות הרכישה נהנות מהטבות במע"מ ומהטבות במס רכישה

התאחדות הקבלנים והבונים בישראל פנתה באחרונה לרשות המסים, וביקשה ממנה לבדוק את נושא החיסכון במס באמצעות קבוצות רכישה. כך נודע ל"גלובס". לטענת ההתאחדות, בשיחות שקימה באחרונה עם האוצר, המדינה מפסידה מדי שנה מיליארד שקל ממסים כתוצאה מפעילות קבוצות הרכישה.

לפני כשבועיים, מינה מנהל הרשות, ועדה פנימית לבדיקת הנושא בראשות היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד משה מזרחי, שבין חבריה סמנכ"ל שומה, אהרן אליהו, מנהלת מיסוי מקרקעין לשעבר, ורד אולפינר, אחראי על שומות מקרקעין ברשות המסים, מאיר אסולין, סגן מנהל מיסוי מקרקעין ת"א, אייל עזורי, וכן עופר שרון ואביבה אטיאס מהמחלקה המשפטית.

הוועדה תבדוק האם קבוצות הרכישה נהנות מהטבות במע"מ ומהטבות במס רכישה. בכוונת הוועדה לבדוק בין היתר תיקים המתנהלים בבתי המשפט בנושא זה, לקיים שימוע לקבוצות רכישה ולבדיקה כלכלית של הנושא. לאחר מכן הוועדה תראה אם יש צורך להתערב במדיניות בחקיקה.

גורמים מקורבים לנושא ציינו כי לא בהכרח שיש הטבת מסים גדולה. כך למשל, לא תמיד יש חיסכון במע"מ. עו"ד שי ברגר, לשעבר מנהל המחלקה המקצועית במע"מ, וכיום שותף במשרד עוה"ד מאיר מזרחי, העוסק בנדל"ן אמר כי "החיסכון במע"מ מושג כאשר רוכשים את הקרקע מאדם פרטי. כשקבלן מוכר דירה, יש מע"מ גם על מרכיב הקרקע, בעוד שכאשר גורם פרטי מוכר לפרטי או לקבוצת אנשים פרטיים, אין מע"מ על מרכיב הקרקע. מרכב הקרקע הוא מרכיב כבד בעסקת נדל"ן, בפרט באזור המרכז, שם הקרקעות יקרות. שווי שירותי הבנייה זהה. החיסכון במרכיב הזה יכול להגיע לעשרות אלפי דולרים.

"יחד עם זאת, לא תמיד במודל של קבוצות רכישה, הרכישה היא מגורם פרטי. יש גם באזור המרכז מתחמים שהם בבעלות גורמים עסקיים ואז אין חיסכון במע"מ על הקרקע".

באשר למס רכישה, בקבוצות רכישה לעומת רכישה מקבלן, נחסך מס הרכישה על דירה, שהוא מס פרוגרסיבי עד 5%. לדברי סגן נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, "עד לפני כמה חודשים רשות המסים לא ראתה בזה משהו מהותי. הם היו בגישה שזכותם של אנשים להתארגן.

"אני אישית נפגשתי עם גורמים באוצר והוכחתי להם שאם קבוצת רכישה תזכה בפרויקט השוק הסיטונאי, מדינת ישראל תפסיד 660 מיליון שקל ממסים. רוב הרוכשים במסגרת קבוצות רכישה עושים זאת לשם השקעה. הם קונים בזול כדי למכור ביוקר, ואין שום סיבה שהם ייהנו על חשבון המדינה. אני שמח שהרשות התעשתה, כשראתה את ההתעצמות של התופעה הזו, והחליטה לבדוק את זה", אמר סרוגו.