מודי'ס: הכלכלה האמריקנית זקוקה לחבילת תמריצים שלישית

בראיון לפורטל הפיננסי "מרקטווץ'", סבור כלכלן בכיר בסוכנות דירוג האשראי הבינלאומית כי "הכלכלה עוד צריכה עזרה והממשל האמריקני צריך לספק אותה" ■ טוען שיש לאשר 100 מיליארד דולר נוספים לדמי-אבטלה, סובסידיות בריאות, זיכויי מס לרוכשי בתים, ועוד

כלכלנים רבים מעריכים כי מצב המשק האמריקני מצריך חבילת תמריצים שלישית. "לדעתי הכלכלה עוד צריכה עזרה והממשל האמריקני צריך לספק אותה". כך אמר מארק זאנדי, כלכלן בכיר בסוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס בראיון ל"מרקטווץ'".

הכלכלנים מעריכים כי הדמוקרטים בארה"ב ירצו להראות לקהל הבוחרים כי הם פועלים למען יצירת משרות חדשות בשוק התעסוקה האמריקני ולכן יבקשו להעביר בקונגרס תוכנית תמריצים נוספת כאשר שיעור האבטלה עלה לשיא של 26 שנים ועומד על 9.8%.

זאנדי מסוכנות מודי'ס חושב כי הקונגרס צריך לאשר עד סוף השנה את החבילה השלישית בהיקף של 100 מיליארד דולר אשר תכלול דמי אבטלה, סובסידיות של בריאות , זיכויי מס לרוכשי בתים והפרשות לשתי סוכנויות מימון המשכנתאות הגדולות למשכנתאות, פרדי מאק ו פאני מיי .

כזכור, תוכנית התמריצים הראשונה אושרה בתחילת שנת 2008 ובמסגרתה השקיע הממשל בארצות הברית סכום של 152 מיליארד דולר בהפחתת מיסים. התוכנית השניה, בשווי 787 מיליארד דולר, עברה בקונגרס במהלך חודש פברואר השנה. יש הטוענים כי חבילת תמריצים נוספת אינה נדרשת, וסבורים כי ממשל אובמה אינו צריך להתערב שוב כדי לתמוך בכלכלה.

"לא צריך חבילת המרצה חדשה משתי סיבות. האמת היא שרק 40% מהחבילה הראשונה כבר הגיעו ליעדם, ובינתיים גם מתנהל גם דיון נרחב על מידת יעילותה של חבילת התמריצים הזאת", אמר אלן גרינספן, לשעבר יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, בראיון לרשת הטלוויזיה ABC בשבוע שעבר, לאחר פרסום נתוני שוק התעסוקה בארצות הברית לגבי ספטמבר. "מוטב לחכות ולראות כיצד מתקדמת התאוצה הזאת, שכבר התחילה להתפתח בכלכלה", הוסיף גרינספן.