בקרנות ההון סיכון שומרים על הכסף: לא יגדילו את ההשקעות בקרוב

התאוששות בעולם ההיי-טק? תקווה חדשה לסטארט-אפים בתחילת הדרך? אנשי ההון סיכון הישראלים לא משוכנעים: נראה, כי עדיין מרגישים שהמשבר הכלכלי מעיב על האופק, ובהתאם מנהלים את הציפיות לחצי השנה הקרובה

התאוששות בעולם ההיי-טק? תקווה חדשה לסטארט-אפים בתחילת הדרך? תלוי את מי שואלים. בעוד בשוק ההון חברות ההיי-טק רושמות בשני הרבעונים האחרונים את אחת התקופות הטובות בהיסטוריה, כנראה שאת אנשי ההון סיכון הישראלים זה לא משכנע שקיימות כיום הזדמנויות מעניינות מספיק בשוק הפרטי. בהון סיכון הישראלי, כך נראה, עדיין מרגישים שהמשבר הכלכלי מעיב על האופק, ובהתאם מנהלים את הציפיות לחצי השנה הקרובה.

"זירת האקזיטים", בין אם אלו יתבצעו על-ידי רכישה ובין אם על-ידי הנפקה, היא הדבר המעניין ביותר והמניע הגדול של השקעות חדשות. לכן הצפי הוא כי המגמה בתחום זה תשפיע על היקפי ההשקעות הצפויים בזמן הקרוב.

הנפקה? לא השנה

בקרנות, כך מתברר, מעריכים כי מינון האקזיטים לא יעלה כל-כך מהר. כ-70% מהנשאלים בסקר ה-VC Indicator הרבעוני, שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן אלמגור זהר, מעריכים כי ההנפקה הבאה של חברה ישראלית בנאסד"ק, תהיה רק החל מהרבעון השני של 2010.

לא להרפתקאות

גם מבחינת המיזוגים והרכישות, ההערכות אינן אופטימיות. 69% מאנשי הקרנות מעריכים כי אלו יעלו רק מסוף 2010 והלאה. מעניין לציין כי זהו שינוי משמעותי לעומת ההערכות שרווחו ברבעונים הקודמים. שינוי שמעיד על גידול בפסימיות, או אולי נכון לומר דווקא התפכחות.

ברבעון האחרון של 2008, העריכו 77% מהפעילים בקרנות כי התאוששות בהיקפי האקזיטים תהיה ב-2009 או בתחילת 2010. ברבעון הראשון של השנה העריכו כ-55% מהנשאלים בסקר דומה כי יהיה גידול בהיקפי מכירת החברות בסוף השנה וברבעון השני העריכו כך 67% מהנשאלים.

נתון שעשוי להסביר את כוונות ההשקעה, הוא הצפי של הקרנות להתאוששות מלאה בכלכלה. זו, כך על-פי 85% מאנשי הקרנות בישראל, תהיה רק בסוף 2010 ואולי אף ב-2011.

כ-52% מהמשתתפים בסקר מעריכים כי המצב בכלכלה לא ישתפר בחצי השנה הקרובה. זאת לעומת 47% שהעריכו כך ברבעון השני.

בהתאם לגידול בפסימיות, מעריכים 89% מאנשי ההון סיכון כי כמות ההשקעות בחברות לא תעלה בצורה משמעותית בחצי השנה הקרובה. או במילים אחרות, לאנשי ההון סיכון הישראלים אין כוונה לחזור ולהשקיע בחברות בתקופה הקרובה.

המחקר, שנערך זו הפעם ה-30 בישראל, כלל כ-50 מנהלים ומשקיעים מ-30 קרנות. בהתאם למגמה שעולה, מעריכים כ-67% מהפעילים בקרנות כי את מירב משאבי הזמן יקדישו השותפים לניהול הפורטפוליו הקיים ולא בחיפוש אחר הרפתקאות חדשות, כלומר בגיוס קרנות נוספות או ביצוע השקעות חדשות.

בהתאם, מעריכים כ-93% מהשותפים והמנהלים בהון סיכון הישראלי כי כמות חברות הסטארט-אפ שיקומו בחצי השנה הקרובה, לא תשתנה מהותית לעומת המגמה בשלושת הרבעונים האחרונים.

קונצנזוס דומה נצפה גם באשר להערכות על היקפי העסקאות. כ-93% מהנשאלים העריכו כי אלו לא יגדלו משמעותית בששת החודשים הקרובים.