אזורים במו"מ מתקדם למכירת לגנא לקבוצת עיני-אסיאג

דוד עיני, מבעלי השליטה בסוכנות הרכב UMI: "אנחנו מתנהלים מול אזורים ומקווים לטוב, אך עדיין לא הגענו לקו הסיום" ■ בוימלגרין השקיע בחברה 500 מיליון שקל שירדו לטמיון

בחודש שעבר אמר ממלא מקום מנכ"ל אזורים , יעקב סיסו, שההשקעה בלגנא כבר נמחקה מהספרים, כך שגם אם החברה תימכר תמורת שקל אחד תרשום אזורים רווח של 35 מיליון שקל. כעת, ל"גלובס" נודע כי קבוצת משקיעים בראשות רו"ח חיים אסיאג ודוד עיני, מבעלי השליטה סוכנות הרכב UMI, נמצאת במו"מ מתקדם לרכישת השליטה בחברה הבת של אזורים (שבשליטת שעיה בוימלגרין).

משפחת עיני מחזיקה ב-45% מ-UMI, יבואנית כלי רכב מתוצרת ג'נרל מוטורס, אופל, איסוזו וסאאב. דוד עיני אמר היום ל"גלובס" כי "אנו מתנהלים מול אזורים בעניין ונקווה לטוב, אך זה עדיין לא הגיע לקו הסיום". היום התרחש מסחר ער ותנודתי במיוחד במניית לגנא, העוסקת בהשקעות נדל"ן, בעיקר במזרח אירופה: המניה צנחה במהלך המסחר בכ-18%, עברה לעליות של כ-6%, אך לבסוף סיימה בירידה של כ-3%.

אזורים רכשה את לגנא בנובמבר 2006 מידי יעקב אנגל תמורת 430 מיליון שקל. העסקה בוצעה לפי שווי חברה מדהים של לא פחות מ-600 מיליון שקל. מאז צנחה המניה ב-93% והיא נסחרה הבוקר לפי שווי של 43 מיליון שקל בלבד. את העסקה הוביל בזמנו מנכ"ל אזורים ויד ימינו של בוימלגרין באותם ימים, יוסי שניאורסון.

"המחיר דאז היה הוגן וסביר. בוימלגרין לא היה יכול לצפות את המשבר שקרה, והוא לא היה היחיד שנגרמו לו נזקים במזרח אירופה", אמר בחודש שעבר המוכר דאז, אנגל, בראיון שנתן ל"גלובס". "הבעיות של לגנא היום נובעות מההשקעות שעשו לאחר שמכרתי. אם היה שוק טוב הם יכלו להצליח, אך השוק נפל וחלק ניכר מההשקעות ירדו לטמיון".

את המחיר על העסקה היקרה משלם בוימלגרין כיום: מצבה של לגנא קטסטרופלי. את הרבעון השני סיימה החברה עם גרעון של 210 מיליון שקל בהון העצמי וחובות בהיקף של כשני מיליארד שקל. רואי החשבון של החברה צירפו הערת "עסק חי" המטילה ספק ביכולת ההישרדות שלה. הגרעון בהון העצמי של לגנא עומד על 210 מיליון שקל .

לאחר רכישת לגנא הזרימה אזורים הון נוסף לחברה ובסך הכול הושקעו בה 500 מיליון שקל שירדו לטמיון. "לא נשקיע בלגנא יותר. גם פרויקטים כושלים בסוף נמכרים", אמר בחודש שעבר סיסו, באסיפת האג"ח של אזורים.

"אם הנכסים שווים יהיה מאיפה להחזיר"

עיני התייחס היום לסוגיית חובות הענק של לגנא: "זה חלק מההסכם שיהיה, איזה התחייבויות אתה לוקח ואיזה לא וזה גם קשור למחיר. אילו דברים שעוד ידונו".

*מה מעניין אתכם בחברה?

"הפוטנציאל שיש לה בתחום הנדל"ן בישראל".

על פי הערכות, כחלק בלתי נפרד מרכישת השליטה בחברה, אם תצא לפועל, ינהיגו הרוכשים הסדר חוב כולל לכל סדרות האג"ח בקבוצת לגנא, הכוללות גם את אנגל אירופה ואנגל משאבים, החברה היחידה בקבוצה שמספקת תזרים מזומנים סביר.

הנכסים של לגנא בחו"ל כוללים בעיקר סל של קרקעות ברומניה, אוקראינה, סרביה ומקומות אחרים במזרח אירופה. מרבית הפרויקטים נמצאים בהקפאה בגלל המיתון, קושי להשיג מכירות מקדמיות והבנקים שאינם נותנים מימון כבעבר לפרויקטים בתחום הנדל"ן. בישראל המצב שונה, לחברה מספר פרויקטים של דירות למגורים והיא נהנית מהזינוק במחירים באזורי הביקוש. הנכסים המניבים של החברה מספקים לה הכנסות של קרוב ל-10 מיליון שקל ברבעון.

*מה עם ה"ברוך" של נכסי החברה במזרח אירופה?

עיני: "יש מחשבות שונות בנושא, אך אני לא יכול למסור פרטים"

*ומה לגבי התחייבויות הענק של כ-750 מיליון שקל למחזיקי האג"ח?

"אם הנכסים שווים, כי הרי קנו אותם בכסף שגייסו, אז יהיה מאיפה להחזיר, ואם לא אז לא יהיה מאיפה להחזיר. כל זה חלק מהמו"מ. אם הנכסים לא שווים, אז מאיפה הם יקבלו את הכסף? ולכן צריך לבדוק את השוויים".