כלל פיננסים שוקלת להגדיל את אחזקותיה בכלל חיתום

המנכ"ל החדש של החברה, טל רז, בוחן אפשרות לקנות חלק מאחזקותיו של יו"ר חברת החיתום, צחי סולטן, שמחזיק כיום 51% מהמניות ■ על פי הערכות, העסקה, אם תתבצע, לא תכלול מזומן

לאחר שהשתנתה פעמיים במהלך השנה האחרונה, עשויה הבעלות בכלל חיתום, חברת החיתום של כלל פיננסים, לעבור שינוי נוסף. ל"גלובס" נודע כי טל רז, המנכ"ל החדש של כלל פיננסים, בוחן את האפשרות להגדיל את חלקו של בית ההשקעות בחברת החיתום. כיום מחזיקה כלל פיננסים ב-49% מחברת החיתום, וצחי סולטן, המייסד והיו"ר מחזיק בשליטה (51%), אולם לצדדים נתונה האופציה לרכוש האחד מהשני לפחות 29% מהמניות.

בתגובה נמסר מכלל פיננסים כי: "עם כניסתו של טל רז לתפקיד הוא החל בתהליך למידה והכרת החברה, במסגרתו נבחן מחדש גם ההסכם עם כלל חיתום. זאת, מתוך מטרה להעמיק ולבסס את שיתוף הפעולה הקיים".

כאמור, בהתאם להסכם האחרון שנחתם בין כלל פיננסים לסולטן, לצדדים יש אופציה להגדיל את חלקם בחברת החיתום, אולם כלל פיננסים יכולה לעשות זאת החל מ-2011, בעוד שהאופציה של סולטן נתונה לו כעת. על פי הערכות אם כלל פיננסים תגדיל את חלקה, הדבר לא יהיה כרוך ב"הוצאת כסף מהכיס", ויעשה אחרת, למשל ע"י הקצאת מניות בחברת האם.

כפי שפורסם ב"גלובס" בתחילת אוגוסט, אחד האתגרים המרכזיים שעומד בפני רז הוא התמקדות בפעילות הליבה ושיפור הסינרגיה עם החברות הבנות שלה. חברות החיתום והברוקראז', הן חלק מפעילויות הליבה, ביחד עם ניהול קרנות נאמנות ותיקי השקעות. אולם מבנה הבעלות המשותף בכלל חיתום ובחברת הברוקראז', לא תרם במיוחד לסינרגיה, מה עוד שכלל פיננסים נהנית רק מחלק מהרווחים שהן מייצרות. לכן, לא מן הנמנע כי רז יבחן גם את האחזקה בחברת הברוקראז', בה מחזיקה כלל פיננסים רק כ-60%, כשהיתרה בידי רונן ויסברג, נאור אל חי ויובל בן זאב.

האתגר של רז כולל גם בחינה של שאר הפעילויות, ובהן חברת ניהול התיקים בחו"ל, טיטניום, פעילות המסחר במט"ח ותעודות הסל, שיישקלו לפי פרמטר אחד בלבד - האם ההון שהן מייצרות שווה את ההשקעה בהן. פעילויות שלא יעמדו במבחן הזה עשויות להימכר.

את מכירתה של טיטניום, נזכיר, כלל פיננסים שוקלת כבר זמן רב. כפי שפורסם ב"גלובס" ביוני, ההחלטה לבחון מחדש את ההשקעה בטיטניום התקבלה באי.די.בי. שבשליטת נוחי דנקנר, שהיא בעלת השליטה בכלל ביטוח - חברת האם של כלל פיננסים.

כאמור, הבעלות בכלל חיתום עברה לא מעט שינויים. בינואר השנה הודיע סולטן כי הוא מוכר את כל חלקו (25%) לכלל פיננסים, אולם המצב התהפך תוך שלושה חודשים. אז הודיעו הצדדים כי סולטן ירכוש 26% מכלל חיתום, תמורת כ-7 מיליון שקל, לאחר שהחברה חילקה דיבידנד של 26 מיליון שקל.