בנימין זאב ראסל? מנכ"ל טאואר: "אם תרצו - אין זו אגדה; נגיע לרווחיות ב-2010"

גלובס tv "דו"חות הרבעון השלישי יהיו טובים מאמצע התחזיות; מכוונים לכ-900 מיליון דולר הכנסות ב-2012" ■ "שוקלים מיזוג או רכישה נוספים, איני יכול למסור זמנים" ■ החברה עשויה ליהנות מפטור במסים עד מיליארד דולר רווח ■ אחד המשתתפים בכנס: "המבחן הוא מבחן התוצאה; גם בעבר הם אמרו שתהיה רווחיות ב-2008, וזה לא קרה"

"דו"חות הרבעון השלישי של 2009 יהיו טובים מקו האמצע של התחזיות, הרבעון הרביעי נראה חזק מאד עם צפי לצמיחה דו-ספרתית בהשוואה לרבעון השלישי, ובמחצית השנייה של 2010 תגיע טאואר לרווחיות" - כך הצהיר היום (ג') מנכ"ל חברת השבבים טאואר , ראסל אלוונגר, בכנס שוק ההון שערכה החברה בבורסה בתל-אביב, כנס בו השתתפו משקיעים ואנליסטים, ובו סיפקה הנהלת החברה עדכונים פיננסיים כשנה לאחר המיזוג עם ג'אז טכנולוגיות.

אלוונגר אמר את הדברים בתגובה לשאלת אחד המשתתפים בכנס. עוד אמר כי טאואר תפרסם בקרוב את תחזיותיה לתוצאות הרבעון הרביעי. אם התחזית למעבר לרווחיות אכן תתממש, טאואר תיהנה גם מפטור במסים ברווח של עד מיליארד דולר, בשל הפגיעה שספגה מחולשת הדולר.

כידוע, אופטימיות היא דבר שבשגרה אצל טאואר, וברוח זו נערך גם כנס המשקיעים. "אני שמח לראות הרבה אנשים כאן, בערך פי ארבעה מהכנס הקודם", אמר בפתיחת הכנס אורן שירזי, סמנכ"ל הכספים בטאואר. אלוונגר המשיך ואמר כי טאואר של היום חזקה הרבה יותר מטאואר של לפני המיזוג עם ג'אז.

"לטאואר ולג'אז היו הכנסות שנתיות של כ-200 מיליון דולר כל אחת, ולא הייתה חפיפה בקרב הלקוחות הגדולים, כך שגיוון הפורטפוליו כתוצאה מהמיזוג היה טוב ויעיל", אמר אלוונגר, אשר סיפק סיבה נוספת למיזוג: "ברבעון השני של 2009 מחיר המכירה הממוצע שלנו עלה ב-34% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד".

אך המשתתפים בכנס היום יותר סקפטיים. זו אמנם הפעם הראשונה שאלוונגר מבטיח באופן רשמי שהחברה תהיה רווחית ונוקב ב-2010 כיעד, אולם אין זו הפעם הראשונה שהוא עושה זאת. כזכור, ב-2007 הבטיח אלוונגר בראיון ל"גלובס" כי החברה תהיה רווחית ככל הנראה בסוף 2008, אלא שהמשבר שינה את התוכניות.

"הם אופטימיים אבל תמיד הם היו אופטימיים", אמר לנו מנהל השקעות מגוף פיננסי גדול שהשתתף בכנס. "השאלה היא האם הם יעמדו במבחן התוצאה. אנחנו צריכים לראות רווחים. בעבר הם דיברו על רווחיות ב-2008 וזה לא קרה. היום אלוונגר מסתכל עד 2012. מי יודע מה יקרה עד אז?".

"מכוונים להכנסות של כ-900 מיליון דולר ב-2012 ולא פוסלים מיזוג נוסף"

אלוונגר סיפק הצצה ליעדים של טאואר לשנת 2012, במונחי מכירות. בשוק שבבי ה-CMOS מתכננת החברה למכור ב-280 מיליון דולר ב-2012 ובשוק ה-AIMS היא מתכננת למכור ב-230 מיליון דולר; כך ששני השווקים האלה לבדים אמורים לתרום לחברה הכנסות של 510 מיליון דולר בשנת 2012.

אלוונגר לא סיפק מספרים מלאים לשנת 2012, אך דיבר על קוריאה, שוק חשוב אותו סימנה טאואר לשנים הקרובות, ואמר כי "קוריאה מאוד מיוחדת כי LG וסמסונג מקבלות תמריצים מהממשלה והן אחראיות ל-25% מתעשיית השבבים העולמית. אנו מכוונים להכנסות פוטנציאליות של 410 מיליון דולר בקוריאה בשנת 2012. זה סך השוק. כך שבסך הכל אנו מכוונים להכנסות של כ-900 מיליון דולר ב-2012. זו הזדמנות צמיחה משמעותית לחברה. האם יש לנו יכולת ייצור מספיקה? ובכן, מלבד המפעלים שלנו, יש לנו אפשרות לעשות מיקור חוץ ולייצר במחירים נוחים".

אלוונגר לא פסל את האפשרות של ביצוע מיזוג או רכישה כדי להגדיל את יכולת הייצור, "כפי שעשינו עם ג'אז. אנו מתמקדים בזה אך איני יכול למסור לוח זמנים".

את הרבעון השני של השנה סגרה טאואר עם הכנסות של 60 מיליון דולר ולפי התחזית הנוכחית היא צופה לרשום הכנסות של 77-80 מיליון דולר ברבעון השלישי, אולם לפי האמירה של אלוונגר נראה כי ההכנסות יהיו גבוהות מ-78.5 מיליון דולר.

בכלל, שנה לאחר המיזוג עם ג'אז האמריקנית, בטאואר לא יכולים להיות מרוצים יותר. בסיוע ההתאוששות הכלכלית, החברה חתמה על 14 חוזים חדשים והתפוקה במפעליה עלתה ליותר מ-70% בממוצע, לעומת כ-45% בלבד בשיא המשבר. ההערכה היא כי תפוקת הייצור במפעל של ג'אז בארה"ב היא הגבוהה ביותר מבין מפעלי טאואר ועומדת על יותר מ-90%.

טאואר גייסה כ-5 מיליון דולר מקרן יורקוויל האמריקנית ו-21 מיליון דולר ממשקיעים מוסדיים בישראל. התשקיף שהגישה החברה מאפשר לה לגייס 40 מיליון דולר, כך שהחברה יכולה לגייס עוד כ-8 מיליון דולר מקרן יורקוויל מתוך סך של 25 מיליון דולר עליהם סיכמה עם הקרן ביולי השנה, כיוון שהיא כבר ניצלה את התשקיף לגייס כ-6 מיליון דולר בעבר. גורמים בטאואר מסרו ל"גלובס" כי אין בכוונת החברה לפרסם תשקיף נוסף בעתיד הנראה לעין, כך שהחברה תסתפק בגיוס 8 מיליון דולר נוספים מיורקוויל ותו לא.

אחת הנקודות הרגישות ביותר בטאואר, ואולי הרגישה מכולן, היא מצבה הפיננסי ומבנה החוב שלה. טאואר קיבלה בתקופת המשבר הזרמה של 40 מיליון דולר מהחברה האם, החברה לישראל, וחתמה על הסכם עם הבנקים הגדולים, פועלים ולאומי, לארגון מחדש של החוב שלה להם, המסתכם ב-400 מיליון דולר.

מתוך חוב זה, 200 מיליון דולר הומרו לשטרי הון הניתנים בתנאים מסוימים להמרה למניות. את יתרת החוב, בסך 200 מיליון דולר, טאואר צריכה להתחיל להחזיר החל מסוף 2011. גורמים בחברה ממשיכים לטעון כי איום המרת שטרי ההון למניות בידי הבנקים אינו רלוונטי, כיוון שה-SEC (רשות ני"ע בארה"ב) לא מכיר בנייר הערך הזה. חוב נוסף של טאואר הוא באג"ח בהיקף של 200 מיליון דולר. 100 מיליון דולר מתוכם הם באג"ח של ג'אז הניתנות להמרה בשער של 4 דולר למניה, רחוק מאוד מערך המניה כיום. 100 מיליון הדולרים האחרים ניתנים להמרה במחיר של 1.12 דולר למניה, כלומר בתוך הכסף.

את דבריו חתם אלוונגר בהצגת תמונה של חוזה מדינת ישראל, בנימין זאב הרצל, עם הכיתוב: "אם תרצו אין זו אגדה", ולאחר מכן החליף את התמונה בזו שלו ואמר: "רוב הדברים יכולים להתרחש. אם נשקיע את כל האנרגיה זה יכול לקרות. אם תרצו אין זו אגדה".

סמנכ"ל הכספים: "לא יהיו עוד הנפקות"

עם תום המצגת של אלוונגר, נפתח החלק המסעיר בכנס - שאלות ותשובות. המשתתפים בכנס ביקשו לדעת נתון אחד מרכזי: כמה מניות מחכות "בחוץ", כלומר כמה ני"ע ניתנים להמרה למניות ישנם בשוק ועד כמה כואב יכול להיות הדילול למשקיעים.

"יש 3 אפשרויות לדילול בטאואר", ענה שירזי למשקיעים. "הראשונה היא הנפקת מניות נוספות. אנחנו לא יכולים לעשות זאת כי אין לנו תשקיף חדש לאחר שמיצינו את התשקיף הקיים. אין שום תוכנית להכין תשקיף חדש ולכן לא יהיו עוד הנפקות. יש לנו מקורות כספיים מספיק יפים ואין צורך בהנפקות".

הנקודה השנייה אליה התייחס שירזי היא האג"ח והאופציות להמרה למניות, שפורטה לעיל. אולם לאחר מכן התפנה שירזי להתייחס לפרסום ב"גלובס" לפיו בנק הפועלים מתכנן להמיר את שטרי ההון למניות ולרשום רווח הון, מה שעשוי להוביל את בנק לאומי למהלך דומה. שירזי דחה את הדיווח מכל וכל.

"לא השתנה כלום בנושא שטרי ההון מאז 2006, אז חתמנו עם הבנקים לראשונה על המרת חוב לשטרי הון", אמר שירזי. "הבנקים עשו את זה כי הם רצו איזשהו פיצוי על מחיקת החוב. בינואר 2007 הגשנו תשקיף לרישום שטרי ההון הללו. ה-SEC דחה זאת ב-6 סבבים שונים ולא הצלחנו לאשר את התשקיף במשך שנה וחצי. ה-SEC אמר שהוא לא יודע מה זה שטרי הון. זה ישראבלוף. הוא ביקש הסברים ואמר שאם הבנקים מוכנים להיקרא כחתמים לצורך התשקיף אז הוא מוכן לדון בנושא".

"מה זה אומר להיות חתמים?", שאל והשיב, "להיות אחראים על כל העמודים בתשקיף ועל כל מה שנאמר שם. הבנקים לא יודעים לחתום על כך שהם מבינים את החברה לעומק ומוכנים להתחייב לכל הסיכונים וכו'. אין לבנקים שום סיבה שבעולם לשמש כחתמים בתשקיף הזה. זו הסיבה שקיבלנו מכתב מהבנקים שהם לא מוכנים לחתום על אחריות חיתומית וביקשו מאיתנו למשוך את התשקיף. המצב כרגע תקוע".