הפוליסה למנכ"ל עלתה להכשרה ביטוח בקנס של כחצי מיליון שקל

הפוליסה הוצאה לצורך רכישת מניות החברה מידי בעל השליטה, אלי אלעזרא, ונגנזה לאחר דרישת הפיקוח על הביטוח לאשרה כעסקת בעלי עניין ■ בתווך זכה טרמצ'י לבונוס חריג של 2 מיליון שקל

אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות ידין ענתבי, קנס את הכשרה חברה לביטוח ב-485 אלף שקל בשל דיווח בעייתי של החברה על הוצאת פוליסת ביטוח חיים חריגה ובעייתית למנכ"ל החברה, עופר טרמצ'י. הפרשה נחשפה ב"גלובס" בחודש שעבר.

כפי שפורסם ב"גלובס", הכשרה חברה לביטוח נאלצה לבטל את הפוליסה לטרמצ'י, בעקבות התערבות הפיקוח על הביטוח באוצר. הפוליסה המיטיבה מעבר לנהוג בשוק, הוצאה כבטוחה למתן הלוואה שקיבל טרמצ'י בבנק, לצורך רכישת מניות הכשרה ביטוח מידי בעל השליטה בחברה, אלי אלעזרא.

בחודש מאי רכשו טרמצ'י וסמנכ"לית הכספים של הכשרה ביטוח, אתי אלישקוב, 2.5% ממניות החברה מידי חברת אפרידר של אלעזרא, בסכום כולל של 5 מיליון שקל. כחלק מהביטחונות למימון הרכישה נדרש טרמצ'י להעמיד פוליסת ריסק לטובת הבנק המממן, ואולם פוליסה זו נעשתה, באופן חריג, ללא מילוי הצהרת בריאות. הפוליסה נמכרה לטרמצ'י בסמוך למועד העסקה.

מדובר בסוגיה חשובה, הגם שמבחינת האוצר הבעיה שהולידה את הענישה הייתה באופן הדיווח הלקוי, מאחר שעל מנת למזער סיכונים חברות הביטוח אינן נוהגות לבטח אנשים פרטיים ללא הצהרת בריאות. בשל נסיבות עסקת רכישת המניות שבגינה הוצאה הפוליסה, הורה האוצר לחברה להתייחס לעסקה כאל "עסקה חריגה שלבעל השליטה בחברה יש בה עניין אישי", ולהביא לאישורה באופן הנדרש. הפוליסה בה בוטח טרמצ'י הינה פוליסת פרט, ואיננה במסגרת פוליסה קבוצתית (שבה יש הקלות ניכרות בתהליך החיתום). מדובר במהלך חריג וקיימות פוליסות מעטות מעין אלו בענף הביטוח, כולל בהכשרה ביטוח עצמה.

במחצית הראשונה של אוגוסט הודיעה הכשרה ביטוח כי בעקבות פניית המפקח על הביטוח באוצר, ידין ענתבי, היא תפעל לאשר את הפוליסה בדיעבד כעסקת בעלי עניין, באסיפה כללית של בעלי המניות. אולם בחודש שעבר דיווחה החברה כי טרמצ'י ביטל את הפוליסה, ולפיכך לא נדרש אישור בעלי המניות. עסקת רכישת המניות הושלמה, וטרמצ'י קיבל את ההלוואה מהבנק לאחר שהצליח להעמיד בטחונות אחרים לשביעות רצון הבנק.

יש לציין כי בתווך, בסוף חודש אוגוסט האחרון, לאחר פניית הפיקוח על הביטוח ועם פרסום הדו"חות לרבעון השני, החליט דירקטוריון החברה, בראשות היו"ר ובעל השליטה אלעזרא, על מתן מענק מיוחד בהיקף 2 מיליון שקל למנכ"ל טרמצ'י. בנימוקים למתן הבונוס ציין הדירקטוריון כי על פי תנאי העסקתו, טרמצ'י אינו זכאי לבונוס עבור 2008, אך אישר את המענק "בגין תרומתו המשמעותית לחברה".

גורמים בכירים בהכשרה ביטוח טענו היום, כי הפוליסה ועצם הוצאתה אינן בעייתיות ונעשו במסגרת פעילות המותרת לחברה, כשהבעיה הייתה טמונה בפרוצדורת הדיווח והאישור בלבד. דובר הכשרה ביטוח מסר היום בתגובה כי "החברה מסרה דיווחיה בהתאם".

בחודש שעבר, בתגובה לפניית "גלובס" בנושא נמסר מהחברה כי "במסגרת הסמכויות והשיקולים העסקיים של החברה מאושרים ללקוחות מוסדיים ואחרים פוליסות ללא הצהרת בריאות, תוך לקיחת הסיכון והחשיפה בחשבון. בכל מקרה יודגש כי מנכ"ל החברה ביטל מרצונו ועל דעת עצמו את הפוליסה מבלי שנדרש או היה חייב לעשות כן".