שפיר הנדסה בדרך לזכייה במכרז ענק של 1.2 מיליארד שקל

מדובר במכרז לסלילת כביש עוקף קריות ■ בשבועות הקרובים תכריז החברה הלאומית לדרכים על הזוכה במכרז, הנחשב לפרויקט התקציבי הגדול ביותר כיום בענף התחבורה

חברת התשתיות שפיר הנדסה, שבשליטת משפחת שפירא, מובילה במכרז הענק לסלילת כביש עוקף קריות בהיקף כספי הנאמד בכ-1.2 מיליארד שקל. כך נודע ל"גלובס". בשבועות הקרובים צפויה החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה), בניהולו של אלכס ויז'ניצר, להכריז על הזוכה במכרז, הנחשב לפרויקט התקציבי הגדול ביותר כיום בענף התחבורה.

באחרונה הפסידה שפיר לשיכון ובינוי במכרז לאחזקת כבישי מע"צ בצפון בהיקף של 1.3 מיליארד שקל, אך העובדה ששפיר מובילה במכרז אינה מפתיעה מאחר והיא ידועה בהצעותיה האגרסיביות במכרזי התשתיות.

יחד עם זאת, בענף התחבורה ממתינים לראות האם במידה ושפיר תזכה במכרז עשויות להיות לכך השלכות לגבי הסגירה פיננסית לפרויקט כביש רוחב 531 בו זכתה החברה. בשפיר אומרים כי החברה נערכה לכך מראש ולא תהיה בעיה לממן את שני הפרויקטים במקביל.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", בחודש שעבר ניגשו כל 4 חברות התשתית הגדולות במשק: סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי, דניה סיבוס בשיתוף גילי יואל ועזריה, אשטרום ושפיר הנדסה למכרז לסלילת כביש עוקף קריות.

היקפו הכספי נאמד בכ-1.9 מיליארד שקל, מתוך כך המכרז הנוכחי מתייחס לעבודות קבלניות בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל, והיתרה מיועדת להפקעות, פיצויים לבעלי הקרקע, אחזקה וכו'.

במע"צ הביעו שביעות רצון ממספר המתמודדות במכרז, ולאחר בחירת הזוכה העבודות אמורות להתחיל כבר בסוף 2009.

כביש עוקף קריות יהווה חלופה נטולת רמזורים לכביש שדרות ההסתדרות (כביש מס' 4) הסואן, בקטע שבין עכו לצומת הצ'ק-פוסט. הכביש מתוכנן להיסלל לאורך 14 ק"מ, בין צומת כרי נעמן (דרומית לעכו) לבין דרך הקישון, ויכלול בניית 5 מחלפים ויכלול שלושה נתיבים מהירים לכל כיוון.

כאמור, בענף התחבורה מעריכים כי במידה ושפיר תוכרז כזוכה במכרז עשויות להיות לכך השלכות לגבי מכרז כביש 531, וזאת לנוכח הקשיים במו"מ לסגירה פיננסית בין שפיר למדינה. מקורבים לשפיר אמרו בתגובה כי "אין קשר בין הפרויקטים. לחברה לא תהיה בעיה לממן אותם במקביל. זכייה אפשרית בעוקף קריות רק תשפר את היכולת להגיע לסגירה פיננסית ב-531".

כפי שפורסם ב"גלובס", שפיר ביקשה מהמדינה ארכה של שלושה חודשים בניסיון להגיע לסגירה פיננסית, וזאת לאור התייקרות עלויות המימון בשל המשבר העולמי. ההצעה של שפיר במכרז בגובה של 1.8 מיליארד שקל (בניכוי מענק הקמה) הייתה מאוד אגרסיבית ובעבר דרשה ממנה המדינה הבהרות בנושא.

מחשש ששפיר לא תצליח להגיע לסגירה פיננסית, ביקשה המדינה מדניה סיבוס, שסיימה שנייה במכרז, להאריך את תוקף הערבות שהפקידה.

ל"גלובס" נודע עוד כי משרד האוצר ביקש מאחרונה מדניה להאריך את הערבות שהפקידה בחודש נוסף, וזאת עד שיוכרע גורל המו"מ עם שפיר. למרות הבעיות באפריקה ישראל, דניה האריכה את הערבות במטרה לשמור על סיכוייה לזכות בפרויקט.

יצוין כי שפיר, שהפכה לחברת התשתיות הגדולה בארץ, חשופה כיום למספר רב באופן של פרויקטים, ובהם כריית המנהרות בקו המהיר לירושלים בהיקף של 1.6 מיליארד שקל, כביש 531, בניית הנתיב המהיר לתל אביב (ממומן מהונה העצמי של שפיר בשל מחלוקת בין הגופים הממנים למדינה) והנחת מערכת חלוקת הגז הטבעי באזור המרכז. במקביל, שפיר מתמודדות כיום במכרזים להקמת מתקני ההתפלה בנחל שורק ובאשדוד, במכרז התרמו-סולארי באשלים וכפי שפורסם ב"גלובס" גם במכרז להרחבת נמל חיל הים בחיפה.

לצד הרחבת פעילות התשתית, קבוצת שפיר מתמודדת כיום עם השקעה בעיתית יותר בתחום הנדל"ן במזרח אירופה. חברת הבת, שפיר פרויקטים הודיעה אתמול לבעלי האג"ח שלה כי כדי לעמוד בהתחייבויותיה היא זקוקה לפריסת חובות חדשה. החברה הציעה למחזיקי האג"ח לנהל מו"מ לפריסת חובות עד אפריל 2010.

סך התחייבויותיה מגיע לכ-312 מיליון שקל, כשהתחייבויות האג"ח מהוות כ-120 מיליון שקל. יתר החובות העיקריים הם הלוואות בנקים בהיקף של 98 מיליון שקל, והלוואות בעלים של כ-37 מיליון שקל נוספים.

מקורבים לשפיר אמרו היום כי פעילות הנדל"ן מרוכזת בחברה נפרדת, ולא תהיה לה כל השפעה על הפעילות בתחום התשתיות שהיא המרכזית בקבוצה.

בחברה הלאומית לדרכים סרבו להתייחס. מהחברה נמסר כי היא אינה מגיבה לנושאים המצויים בהליך מכרזי.