בדיקת "גלובס": האם המבצעים של רשתות הפארם משתלמים?

רשתות הפארם משקיעות הון בפרסום מבצעים, אך מי שגר קרוב לרשת רמי לוי ייהנה שם לרוב ממחירים נמוכים יותר גם ללא מבצע ■ עם זאת, בהשוואה לשופרסל דיל ולמגה בול - מחירי המבצע של הפארמים לרוב אטרקטיביים

איפה לקנות מוצרי פארם - ברשתות הפארם, המציעות מבצעים מתוקשרים היטב, או ברשתות המזון, במיוחד אלה המוזלות? עבור רבים משמשות רשתות הפארם הגדולות מוקד עלייה לרגל - לא מעט בזכות פרסומים אינטנסיביים ונרחבים של שלל מבצעים מתחלפים בעיתונות הארצית של סוף השבוע, כמעט מדי שבוע, בקנייה שחלק גדול ממנה סובב סביב אותם מבצעים (המובלטים במדבקות שונות בחנות).

מנגד, אי-אפשר לומר כי מדפי המוצרים המקבילים ברשתות השיווק נותרים מיותמים: "עם הזמן אנשים לומדים כי גם את הדברים האלה קונים איפה שזול ולא בהכרח איפה שכיף", אומר גורם בענף. "התנאים של רשתות השיווק, כמו שכירות במקומות זולים יותר ולא במרכזי קניות צפופים, מאפשרת לפעמים הוזלות משמעותיות גם בנישה הזאת".

בדיוק את המבצעים האלה יצאנו לבדוק בשתי רשתות הפארם המובילות - סופר-פארם וניו-פארם - בהשוואה לרשתות המוזלות שופרסל דיל, מגה בול ורמי לוי שיווק השקמה, במחירים רגילים שאינם בהכרח מוגדרים כמחירי מבצע.

ההשוואה נערכה בסניפי הרשתות במודיעין וסביבתה: ניו-פארם מודיעין סנטר; סופר-פארם, שופרסל דיל ומגה בול בישפרו סנטר וסניף רמי לוי בצומת שילת הסמוך.

מסקנה 1: הערנות משתלמת

השוואת המחירים שערך "גלובס" אינה מניבה מסקנה חד-משמעית בזכותם או בגנותם של מחירי המבצעים בפארמים השונים. כדאיותם של חלק מהמבצעים הוכחה - בסופר-פארם, במקרה הזה, ב-6 מתוך 10 מוצרים שנדגמו ובניו-פארם מעט פחות - ובמקרים אחרים נמצאו מחירים נמוכים יותר ברשתות אחרות.

כך, למשל, רביעיית מגבוני האגיז שנמכרת בסופר-פארם במחיר מבצע של 28 שקל - נמכרת בפחות ברשתות מגה בול ובשיווק השקמה (25.10 שקל במגה בול); קרם ידיים פנג'ל קלאסיק, הנמנה אף הוא עם עשרות מוצרים במחיר 10 שקל בניו-פארם - נמכר בכל הרשתות הנבדקות במחיר נמוך יותר (מוביל רמי לוי - 6.1 שקלים).

גם כאשר המחיר הנמוך אכן היה מחיר המבצע, לא תמיד נרשם פער רב בינו ובין מחיר רגיל של אותו המוצר ברשתות השיווק - ולעתים הוא היה זהה לו, מה שמעורר תהייה לגבי הפרשים משמעותיים יותר כאשר המוצר המבוקש אינו מוצע במבצע אלא נמכר במחירו המלא ברשתות הפארם.

לכן, ערנות היא שם המשחק: אם אתם נוהגים לרכוש מוצרים מסוימים, כדאי להכיר את מחיריהם ברשת שבה אתם נוהגים לערוך ממילא את קניותיכם ה"רגילות" - וכך תוכלו, פחות או יותר, לאמוד את המחיר ביחס למתחרים הרציניים ולא רק בהשוואה למחיר המלא בחנות.

מסקנה 2: אין תחרות למגוון בפארמים

בניית סל מוצרים אחיד להשוואה בין הרשתות לא היתה דבר קל: קשה למצוא מוצרים המשווקים על מדפיהן של כל הרשתות, בלי יוצא מן הכלל, וכך גם אם אתה חובב גדול של מוצרי דוקטור פישר למשל - תופתע אולי לגלות כי השמפו מתוצרת החברה אינו בר-השגה בחלק מהן - וזו רק דוגמה אחת מני רבות.

הדבר בולט במיוחד ברשתות השכונתיות, מגה בעיר ושופרסל שלי, הממוקמות בלב שכונות על שטח מצומצם יותר - ובהתאם, מקדישות מטראז' צנוע יותר של מדפים לאגף הטואלטיקה, המתורגם להרבה פחות מוצרים. גם מחיריהן של רשתות אלה, המוגדרות במכוון כיקרות יותר, לא נתנו "פייט" טוב למה שמציעים ברשתות הפארם - לפחות ביחס למה שניתן למצוא בזירת הרשתות המוזלות.

בדבר אחד אין ספק: מי שמחפש את חוויית הקנייה - הניחוחות, המגוון המרשים, החשיפה למוצרים מוכרים יותר ופחות, וכמובן הקרבה למוצרי קוסמטיקה וקוסמטיקה עילית המשלימים את הקנייה ואינם נמכרים ברשתות השיווק - ימצא אותן ברשתות המתמחות בזה בדיוק, לפעמים במחיר מצויין.

מסקנה 3: פער של עד 40% לטובת רמי לוי

על רקע הרשתות בהן ערכנו את ההשוואה, מתבלטת לטובה רשת רמי לוי שיווק השקמה. מבין 20 המוצרים שנכנסו להשוואה, ב-12 מן המקרים הוצע מחיר נמוך יותר, וגם כשהשורה התחתונה לא נזקפה לזכותו - פעמים רבות עמד ההפרש על עשרות אגורות בלבד.

לוי עצמו טוען כי אין זה במקרה: "אנחנו דואגים להשוות מחירי מבצעים למחירים שלנו, כחלק מההבטחה לצרכן לסל זול יותר".

בהרבה מקרים זה אכן עובד, אולם נראה כי חלק מהמחירים נמוכים ללא תלות במצע מתחרה - שכן הפערים שנמצאו מגיעים עד 40% לטובת שיווק השקמה (לדוגמה: שמפו אלביב - 19.90 כמחיר רגיל, לעומת מחיר מבצע של 28 שקל בניו-פארם).

תגובות

* סופר-פארם: "אנו שמים דגש על חווית הקנייה, השירות והמגוון הרחב, ועושים כל מאמץ שגם סל הקנייה יהיה כדאי ומשתלם. מאוד משמח להיווכח כי מאמצינו נושאים פרי".

* ניו-פארם: "סקר זה מוכיח כי מוצרי טואלטיקה לא בהכרח משתלם לרכוש ברשתות המזון. רשתות הפארם הן אלטרנטיבה טובה לצרכן הישראלי לרכישת מוצרי טואלטיקה במחירים הזולים ביותר בשוק, וזאת בשל המבצעים האגרסיביים שעורכות באופן תמידי רשתות הפארם. במסגרת מדיניות ניו-פארם, יוצאת הרשת מדי שבוע במבצעים תחרותיים בכל המחלקות שבהן היא פועלת, תוך כדי מאמץ להיות רשת הפארם האטרקטיבית ביותר. ניו-פארם ממליצה לצרכן לבדוק את מחירי השוק בכל עת".

* מגה בול: "אנחנו ממשיכים לקיים את הבטחתנו ולהציע ללקוחותינו את הסל הזול ביותר באופן קבוע, גם בתחום מוצרי הפארם".

* שופרסל: "שופרסל דיל מציעה את הסל הזול ביותר לאורך זמן ובהתייחס למאות פריטים".

11