כלל ודש ממשיכות להוביל במסלול כללי בין קופות הגמל הגדולות

השתיים זוכות בחודש אוגוסט בדירוג a ■ מגדל ביטוח שומרת על הבכורה בין הגופים הקטנים ■ קרנות ההשתלמות של דש מובילות, ביחד עם קרנות אלטשולר שחם, עם דירוג a

חודש אוגוסט בענף קופות הגמל סימל סופה של שנת משבר. באוגוסט 2008 עמדו נכסי הענף על 264 מיליארד שקל, ובסוף חודש אוגוסט האחרון הם שבו לרף זה ואף חצו אותו במעט, עם 265 מיליארד שקל.

סממן נוסף המעיד על "חזרה לשגרה" בקרב העמיתים הוא קצב ההעברות לקופות המסלוליות. מנתוני האוצר עולה כי ההעברות לקופות המסלוליות הלכו והתמתנו בשנה החולפת, ככל שהשווקים התאוששו. כך למשל בעוד שהצבירה בקופות האג"ח עמדה בשיא המשבר - בחודשים ספטמבר עד דצמבר 2008 - על מעל למיליארד שקל, ברבעון הראשון של השנה ירדו הצבירות ל-736 מיליון שקל. בין אפריל לאוגוסט הסתכמו הצבירות בקופות האג"ח ב-307.6 מיליון שקל בלבד. כעת מנוהלים בקופות האג"ח רק 7.8 מיליארד שקל, 3% מסך נכסי הענף בלבד.

המצב מובהק יותר בקופות השקליות, בהן נותרו 7.3 מיליארד שקל. היקף הצבירות שם עמד ברבעון האחרון של השנה שעברה על 6.3 מיליארד שקל, ברבעון הראשון של השנה כבר ירד ל-1.8 מיליארד שקל, ומחודש אפריל ועד סוף אוגוסט נפדו מהקופות השקליות כ-2.8 מיליארד שקל.

הכספים ברובם מנותבים לקופות הכלליות, שם הסתכמו הצבירות מחודש אפריל ועד סוף אוגוסט ב-2.2 מיליארד שקל.

אלטשולר שחם מובילה בקופות האג"ח

הדירוג הנוכחי מתייחס לביצועי המנהלים בין ספטמבר 2006 לאוגוסט 2009.

בדירוג אוגוסט, במסלול הכללי - בו 92.5% מנכסי הענף - שומרות קופות דש וכלל על הדירוג הגבוה ביותר - aa. קרנות ההשתלמות של דש מובילות, ביחד עם קרנות אלטשולר שחם, עם דירוג a. קופות דש מנוהלות על ידי אורן חנוכה, וקופות כלל על ידי דן פנחסי.

מבין המנהלים הקטנים בולטות קופות מגדל ביטוח, שאת השקעותיהן מנהלת ענת לוין, עם דירוג aa.

אנו מציגים גם את מסלול האג"ח, בו בולטות קופות אלטשולר שחם, שבניהול יאיר לוינשטיין, עם דירוג aa. קופות מגדל שוקי הון וקרנות אקסלנס זוכות לדירוג a, כאשר אקסלנס גם מדורגת A בדירוג האינטראקטיבי. מבין המנהלים הקטנים גם אינפיניטי, שבניהול אמיר איל, מדורגת ב-a.

כך דירגנו

S&P מעלות מציעה שני סוגי דירוגים ששמים דגש על אופן ניהול ההשקעות ולא רק על הביצועים. הדירוגים מפורסמים בסולמות שונים: דירוג על בסיס מידע פומבי ומידע שמתקבל מהקופות, ומופיע על סולם aaafr-bfr, ודירוג אינטראקטיבי על בסיס ראיונות עם מנהלי הקופות שבחרו להיחשף וליצור שקיפות על פעילותן, תמורת תשלום, ומוצג על סולם AAAfr-Bfr.

הדירוג ניתן לקופות על פי מסלולי ההשקעה, ועל בסיס 36 חודשים אחרונים. דירוג "גלובס"-מעלות לחברות המנהלות, משקלל את דירוגי הקופות שמנהלת כל חברה בכל מסלול. הדירוג מושפע מגודל הקופות, ומתייחס לסך הנכסים המנוהלים בשתי קבוצות גודל - עד 3 מיליארד שקל ומעל לרף זה.

S&P מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל, ואינה מאמתת את נכונותו או שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינוי במידע המתקבל או מסיבות אחרות, ואין לראות בדירוג משום הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקופה כלשהי.

למידע נוסף: www.maalot-funds.co.il

ענבל פולק, מנהלת תחום דירוג נכסים מנוהלים, S&P מעלות

22