ברקליס: פישר יעלה את הריבית בשבוע הבא; לידר: הריבית תיוותר על כנה

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, מעריך כי עליית מחירי הדיור תימשך בחודשים הקרובים, אך תתמתן ב-2010 ■ צופה אינפלציה מצטברת שלילית של כ-0.5% בחצי שנה הקרובה

מדד ספטמבר הפתיע בירידה של 0.3%, וזאת למרות המשך עלייה בסעיף הדיור. ירידה מפתיעה זו תומכת בעמדת הנגיד ותוביל לכך שהריבית תישאר ללא שינוי בסוף החודש. כך סבור רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, בסקירתו השבועית. מנגד, כלכלני בנק ההשקעות הבריטי ברקליס מעריכים שבנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.25% בשבוע הבא, לרמה של 1%.

גוזלן מעריך כי עליית מחירי הדיור תימשך בחודשים הקרובים, אך תתמתן ב-2010. כמו כן, הוא צופה אינפלציה מצטברת שלילית של כ-0.5% בחצי שנה הקרובה ושל כ-1.5% ב-12 החודשים הבאים. לדבריו, "אינפלציה מתונה, גירעון נמוך מהצפוי ב-2009 וב-2010 והפנמה כי בנק ישראל ירסן בהדרגה ולא באגרסיביות תומכים בירידת התשואות לט"א".

בהתייחסו למדיניות הפיסקלית, גוזלן אומר כי הכנסות גבוהות מהצפוי, בהשפעת העלאות המיסים, והתאוששות מהירה מהצפוי במשק במקביל לתת ביצוע בצד ההוצאות צפויים להוביל לגירעון של כ-5% תוצר ב-2009. "צמיחה חיובית של 2%-2.5% ב-2010 מעמידה את השגת יעד ההכנסות באור סביר למדי. הגירעון בשנה זו צפוי לעמוד על כ-4.5% תוצר, כך שצורכי הגיוס המקומיים צפויים לקטון בכ-10 מיליארד שקל ביחס ל 2009", כותב הכלכלן.

לבסוף, מתייחס גוזלן לעות הדו"חות לרבעון השלישי, ואומר כי דו"חות חיוביים לרבעון זה מובילים לאופטימיות "בנוגע לקצב הצמיחה הגלובלי. עונת הדו"חות צפויה להיות חיובית בסך הכל ולשקף למעשה את העלאת תחזית הצמיחה העולמית שנעשתה בחודשים האחרונים. סימן השאלה לגבי הצמיחה בשלבים המתקדמים של 2010 נותר בעינו, אך ניראה כי כרגע סוגיה זו אינה מעסיקה את השווקים. האופטימיות בשוקי המניות מייצרת לחץ לעליית התשואות הממשלתיות לט"א, אך אנו מעריכים כי עלייה זו מוגבלת בעוצמתה", מסכם הכלכלן.