מחפשים השקעה? "גלובס" מציג שלושה יזמים עם פוטנציאל

נדב שרייבום, מומחה לרפואה סינית, רקח תערובת צמחים המסייעת לחולי לוקמיה ■ אלישבע צור, מעצבת לעשירון העליון, רוצה לרדת אל העם ■ אריק מלמד ונדב כנרי חולמים לשווק עוף אורגני טרי

"חשוב לי שהמשקיע לא ישאיר אותי לנהל לבד": אלישבע צור, מוכנה להציע מוניטין, כישורים, ואחוזים בחברה, אם רק יסייע לה "לפנות לפלחי שוק נוספים"

חדרי ילדים מעוצבים

היזמת: אלישבע צור, מעצבת

פעילות: מעצבת טקסטיל תינוקות וחדרי ילדים לעשירון העליון

השאיפה: לפנות לעשירונים נוספים, נמוכים יותר

סכום ההשקעה הנדרש: כ-300 אלף דולר

אלישבע צור (59), מעצבת טקסטיל תינוקות וחדרי ילדים לעשירון העליון, מעוניינת לפנות לעשירונים נוספים, נמוכים יותר. "לשם כך", היא אומרת, "אני זקוקה למשקיע עם מיליון שקל וערך מוסף בשיווק ובמיתוג". השאיפה, לדבריה, היא לייצר ליין מוצרים זול יותר מליין המוצרים שנמכר היום בחנות שבבעלותה בהרצליה-פיתוח. "אחרי 30 שנה בתחום, אני חושבת שהגיע הזמן לגוון ולפנות לפלחי שוק נוספים", היא אומרת.

*למה מיליון שקל?

"ליין מוצרים זול יותר דורש פס ייצור נפרד, וזה כרוך בעלויות".

*מה תתני למשקיע בתמורה?

"את המוניטין, את הידע ואת הכישורים שלי, וכמובן - גם אחוזים בחברה".

*תוותרי על השליטה?

"לא הייתי רוצה לוותר על השליטה".

*באיזה מצב נמצא העסק שלך כיום? למה הוא אטרקטיבי לדעתך למשקיע?

"לעסק יש חוג לקוחות מצומצם אך נאמן, שמוכן לשלם גם 20 ו-60 אלף שקל לחדר ילדים. העסק מרוויח יפה. העסק אטרקטיבי כי יש לו פוטנציאל התרחבות ומוניטין טובים, וכי מחזור המכירות שלו יפה".

*האם היית מעדיפה אישה כמשקיעה?

"לאישה יש מטבע הדברים יתרון בתחום התינוקות והילדים, אבל זה לא ממש משנה לי. מה שחשוב לי הוא שהמשקיע לא ישאיר אותי לנהל לבד את כל האופרציה החדשה שתוקם. אני רוצה לעצב וליצור, ופחות לנהל".

"מחפשים משקיע שלא יתערב בניהול השוטף": "אורגני אקספרס" מאמינה, כי אחוזים מהמכירות ב"שוק עם פוטנציאל אדיר" מספיקים כדי למשוך משקיע גדול

עוף אורגני טרי

היזמים: אריק מלמד ונדב כנרי, בעלי חברת "אורגני אקספרס"

פעילות החברה: שיווק תוצרת חקלאית אורגנית ישירות מהמגדלים אל הצרכן הסופי באמצעות האינטרנט

השאיפה: להיכנס לשוק עם מאסה גדולה של עופות אורגניים טריים במחיר שפוי לצרכן

סכום ההשקעה הנדרש: 200 אלף דולר

200 אלף דולר. זה הסכום שאריק מלמד (46) ונדב כנרי (45) רוצים לגייס ממשקיע פרטי או מוסדי בתמורה לאחוזים ממכירות עתידיות. כנרי, מגדל ירקות אורגניים, ומלמד, מגדל עופות אורגניים וסגן אלוף במילואים, הקימו בתחילת השנה את "אורגני אקספרס", חברה לשיווק תוצרת חקלאית אורגנית ישירות מהמגדלים אל הצרכן הסופי באמצעות האינטרנט (www.organicex.co.il).

בין המוצרים הרבים המוצעים באתר ומגיעים לבית הלקוח תוך 24 שעות בימי החלוקה, נמנה גם עוף קפוא אורגני נקי מהורמונים ומאנטיביוטיקה. "שוק העוף האורגני הוא שוק עם פוטנציאל אדיר שטרם מוצה", אומרים השניים, "ובדיוק בשל כך אנחנו רוצים להגדיל את היקף הפעילות שלנו בתחום גידול ושיווק העופות האורגניים. לשם כך, דרוש לנו משקיע שיזרים לטובת העניין 200 אלף דולר. השאיפה שלנו היא להיכנס לשוק עם מאסה גדולה של עופות אורגניים טריים במחיר שפוי לצרכן".

*איזה סוג משקיע אתם מחפשים?

"אנחנו מחפשים משקיע שמתעניין באוכל אורגני ואין לו כוונות להתערב בניהול השוטף של העסק. יש כמה וכמה שחקנים גדולים שעשויים להתאים לנו מאוד כמו משחטות, בגלל שהן מבינות הכי טוב בעופות ובגלל יכולות השינוע שלהן. לא רק הכסף חשוב כאן, אלא גם הערך המוסף של המשקיע".

*מה תיתנו למשקיע בתמורה?

"אחוזים מהמכירות ולא מהחברה, כי אנחנו לא רוצים שותפים בחברה. אם זה לא ילך, נגייס כסף מהבנק".

*אם משקיע ידרוש את השליטה בחברה?

"זה לא פתוח למשא-ומתן בשלב זה".

*עד כמה המיזם אטרקטיבי למשקיע?

"אטרקטיבי מאוד. שוק העוף האורגני - כחלק ממגמת הבריאות העולמית - הוא אחד השווקים שצומחים הכי מהר בארץ, ועדיין, כאמור, לא דגדג את הפוטנציאל האדיר שלו. השוק מציע היום לצרכנים רק עופות אורגניים קפואים במחירים אסטרונומיים. הרעיון שלנו הוא להיכנס לשוק עם מאסה של עופות אורגניים טריים במחירים סבירים ושווים לכל נפש. בבדיקה כלכלית שעשינו ראינו שזה יכול להיות עסק רווחי מאוד: אם נעבוד על כמויות גדולות של עופות, המרווחים יכולים להיות די גבוהים, משהו כמו 16 שקל רווח לעוף שיימכר לצרכן ב-40 שקל לקילו".

"פתוח למו"מ על השליטה": נדב שרייבום מוכן לתת למשקיע אחוזים במיזם שלו. אבל גם חשוב לו לשמור על הבייבי שלו: "יש לי סיפוק אדיר"

צמחים נגד סרטן

היזם: נדב שרייבום, מטפל אלטרנטיבי ומומחה לרפואה סינית

פעילות: תערובת צמחים המסייעת לחולי לוקמיה מסוג CLL (כרוניק לימפוציטיק לוקמיה)

השאיפה: לממן שנת עבודה אחת במעבדה, כדי לקבל גושפנקא רשמית ליעילות התכשיר

סכום ההשקעה הנדרש: 200 אלף דולר

200 אלף דולר זה גם הסכום שנדב שרייבום, מטפל אלטרנטיבי ומומחה לרפואה סינית, רוצה לגייס בתמורה לאחוזים במיזם שלו: צמח נגד סרטן.

"זה הסכום שאני צריך כדי לממן שנת עבודה אחת במעבדה", הוא אומר.

שרייבום (43) טוען שרקח תערובת צמחים המסייעת בשש השנים האחרונות לחולי לוקמיה מסוג CLL (כרוניק לימפוציטיק לוקמיה). אולם, כדי לקבל את הגושפנקא הרשמית ליעילות התכשיר, נדרשים ניסויים בבעלי-חיים, ו"זה", לדבריו, "עסק יקר. עד כה טיפלתי ב-30 חולי סרטן, 20 מהם הגיבו טוב לתכשיר. התוצאות טובות יותר מחלומותיי הוורודים ביותר", הוא אומר.

התכשיר מיוצר כיום על-ידי שתי חברות לייצור מוצרים טבעיים: "ראן צמחים" ו"זן צמחים", ונמכר במחיר של 200-500 שקל למוצר. שרייבום לא רואה מזה שקל, לפחות לא באופן ישיר.

"החברות מייצרות את המוצר לפי המרשם שלי, משווקות ונהנות מההכנסות. אני לא מקבל אחוזים ממכירת המוצר, כי זה יכול לשבש את הלך המחשבה שלי. אני רוצה לשמור על האובייקטיביות שלי כמטפל. הרווח שלי הוא עקיף: מגיעים לקליניקה שלי מטופלים שקנו או שמעו על התכשיר".

*איזה סוג משקיע אתה מחפש?

"מישהו שהנושא ידבר אל לבו".

*באילו אפיקים אתה מחפש אותו?

"עד כה נפגשתי עם כמה אנג'לים. זה נמצא בגישושים ראשונים".

*אתה מוכן לוותר על השליטה במיזם?

"אני לא רוצה לאבד את השליטה. נושא זה מדיר שינה מעיניי כבר שש שנים ולא הייתי רוצה לוותר עליו. לא מתוך גרידיות. זה הבייבי שלי, אני מתרגש ממנו, ויש לי סיפוק אדיר שאני מצליח להקל על כאבם של חולים. עם זאת, אני פתוח למשא-ומתן.

"תראי, אני בן-אדם שקוטף צמחים ולא איש-עסקים. אני מטפל וקלינאי במקצועי, ודבר אחד ברור לי - אם אני זה שינהל את המשא-ומתן, זה לא יהיה טוב עבורי. אני מתייעץ עם אנשים שמבינים בזה".

*מה שווי המיזם נכון להיום?

"שווי הפרויקט שלי נכון להיום, לפני שלב הניסוי בבעלי-חיים ורישום פטנט, הוא כ-2 מיליון דולר".

*האם אפשר לרשום פטנט על התכשיר שלך?

"אי-אפשר לרשום פטנט על צמחים, רק על חומרים פעילים בצמחים, וזה מה שאני עושה. אני נמצא בתהליך הגשת בקשה לרישום פטנט בארה"ב ובאירופה".

*איך הרפואה הקונבנציונאלית מתייחסת לתכשיר?

"יש רופאים שפתוחים ומפנים חולים בצורה גלויה, ויש רופאים שמתנגדים בצורה גלויה".

*יש הרבה שרלטנים בתחום. איך משקיע יכול להיות בטוח בעצמו?

"הוא תמיד יוכל להתייעץ עם מומחים שמבינים בזה, וכמובן להתרשם ממני ואז לקחת החלטה".