פישר: "מטבעות השווקים המתעוררים יתחזקו על חשבון הדולר"

"אך, התהליך הזה לא יתרחש ביום אחד" אומר נגיד בנק ישראל באירוע לציון שבע-עשרה שנים לכינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לסין ומוסיף "הנגיד הסיני מודאג מהיחלשותו של הדולר וקורא ליצירת מטבע בינלאומי חדש"

במסגרת אירוע לציון שבע-עשרה שנים לכינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לסין, ושישים שנה לכינונה של הרפובליקה העממית של סין אמר הערב (ב') נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר: "התהליך הזה לא יתרחש ביום אחד, אך עם הזמן, מקומם של מטבעות השווקים המתעוררים ילך ויתחזק על חשבון הדולר".

לדבריו "אחת מתוצאות המשבר הנוכחי האצת התהליכים שהחלו לפני מספר שנים ה-G20 , הכולל את סין, הודו, רוסיה ועוד החליף את ה-G7. המדינות המתעוררות לוקחות חלק הולך וגדל בארגונים הכלכליים הבינלאומיים. השינויים האלה מתרחשים במהירות".

"נגיד הבנק המרכזי של של סין (PBOC) מודאג מהיחלשותו של הדולר וקורא ליצירת מטבע בינלאומי חדש. התהליך הזה לא יתרחש ביום אחד, אך עם הזמן, מקומם של מטבעות השווקים המתעוררים ילך ויתחזק על חשבון הדולר".

"על פי תוכנית 12-5 שנים: סין מתכננת להפוך למדינה המבוססת יותר על אנרגיה ירוקה ופחות על נפט ופחם".

"עברנו את רוב המשבר בצורה טובה, כשההשפעה על האבטלה קטנה יחסית, על אף ששיעור אבטלה של 8% הוא עדיין גבוה", אמר פישר על הכלכלה הישראלית.

"הכלכלה הסינית צמחה בקצב שנתי של 10% במשך 29 שנים. כלומר הכלכלה הסינית גדלה פי 16 בפחות מ-30 שנה. קשה להאמין למספר הזה אלא אם כן נוסעים לשם".
נכון לעכשיו קצב הצמיחה של סין נשמר על 8% על אף המשבר הפיננסי. סין מאמינה כי עליה לשמור על מצב זה. לסין יש עודף מסחרי של 360 מיליארד דולר והיא היצואנית הגדולה ביותר בעולם. האינפלציה היא שלילית כ-1% - בשנה הנוכחית, ועל פי כל הפרמטרים היא הצליחה להמשיך ולצמוח".

בהתייחסו לאופן בו יצאה סין מהמשבר הנוכחי, אמר פישר: "ובכן בנובמבר 2008 היא הכריזה על חבילת תמריצים של 4 טריליון רנמינבי (586 מיליארד דולר) המהווה כ-10% מהתמ"ג ומושקע בעיקר בתשתיות".

בארוע השתתפו גם בכירים בבנק ישראל, שר התקשורת של סין, וונג צ'ן. פרופסור גדי אריאב ופרופסור אהרון שי מאוניברסיטת תל-אביב.