ירידה באבטלה לראשונה מתחילת המשבר: 7.6% באוגוסט

לפי נתוני הלמ"ס, ב-12 החודשים האחרונים הצטרפו יותר מ-46 אלף עובדים למעגל האבטלה ■ ביולי עמד שיעור הבלתי המועסקים במשק על 7.7%

לראשונה מאז פרוץ משבר הכלכלי, שיעור האבטלה יורד. שיעור הבלתי מועסקים במשק ירד בחודש אוגוסט לרמה של 7.6% מכוח העבודה, שהם כ-228 אלף מובטלים - כך מדווחת היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

לפיכך, ב-12 החודשים האחרונים (ספטמבר 2008-אוגוסט 2009) הצטרפו למעגל האבטלה כ-46 אלף עובדים.

כמו כן, הלמ"ס עדכנה אחורנית את הנתונים לגבי החודשים יוני ויולי 2009: ביוני 2009 עמד שיעור הבלתי המועסקים על 7.8% וביולי על 7.7% (לעומת 7.9% בשני החודשים הללו כפי שפורסם קודם).

מהנתונים עולה בבירור כי שיעור האבטלה במשק החל לגדול באוגוסט אשתקד בקצב מהיר, אז עמד על כ-6%, ובחודשים אפריל-מאי 2009 הגיע לרמה של 7.9%, אז התייצב ומחודש יוני החל לרדת שוב.

נזכיר עוד כי בתחילת המשבר היו במשק רק 179 אלף מובטלים, כאשר מספר הבלתי מועסקים עמד בספטמבר 2008 על כ-182 אלף, ובאוגוסט האחרון הגיע לכ-230 אלף.

למרות שמדובר בשיעור אבטלה גבוה, בראייה השוואתית ניכר כי המשבר הכלכלי העולמי פגע בשווקי העובדה במדינות המפותחות הרבה יותר קשה לעומת ישראל: לפי נתונים מעודכנים של ה-OECD, שיעור הבלתי מועסקים במדינות המפותחות עמד באוגוסט 2009 על 8.5%, באיחוד האירופי על 9% ובארצות-הברית על כ-9.5%.

על-פי התחזיות של בנק ישראל, שיעור האבטלה בסוף השנה צפוי לעמוד על 8.5% (כ-255 אלף מובטלים), קרי צפויה תוספת של כ-15 אלף מובטלים נוספים, אך ייתכן כי בעקבות עדכון הנתונים האחרונים ישנה בנק ישראל את תחזיותיו, הן לגבי האבטלה והן לגבי הצמיחה.

"מדובר בנתונים מעודדים, המאששים את האינדיקציות החיוביות שאנו רואים במשק בחודשים האחרונים. השבוע גם התבשרנו על כך שהיצוא הישראלי צמח בכ-20% ברבעון השלישי במונחים שנתיים - נתון המלמד על התושייה והגמישות של התעשייה הישראלית", אמר שר האוצר יובל שטייניץ בהתייחסו לנתונים. "יחד עם זאת, הדרך להתאוששות מלאה עדיין ארוכה. הפחתת מימדי האבטלה בישראל תמשיך לעמוד בראש סדר העדיפויות של האוצר ושל הממשלה כולה. נמשיך לפעול עם שותפינו, העובדים והתעשיינים, כדי להחזיר את המשק לפסים של צמיחה מהירה ולפעול ליצירת מקומות עבודה", הדגיש שטייניץ.

חשוב לציין כי הנתונים שמפרסמת היום הלמ''ס מתקבלים בפיגור מסוים, שכן הם מבוססים על מדגם ומראים אך ורק מגמה. לכן, חשוב להתייחס לנתונים החודשיים בעירבון מוגבל, שכן הם משתנים לרוב ומעודכנים בתדירות גבוהה, בעיקר בעת שינויי מגמה כפי שקורה עתה.

נזכיר כי בסוף חודש אוגוסט האחרון פרסמה הלמ''ס את אחוז הבלתי מועסקים במשק, המכונה "שיעור האבטלה", לרבעון השני על בסיס סקר כוח-האדם - מאגר נתונים אמין הרבה יותר, שעמד אז על 8% (מנוכי עונתיות).