ועדת החקירה של רשות המים: יש להחמיא לציבור, לא להנהגה

ראש רשות המים, פרופ' אורי שני, בדיון חירום: "חשבתי שהתקנת החסכמים תהיה בקיץ, אבל המכרז מסובך, ולכן הפרויקט יידחה לאמצע החורף; ההשקעה בפרויקט - 23 מיליון שקל"

בדיון חרום לרגל היערכות לשנת 2010, שיזמה ועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים ואשר החל אתמול ונמשך היום (ד'), העיד פרופ' אורי שני ראש רשות המים והביוב שהצפי כרגע הוא לשנה לא ברוכת גשמים.

חברי ועדת החקירה, בראשות השופט בדימוס פרופ' דן ביין ושני חבריה פרופ' יואב כסלו ופרופ' יורם אבנימלך , ציינו שיש בעיה של חוסר עקביות במדיניות ניהול משק המים. חבר הוועדה, פרופ' יורם אבנימלך, אמר לשני: "לציבור מגיע מחמאות הרבה יותר מהמנהיגים - למה אין מסר ברור לציבור מה צפוי לנו בעשור הקרוב מבחינת שימושי הצריכה?"

פרופ' שני השיב: " העברת המסר היא עניין מורכב וקשה ועד היום יכולים לשאול אותי בפעם המי יודע כמה למה לא עושים התפלה, למרות שכבר מתפילים".

יו"ר ועדת החקירה הממלכתית בנושא ניהול משק המים בישראל, השופט בדימוס פרופ' דן ביין, ביקש לדעת האם היטל הצריכה העודפת הידוע בכינוי "מס בצורת" השפיע על הקטנת הצריכה. על כך השיב שני כי היטל הבצורת נכנס לתוקפו ב-15 ביולי השנה וכבר היום יש נתונים על הקטנת הצריכה הביתית. ההשפעה החלה כבר לאחר הפרסומים ב- 2008 והתגברה לאחר פרסום המס ביולי 2009.

הציבור ממושמע ומקפיד לחסוך וגם לסגור דליפות. הצריכה הביתית השנה ירדה מ-107 מ"ק ועומדת על 89 מ"ק לנפש כשההערכה היא שישנה אפשרות לרדת עוד ל-87 מ"ק - טוב בהרבה מהצפי ל-91 מ"ק לנפש. שני העיד כי הקיצוץ במגזר החקלאי היה גזירה קשה וכי לשנה הבאה צפויה תוספת של 50 מיליון קוב לכמות שתהיה 354 מ"ק.

פרופ' אבנימלך אמר :" בנושא הקטנת הצריכה הרשות פונה במסרים לא ברורים לציבור. ישנם דברים שהרשות יכולה או הייתה צריכה לעשות והוא נושא החסכמים, שדובר בו רבות, ובטכניון עשו ניסיון והתקינו במעונות הסטודנטים חסכמים - לא ידוע לי על פעולה ממשית שנעשתה בפועל אחר הפרסומים".

שני השיב ש"רשות המים משקיעה בפרויקט 23 מיליון שקל, שבסופו של יום אמור להוריד את הצריכה ב-10%. עד אמצע חורף שנה זו אני מקווה שיותקנו חסכמים בבתים. חשבתי שזה יהיה בקיץ אך המכרז מסובך, לא יודע לעשות זאת בלי מכרז".

התפלה על חשבון השאר

פרופ' אבנימלך: " יש הרגשה שמתמקדים יותר מדי בהתפלה ומזניחים טיפול בנושאים אחרים?

פרופ' שני בתגובה: "העדפנו להתפיל אבל זה לא אומר שהזנחנו טיפול בנושאים אחרים. אני חייב לציין שבשנת 2010 יושלמו הרחבות מתקנים באשקלון, פלמחים וחדרה. ההרחבות של מתקנים קיימים יתנו בשנת 2010 תוספת של 57 מלמ"ק לשנה מים מותפלים למערכת הארצית. גם ניתן לספק מים על ידי עבודה בתעריפי חשמל גבוהים ולהוסיף עוד 30 מלמ"ק לשנה".

פרופ' אבנימלך שאל לגבי יעד התפלה של מיליארד קוב , נתון שהעיד השר לשעבר פואד בן אליעזר במהלך העדויות שאספה ועדת החקירה.

הדגיש פרופ' שני כי "יעד ההתפלה עומד על 600 מלמ"ק בשנת 2013. בשנת 2010 מערך ההתפלה כולו יספק מעל 300 מלמ"ק מים מותפלים. לא ניתן לקלוט כמות גדולה יותר, מכיוון שלא יהיה ניתן לבצע שינויים הדרושים במערכת ההולכה בתקופה יחסית קצרה".

פרופ' אבנימלך שאל לגבי מתקני התפלה בצפון, שכן אחד השיקולים בפיתוח מערכות קולחין הוא דילול מלחים לשם מניעת המלחת קרקעות כדי שלא יחול מדבור של הארץ. השיב פרופ' שני כי הנושא מוכר ויש כוונה להקים מתקן התפלת מי קולחין של 50 מיליון קוב בגליל המערבי, במקום מתקן שמרת שבוטל.

חברי הוועדה שאלו את פרופ' שני לגבי ריב הסמכויות בין המשרד להגנת הסביבה לבין רשות המים, בעניין סמכות הטיפול והאכיפה בזיהומי מים. שכן, כיום קיים כפל סמכויות. השיב פרופ' שני שקמה ועדה בין משרדית בראשות מנכ"ל משרד הגנת הסביבה ובראשותו, כדי ליישב את המחלוקת.