לבייב במו"מ למכירת אפריקה בית ההשקעות למיטב

מחיר העסקה צפוי לעמוד על 14 מיליון שקל ומשקף את מצוקת אפריקה ישראל של לבייב ■ אפריקה בית השקעות מנהל כיום כמיליארד שקל, לאחר שאיבד במשבר את רוב נכסיו המנוהלים

על רקע משבר הנזילות והסדר החוב המתגבש מול מחזיקי האג"ח, ממשיכה אפריקה ישראל , שבשליטת לב לבייב, לממש נכסים. ל"גלובס" נודע כי אפריקה מנהלת מו"מ למכירת בית ההשקעות שלה, לבית ההשקעות מיטב, שבשליטת ובראשות צבי סטפק.

מחיר העסקה נמוך מאוד, בשל מצבה הקשה של אפריקה ישראל, ועומד על 14 מיליון שקל במזומן. אפריקה בית השקעות, שבניהול אלדד ברק, מנהל כמיליארד שקל נכסים בקרנות נאמנות ותיקי השקעות, כך שהמחיר משקף יחס של 1.4% על הנכסים. לבית השקעות אין קופות גמל, ויש בו פעילות חיתום המנוהלת על ידי צביקה מנס. ככל הידוע, העסקה נמצאת בשלב מתקדם.

באפריקה ישראל אישרו כי "אכן התקבלה פניה ממיטב". ממיטב נמסר כי "בחודשים האחרונים אנחנו בוחנים מספר עסקאות בשוק ההון. אף אחת מהן לא הגיעה לכלל סיכום".

אפריקה נמצאת כידוע בימים אלה במו"מ עם מחזיקי האג"ח שלה להסדר חוב. ההסדר רחוק מגיבוש, ועדיין לא ידוע אם הצדדים יגיעו להסכמה לגביו, או שהנושא יובא לבסוף לבית המשפט.

בכל מקרה, נראה כי הלחץ המופעל על אפריקה גורם לה להמשיך במסע המימושים בו החלה לפני כמה חודשים, כאשר בשלב הראשון היא נפטרת מאחזקות שאינן בליבת העסקים שלה, כלומר כאלה שאינן בתחום הנדל"ן.

כך, רק לפני שבוע נודע כי החברה תמכור את רשת התיווך אנגלו סכסון שבבעלותה, תמורת 20 מיליון שקל, ולפני כחודשיים היא מכרה את אחזקותיה בחברת האופנה גוטקס, תמורת 166 מיליון שקל. יש לציין כי כרגע, על פי הסכם עם נציגות מחזיקי האג"ח שלה, אפריקה מנועה מדיספוזיציה בנכסים המהותיים שלה, ללא הסכמת הנציגות.

תרומה לא מהותית למיטב

בית ההשקעות מיטב, שבשליטת צבי סטפק ושלמה סימנובסקי, נמצא בימים אלה בעיצומו של גל רכישות ומיזוגים, והחברה צפויה להשלים בתקופה הקרובה מיזוג עם ישיר בית השקעות. זאת, לאחר שלפני שלושה חודשים הושלם מיזוגה עם גאון שוקי הון. עבור מיטב שמבקש לצמוח דרך רכישות, אין בעסקה הנוכחית תרומה מהותית. ניתן להעריך כי נכסיה של אפריקה צפויים להניב לה הכנסות של כ-10 מיליון שקל בשנה, כך שתוך שנה וחצי היא אמורה לכסות את ההשקעה שלה.

אפריקה בית השקעות מנוהלת על ידי אלדד ברק שמונה לתפקיד לאחר שקודמו בתפקיד, יורם הדר, עזב לטובת עסקים פרטיים בחודש יוני השנה. מאז משמש הדר כסגן יו"ר פעיל של בית ההשקעות, כאשר היו"ר הוא נדב גרינשפון, המשמש גם כסגן יו"ר אפריקה ישראל. בית ההשקעות הוקם על בסיס רכישת 60% מארטרייד - חברת ברוקרים שהייתה בבעלות הדר ושותפים נוספים - ו-10% מקרנות עמדה, שהיו בבעלות בנק מזרחי. בשלב מאוחר יותר רכשה אפריקה את יתרת האחזקות בבית ההשקעות.

בשיאו ניהל אפריקה בית ההשקעות כ-3 מיליארד שקל, כשבאמתחתו כאמור תוכניות התרחבות מרחיקות לכת. בראיון שנתן ברק ל"גלובס" באוגוסט 2008, כששימש מנהל מחלקת ההשקעות של בית ההשקעות, הוא אף אמר כי "התוכניות של לבייב עומדות בעינן. לאפריקה אין בעיה לרכוש, ואנחנו מחכים לזמנים ששוק ההון ייראה אחרת".

כידוע, ככל שחלף הזמן מצבה של חברת האם הלך והפך בעייתי והיא לא הצליחה לממש את תוכנית הרכישות. גם מצבו של בית ההשקעות נפגע, וכמו גופים רבים אחרים, הוא סבל בין היתר מהשפעות המשבר בשווקים ומהיעדר פעילות חסכון לטווח ארוך.