עלייה של 7%-13% בגיוסי כוח-אדם בהיי-טק ברבעון השלישי

חברות ההשמה: שוק העבודה מתאושש, המשבר הסתיים והמצב ישתפר ■ בתחום התוכנה נרשמה עלייה של 14% בביקוש לעובדים לעומת הרבעון הקודם ■ מנכ"לית דיאלוג: "בחודשים האחרונים יש עלייה בקליטת עובדים חדשים, למרות שכולם נזהרים מלומר זאת בפה מלא"

עד לאחרונה הן לא היו בטוחות. היום חברות ההשמה בתחום ההיי-טק מאמינות שהמשבר כבר עבר, והעדות הבולטת לכך היא החזרה של גיוסי העובדים בחברות ההיי-טק. הרבעון השלישי כבר הסתיים, והתמונה המתבררת היא כי יש גידול בביקושים למשרות, ובמקרים רבים גם הפשרה של תפקידים שהוקפאו בשנה האחרונה.

"הרגשה של התעוררות פועמת בשוק ההיי-טק", אומרת פול צוקר, מנכ"לית קבוצת נישה, "והדבר בא לידי ביטוי ברבעון השלישי בעלייה, קלה אמנם, בהיקף המשרות המוצע, אם כי תקופת החגים האטה במעט את הגיוסים". ברבעון השלישי, לפי נתוני נישה, צמח היקף הגיוסים בענף ההיי-טק ב-13% לעומת הרבעון השני של 2009. הערכות חברות ההשמה הן כי הרבעון הרביעי יראה מגמה דומה.

צוקר מוסיפה, כי בתחום התוכנה נרשמה עלייה של 14% בהיקף הביקושים לעומת הרבעון הקודם, והתחום נשאר אטרקטיבי כתמיד למועמדים בעלי השכלה אקדמית או ליוצאי יחידות טכנולוגיות עם ניסיון קודם.

רוב המשרות המוצעות הן לתפקידים הקשורים ב-C, עם גידול של 28% לעומת הרבעון הקודם, ובתחום ה-NET, בו נרשם גידול של 10%. במקביל, יש משרות פתוחות ללא ביקוש של מועמדים - בעיקר תפקידים של תכנות לינוקס/קרנל.

למרות הרוחות האופטימיות, יש לקחת בחשבון כי גלי ההדף של המשבר ילוו אותנו עוד זמן רב. כך, בשבועות האחרונים המשיכו לטפטף פיטורים בחברות ההיי-טק - ובהן אלווריון או הסטארט-אפ מוביקסל.

הסטארט-אפים יציבים

גם לפי חברת ההשמה MIT נרשמה עלייה בביקוש לעובדים ברבעון השלישי, אם כי בהיקף נמוך יותר - 6.9%. "העלייה ברבעון מאפיינת את כל הקטגוריות המקצועיות, מלבד את קבוצת המנהלים, וזו העלייה הרבעונית הראשונה לאחר חמישה רבעונים רצופים של ירידות בביקוש", אומר ארז בנוביץ', מנכ"ל MIT. "עם זאת, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, הביקוש עדיין נמוך משמעותית, בשיעור של 26%".

גם הנתונים של חברת דיאלוג מעידים על התאוששות. לדברי חיה בורנשטיין, מנכ"לית החברה, "בחודשים האחרונים יש עלייה בקליטה של עובדים חדשים, למרות שכולם נזהרים מלומר זאת בפה מלא. אבל זאת האמת".

מעניין לציין, כי בכל החודשים הקשים הללו, הסטארט-אפים הצליחו לשמור על יציבות יחסית בהשוואה לחברות הגדולות. "עד לא מזמן היה הבדל גדול ברמות השכר בין סטארט-אפים לחברות גדולות. היום, ההבדלים מתונים יותר. בחברות גדולות יש תנאים סוציאליים טובים יותר, ויכול להיות שהשכר יהיה נמוך במקצת מזה של הסטארט-אפים, אבל בסך הכול מבנה השכר דומה. אנשים כבר לא חושבים שאם יש להם אופציות, עוד שנתיים הם יהפכו למיליונרים. יש הבדלים באופי של העבודה בין סטארט-אפ לחברת היי-טק, אבל לא בשכר.

"בסיום המשבר, אנחנו רואים שסטארט-אפים לא נפגעו בצורה קשה יותר מארגונים גדולים. חלקם נכנסו אמנם למשבר עם קופה מצומקת ואף נסגרו, אך אחרים נכנסו עם קופה נאה של מזומנים, התנהלו נכון ומצבם טוב כעת. כך שבממוצע, אין הבדל מובחן בגיוס עובדים בין סטארט-אפים לחברות גדולות. אנשים הבינו שחברה גדולה אינה בהכרח תעודת ביטוח וכמו שסטארט-אפ יכול להיסגר, כך גם חברה גדולה יכולה לפטר בבת-אחת 500 עובדים", אומרת בורנשטיין.

לדבריה, המקצועות בהם מורגשת בעיקר עלייה בביקוש לעובדים בחודשים האחרונים הם תוכניתני Share Point, מומחי שליטה ובקרה, אנשי סיסטם ב-Unix ולינוקס, מנהלי מכירות בינלאומיים ומפתחים בלינוקס / קרנל. תחום החומרה נפגע בצורה חמורה יותר מאשר תחום התוכנה או האינטרנט. תפקידים נוספים הם מפתחי אפליקציות לאייפון של אפל ואנשי אבטחת מידע.

"אין היום מועמדים רבים שיש להם ניסיון בשוק לפיתוח אפליקציות לאייפון, אך מתחילות להיפתח משרות ויש התעוררות בדרישה לעובדים בתחום. אנחנו רואים שיש ביקושים במשרות בתחום האינטרנט, שפחות נפגעו במיתון", היא אומרת.

33